autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner - aktuální administrace Petr.116

Tento Blog již není udržován, doporučujeme jeho modernějšího nástupce. Klikněte ZDE

Magnetofon Tesla K304 Condor

25. ledna 2010 v 1:58 | palipol |  Kazetové magnetofony - typy
TESLA K 304 CONDOR
ANP 842
Prenosný rádiomagnetofón
condor01
Trochu histórie.
V závere osemdesiatych rokov spotrebiteľská verejnosť v Československu poukazovala na nedostatočnú schopnosť domácich výrobcov spotrebnej elektroniky dodať na trh prístroje kategórie prenosných hudobných kombinácií. Vtedajší národný podnik TESLA Pardubice riešil nedostatok vlastných kapacít a technológií spoluprácou poľským podnikom UNITRA v Lubartowe. Ten mal so stavbou podobných prístrojov pomerne rozsiahle skúsenosti, hlavne pri licenčnej výrobe a spolupráci s nemeckou firmou GRUNDIG. TESLA v tej dobe už mala vo výrobnom programe podobné, avšak menšie prístroje pod názvami TESLA Diamant a TESLA Safír. Bolo rozhodnuté, že poľská UNITRA bude dodávať do nového prístroja mechaniku a niektoré súčiastky. Prístroj TESLA CONDOR prišiel na trh aj napriek spomínanej snahe TESLY dosť neskoro, ale množstvo fanúšikov si získal veľmi slušným zvukovým prednesom a pomerne vyspelou technickou konštrukciou. Vyrábal sa od roku 1987 do roku 1989 v troch farebných vyhotoveniach strieborný, čierny a červený. Červených bolo vyrobených najmenšie množstvo a nebol o ne veľký záujem - po rokoch je však práve táto verzia považovaná za raritu.
V domácnostiach CONDOR plnil úlohu kompaktného hudobného centra (vďaka možnosti použiť ho ako zosilňovač pre iné, externé zdroje, vrátane gramošasi s magnetodynamickou vložkou typu MM, na tento účel bol k dispozícii vstavaný predzosilňovač). Dal sa však využívať aj na cestách, disponoval prípojkou na 12V sieť automobilu, alebo na iný externý jednosmerný zdroj dávajúci napätie v rozsahu 10-15V.
condor02
TESLA K 304 CONDOR : predstavenie
Prístroj výrobného čísla 1226588 som kúpil v roku 1989 v Prahe za 3800,- Kčs. Skrinka prístroja je plastová, polystyrénová, zvláštnosťou je, že základný červený plast je zvonku prelakovaný červeným emailom sýtejšieho odtieňa. Skrinka je pomerne veľká, robustná, skladajúca sa z predného a zadného dielu, reproduktory sú neoddeliteľné, aj keď deliace prelisy a dizajn budia dojem, že by tomu tak mohlo byť. Na prenos slúži sklopná rukoväť.
Condor je kombinovaný prístroj zložený z častí kazetový magnetofón, zosilňovač a tuner.
Magnetofón na kazety CC je vo vyhotovení s trojmotorovou, dvojhlavou servomechanikou ovládanou tlačidlami cez pružné kontakty na plošnom spoji - prechod z funkcie na funkciu je možný priamo, bez nutnosti predtým použiť tlačítko STOP. Disponuje dynamickým obmedzovačom šumu DNL a možnosťami regulácie záznamovej úrovne manuálne, alebo s použitím automatiky. Úroveň vybudenia je zobrazovaná dvomi radami LED diód postupne zelených, a červených riadených obvodom A277D. Prvá zelená dióda v každej rade slúži na indikáciu stavu vložených batérií. Jeden motor je použitý pre posuv pásu a cez remienok so štvorcovým prierezom poháňa zotrvačník, druhý motor cez menší remienok medzikoliesko a prevody rýchloposuvu. Tretí vysúva lištu s hlavami cez skrutkový (šnekový) prevod.
Magnetofón je konštruovaný na použitie pásov I(Fe) a II(Cr) s automatickým prepínaním potrebných korekcií pri zázname. Kazety typu IV(Metal) je možné len prehrávať. Mechanika má automatické vypínanie posuvu pásu, funguje pri akomkoľvek zastavení pravého unášača
nad cca 2 sekundy a tým chráni pás pred poškodením. Snímače (pružné kontakty kĺzajúce sa po kruhových delených poliach podobných komutátoru) sú umiestnené pod unášačom.
Kazeta sa vkladá kolmo do ručne ovládaných dvierok plniacich úlohu držiaku. Ich pohyb je tlmený cez brzdiaci člen väzkou vazelínou. Počítadlo pásu je trojmiestne, mechanické s náhonom od pravého unášača tenkým remienkom kruhového prierezu. Pre priamy externý záznam sú použité dva vstavané, veľmi citlivé kondenzátorové mikrofóny umiestnené po stranách prístroja vedľa výškových reproduktorov.
condor03
Stereo zosilňovač je s výkonom 2x5W/8Ohm, s nezávislými korekciami pre basy a výšky, funkciou fyziologickej regulácie hlasitosti (INTIM) a plynulým rozšírením stereobázy (WIDE). Výkonové stupne sú osadené 4ks IO MBA 810AS v mostíkovom zapojení, ktoré sa ruší funkciou SPARE a dôjde k obmedzeniu spotreby zosilňovača, avšak aj jeho výkonu. Po obidvoch stranách prístroja sú dvojice reproduktorov, na stredobas 12cm repro TESLA ARO 4658, na výšky poľský 6cm TONSIL s filtrom 6dB/oct/4kHz (bipolárny elektrolytický kondenzátor 4M7/63V v sérii).Oba reproduktory sú s kónickou papierovou membránou. Súčasťou je aj modul predzosilňovača pre MM prenosku. Dosť zložitá elektronika je kvazimodulovej koncepcie prepojenej násúvacími kontaktmi. Zdroj je umiestnený vpravo, v strede prístroja sú nad sebou umiestnené tri dosky: vodorovne doska výkonového zosilňovača, doska korekcií a najvyššie je modul prijímača (tuneru). Vľavo kolmo je umiestnená doska záznamového a snímacieho zosilňovača a vedľa nej mechanika s podpornými obvodmi. Predzosilňovač pre MM prenosku je umiestnený na samostatnom plošnom spoji s integrovaným vstupom DIN.
condor04
Tuner umožňuje príjem pásiem DV, SV, KV a VKV oboch noriem teda VKV I/OIRT (východná) aj VKV II/CCIR (západná). Ladenie je klasické, analógové pomocou vzduchového otočného kondenzátoru, bežec s LED ukazovateľom, pohybujúci sa po stupnici je ovládaný lankovým prevodom. Ladenie uľahčuje automatika AFC, naladenie indikuje dióda zmenou intenzity svitu. Citlivosť tuneru je slušná, anténa je vstavaná (drôt v zadnom kryte), teleskopická (122cm!), možno pripojiť aj externú anténu do vstupu 75Ohm.
Rozmiestnenie ovládacích prvkov magnetofónu, zosilňovača a tuneru na prednom paneli je prehľadné a logické, pripojenie slúchadiel je cez 6,3mm jack. Na zadnom paneli sú 5 kolíkové DIN vstupy pre nahrávanie a zosilnenie iných zdrojov zvuku, MM prenosky a výstupy pre externé reproduktory (8Ohm). Sieťová šnúra je oddeliteľná.
condor05
Technické údaje (udávané výrobcom):
Rádiomagnetofón, kazetový (typ CC), stereofónny, výroba TESLA Pardubice
Vlnové rozsahy: DV 165 až 280 kHz
SV 525 až 1605kHz
KV 5,95 až 15,45MHz
VKV I 65,5 až 73MHz
VKV II 87,5 až 104 MHz
Citlivosť:
DV 2,2mV/m (s/š - 20dB)
SV 0,8mV/m (s/š - 20dB)
KV 75mikroV/m (s/š - 20dB)
VKV I 3,5mikroV/75Ohm mono (s/š - 26dB)
VKV II 2,5mikroV/75Ohm mono (s/š - 26dB)
VKV I 25mikroV/75Ohm stereo
VKV II 18mikroV/75Ohm stereo

Anténa :75Ohm koaxiálny vstup

Rýchlosť posuvu pásu: 4,76cm/s
Kolísanie rýchlosti posuvu: +- 0,25%

Kmitočtový rozsah: 50-12500Hz (Fe)
50-14000Hz (Cr)

Odstup rušivých napätí celkový: -50dB

Rozsah korekcií zosilňovača: +-10dB (50Hz, 10kHz)

Výstupný výkon: pre impedanciu 8 Ohm

2x2,5W (z vnútorného zdroja - články)
2x5W (zo siete)
2x10W (hudobný - DIN 45324)

Vstupy : MAGNETOFON 0,5V/470 kOhm
GRAMO MM 5mV/47 kOhm
MIKRO 5mV/47 kOhm

Výstupy: Reproduktory 8Ohm
Slúchadlá 200-600Ohm

Napájanie: 220V/50Hz, 10 ks článkov R20 - celkom 15V, alebo10-15V vonkajší zdroj

Príkon 25W (sieť), max 0,9A(články), max 0,5A (články - funkcia SPARE)

Rozmery: 590x250x140mm

Hmotnosť: 6,5kg (bez článkov)

TESLA CONDOR v akcii:

condor06
Prístroj pôsobí vyváženým a elegantným dojmom, jeho farbu nechávam na posúdenie verejnosti a je naozaj vecou vkusu. Osobne preferujem čiernu farbu. Po vyskrutkovaní "utopených" 8ks dlhých skrutiek odnímeme zadnú stenu a naskytne sa pohľad na dosť zložitú mechaniku a väčšinu elektroniky. Jednotlivé dosky sú zasunuté vo vedeniach vymedzujúcej ich polohu a istenú skrutkami. Po stranách sú priskrutkované reproduktory. Pre opravára budú iste komplikáciou utopené a zle prístupné skrutky fixácie dosiek i mechaniky, demontáž prístroja vyžaduje skúsenosti, ale nie je to nijaká katastrofa. Plasty sú veľmi citlivé na mechanické namáhanie, sú dosť krehké - to platí o skrinke aj o rôznych drobných násuvných konektoroch a ovládacích prvkoch. V prístroji je značné množstvo voľnej kabeláže, našťastie prehľadne označenej.
condor07
Mechanika je po zaradení funkcie PLAY tichá, okrem divného vŕzgavého zvuku "šneku" posúvania lišty hláv. Rýchlopretáčanie nie je celkom spoľahlivé na obe strany, preklopenie kulisy s kolieskom je spozdené, silové pomery sú OK, sústava plastových koliesok s trecím obložením
pracuje aj po rokoch bez problému, je však hlučnejšia a dosť vyberavá voči mechanickej kvalite kazety, inak sa ozývajú vibrácie a pretáčanie nie je plynulé. Nahrávka (TDK AR90) je dobrá, šum je postrehnuteľný len pri hlasitejšej reprodukcii a dá sa redukovať zaradením funkcie DNL - tak či onak dôjde k počuteľnej strate vyšších kmitočtov. Prístroj samotný však tiež dosť šumí - vďaka použitým MBA 810 a obvodu rozšírenia stereobázy "WIDE", ktorý pracuje na princípe plynulého vzájomného prieniku
signálu medzi kanálmi (crossfield).
condor08
Citlivosť tuneru je dobrá, ladenie staníc pohodlné, ale selektivita má problémy, pri AFC si prístroj nevie vybrať dve blízke silné stanice. Skutočne dobré je zvukové podanie prístroja. Zvuk je plnotučný, príjemný a aj výkon je OK, samozrejme ozvučenie kina CONDOR nezvládne, ale pre domáce podmienky postačuje. Korekcie (hlavne basy) podľa mňa nie sú optimálne navrhnuté, basy reagujú až na konci dráhy potenciometra, výšky sú zase v tejto polohe prebudené. Mne sa osvedčila poloha "na nule", pretože pri nej nedochádza k skresleniu ani pri vyšších hlasitostiach a pri nízkych je k dispozícii funkcia fyziológie "INTIM".
Nakoľko som v článku použil časť informácií z rubriky "Amatérské rádio seznamuje" z čísla A 2/87, dovoľujem si citovať časť textu s popisom merateľných parametrov tohto prístroja tak, ako sa o ňom vyjadril dobový recenzent.
condor09
"...jak jsem již v úvodu řekl, reprodukce tohto přístroje je velmi příjemná čemuž přispívá i fyziologický průběh regulátoru hlasitosti (kombinovaný s funkcí INTIM). Uspokojující průběh má též regulace šířky stereofonní báze. Jedinou připomínku bych měl k průběhu regulace hloubek, neboť tento regulátor začíná slyšitelně reagovat až v poslední části své dráhy. Domnívám se, že přístroji by prospělo posunutí mezního kmitočtu hloubkových korekcí o oktávu výše...."
"...vlastnosti vestavěného magnetofonu lze označit za výborné. Tak například kmitočtová charakteristika s materiálem Fe byla (podle ČSN) změřena v rozsahu 35 až 15000Hz a kolísání rychlosti posuvu +-0,12 až 0,15%. Celkový odstup cizích napětí (bez DNL) byl u horní stopy 54dB u dolní stopy 50dB přičemž hlavní určující složkou nebyl šum, ale brumové složky. Celkový odstup rušivých napětí (s příslušným filtre - jak je to běžně uváděno u zahraničních přístrojů) byl u horní stopy naměřen 62dB a u dolní stopy 58dB. Zařazení obvodu DNL je sice sluchově v horní části zvukového spektra pozorovatelné, ovšem natolik, co DNL technicky umožňuje…"
"…naši výrobci udávají ve svých technických údajích pouze hranice, předepsané ČSN. Je to velká škoda, protože v očích neznalých zákazníků se pak tyto přístroje zcela zbytečně deklasují. Přitom měřením i poslechem je tento výrobek plné srovnatelný s kvalitními zahraničními přístroji a většinu, těch které jsou k nám dováženy daleko předčí…"
"…zkontroloval jsem také výstupní výkon zesilovačů a to tak, že jsem zajistil napájení z tvrdého zdroje 15V, čož odpovídá použití nových suchých článků. Při jmenovité zátěži a současném vybuzení obou kanálů odpovídal dosažitelný výkon (při k=5%) asi 2x6,5W a při k=10% asi 2x7W. To je sice podle mého názoru výkon více než postačující, neodpovídá však údajúm výrobce, který dodává, že hudební výkon 2x10W je měřen podle DIN 45324. Je to tedy obdoba běžně zjištěných nesouhlasů, které nalézáme u prakticky všech současných zesilovačů…"
condor10
"…skříň přístroje u mnohých posuzovatelů vyvolávala dojem, že obě postranní části přístroje jsou odnímatelné a že skříň je nedělitelná, byla hodnocena jako nedostatek…"
"…ten kdo k přístroji připojí navíc kvalitní reprosoustavy bude mít pochopitelně zajištěnou mimořádně kvalitou reprodukci. Domnívám se proto, že řešení s nedělitelnými reproduktory je naprosto rozumné a zcela logické…"
condor11
"…dobrý dojem kazí jen levně vyhlížející ovládací knoflíky, jejich vysoce lesklý povrch není funkčně řešený, protože při otáčení v prstech kloužou…"
"…nakonec bych se rád zmínil o tlačítku SPARE, které vyřazuje z činnosti polovinu můstku každého kanálu výkonového zesilovače. Tady bych vhodně upozornil, že pokud posloucháme potichu, žádnou podstatnější úsporu nezískáme. Tato úspora se projevuje především v tom, že prostě nedovolí hlasitou reprodukci s takovým výkonem, při němž by již spotřeba byla nadměrná…"
Toľko výňatok z dobových prameňov. Ťažko dnes vynášať súdy. Ako fotodokumentácia dokladá, prístroj je to postavený na slušnej úrovni, nedostatky nie sú v praxi tak výrazné, ale zasa nie bagatelizovateľné.
Bol v svojej dobe šitý horúcou ihlou ("na prověřování nebyl čas" - Pelíšky) a teda aj výsledky tomu zodpovedajú. Je tu ale aj po 20 rokoch služby, v histórii má svoje miesto a či bude "Forever Young", to ukáže budúcnosť.
S pozdravom palipol
 


12 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (163)
Zobrazit starší komentáře

101 Tomáš2 Tomáš2 | 14. února 2010 v 21:11

Martin: Ten odrušovací filtr jsou ty cívky označené ve schématu L81 a L82? Asi než přemostit poškozenou cívku by bylo lepší filtr úplně vyndat, případně přemostit i druhou cívku.
Nejsem sice odborník přes elektronky, ale přes R53 anodový proud neteče. Spíš to vypadá na nějakou zápornou zpětnou vazbu přes C73. Pokud by tento kondenzátor ztratil kapacitu, možná by v koncovém stupni mohly vzniknout oscilace a ty by možná mohly R53 přetížit.

102 Majo Majo | 14. února 2010 v 23:34

Martin:

Ja mám to rádio u babky, takže teraz do toho nevidím, no pozriem schému. A čo to magické oko, opravil si?  

No to je svinstvo, že zhorel odrušovač na vstupe. Nenastal nejaký prechodový jav v sieti? Jeden kolega mi raz hovoril že nameral v zásuvke 260V !
Myslím že to môžeš v pohode odpojiť a zapojiť prívody priamo na ten prepínač napätia.

Odpor R53 2k2 je v schéme uvádzaný ako 2W odpor, takže to je asi filtračný rezistor. Je zapojený na VT k odbočke čo sa využíva pre doplnkovú filtráciu. Môže odísť pri poruche v zdroji, väčšinou ho zničí vadný elektrolyt, či selén, alebo prerazená tá filtračná časť VT. No ak si ho premeral a je dobrý... Ten fľak sa objavil až teraz?

Moc sa mi nezdá porucha zvnútra, to by asi nezhorel filter hned na vstupe, skôr by prehorel ten odpor, alebo poistky... Skús opraviť ten prívod a zapni, dávaj pozor na ten odpor. Nemal by sa veľmi zahrievať. Ak nabehne oko na zeleno a rádio pôjde, malo by to byť v pohode.

103 Martin Martin | 14. února 2010 v 23:57

[101]: Tomáš2:

Přesně jak píšeš, filtr jsou ty cívky L81 a L82, samozřejmě je přemostím obě, ale filtr tam nechám odpojený jako ozdobu, aby tam nebylo prázdné místo 8-). Já odborník přes elektronky už vůbec nejsem, ale asi je to, jak píšeš, zpětná vazba, nicméně mě překvapilo, že nedošlo k přepálení pojistky. Teď jsem se díval na Radiohistórii.sk do dokumentace gramorádia 1025A Bolero, kde je i nákres rozmístění součástek na šasi (Bolero i Bohéma mají stejné šasi) a zjistil jsem, že C 73 je velký stojatý plechový dvojitý elektrolyt spolu s C74 v jednom pouzdru. Nevím, kde takový kond seženu :-D . A ještě jedna otázka: Projevily by se ty oscilace, jak o nich píšeš, v reprodukci? Reprodukce (samozřejmě vzhledem ke kvalitě přenosu na DV) byla totiž OK, i když asi cca dvakrát někdy před měsícem silně rachotilo, ale jen na chvíli, pak OK. Rádio mám v provozu vždy, když se učím do školy, tedy kromě pátku, soboty a prázdnin, pořád. Denně tedy naběhá okolo 6 hodin provozu ???. Jinak díky, Tome, za rady.

104 Tomáš2 Tomáš2 | 15. února 2010 v 0:50

Martin: Tak žádné oscilace,žádná zpětná vazba. Znovu jsem si pořádně prohlédl schéma, přes odbočku VT a R53 je vedeno napájení celého přijímače kromě koncové pentody EL84, takže ho může přetížit jakýkoli zvětšený odběr ve vstupních obvodech, nf předzesilovači či okolo magického oka. Pokud by nehořel i následující odpor R34 ve filtračním řetězci, mohlo by jít o průraz C73. Dvojitý elyt by se dal snadno nahradit dvěma obyčejnými elyty 47uF na minimálně 250V (na pozicích C73 a C74).

105 Martin Martin | 15. února 2010 v 9:53

[104]: Tomáš2:
Na odpor R34 se kouknu s multimetrem, ale když jsem vnitřek rádia vizuálně zkoumal, tak kromě R53 byly všechny odpory OK. Pokud píšeš o závadách obvodu magického oka, tak tam závada určitě nějaká bude, protože mi oko ukazovalo stále stejně, i když nebyla naladěna žádná stanice, byly svítící proužky blízko sebe, to bych typoval hovňák C51 10k. Ještě bych se chtěl zeptat, zda jdou ty kondíky měřit pomocí běžného digitálního multimetru?

106 Tomáš2 Tomáš2 | 15. února 2010 v 12:42

Martin: Běžným multimetrem máš provděpodobně na mysli nějaký jednoduchý přístroj s měřením U,I,R, h21e tranzistorů a testerem diod? Tím změříš tak akorát průraz (zkrat) nebo nadměrný svod kondenzátoru. Spíš mě zaráží, proč se přerušil ten napájecí filtr, nemohl třeba odskočit (uhnít) vývod cívky od nějakého pájecího očka, nebo nožičky (nikdy jsem tento přístroj neviděl, takže nevím, jaké je provedení filtru, zda samostatně umístěná cívka, nebo zda je v DPS). Jak silným drátem je filtr vinut? K přepálení drátu je potřeba poměrně velký proud, tomu by snad zabránila pojistka v přívodu k primáru síťového trafa. No, každopádně bych zatím zkusil filtr provizorně přemostit, pokud bude rádio makat, zkontrolovat napětí na C74 (má tam být 245V) a na C54 (200V). Výrazně nižší napětí (hlavně na C54) by mohlo signalizovat nějakou neplechu.
Pokud jde o závadu u magického oka, nic jiného, než kond 10nF a rezistor 470kohm tam není, takže bych zkontroloval napětí na spojených vývodech 7 a 9 EM84 (45V, pokud ne,v háji R31), ale spíš to bude opravdu ten kondík. Jo, a pokud by jsi musel měnit ty C73 a C74, tak raději na 350V, díval jsem se na stránky prodejců součástek a jsou při rozměrech 16x25 mm za zhruba dvacku, tedy cca 1 euro.
Tak to zkus proměřit (o opatrnosti, vzhledem k napětím, snad nemusím mluvit) a pak se uvidí. Myslím že i elektronkové přístroje se dnes dají opravovat (pokud není vadná lampa, ta se shání blbě). Třeba vadný selen se dá snadno nahradit čtyřmi diodami 1N4007 nebo rovnou integrovaným můstkem 1000V 1A atd. :-)

107 Martin z K Martin z K | 15. února 2010 v 16:55

Tomáš: Aj ja som mu vysvetľoval, že trojpásmové sústavy určite lepšie využijú celý lmitočtový priebeh.
Práve sa mi možno podarí zohnať sústavu ARS 1038. Je síce 8 ohmová, ale to by nemalo až tak vadiť.
Pýtam sa toľko preto, lebo som v tom ešte dosť laik.

108 Martin z K Martin z K | 15. února 2010 v 17:23

Takže nakoniec sústavu, ktorú kupujem je ARS 1034, takže všetko je v poriadku.

109 Martin Martin | 15. února 2010 v 17:37

[106]: Tomáš2:

Ten filtr je taková hnědá trubička pod trafem (průměr cca 20mm, délka cca 60mm), je to zalité jakousi hmotou, vodiče vedou přímo dovnitř, žádná očka to nemá, sílu drátu tedy určit nedokážu.
Díval jsem se na stránky www.hadex.cz, tam mají ty kondíky za 22 Kč, což je v poho. Až budu mít více času, asi zítra, tak to proměřím tak, jak píšeš. O napětích samozřejmě vím, neplatí to jen u rádii, ale u všeho, člověk si musí dávat pozor vždy. A k těm elektronkám: Ty nejběžnější seženeš v pohodě na Aukru, takže si myslím, elektronkové přístroje se dnes dají opravovat snáze, než magnetofony s germaniovými tranzistory.

110 Tomáš2 Tomáš2 | 15. února 2010 v 18:25

Martin: Já jsem se ptal na ten filtr proto, že by asi bylo škoda ho vyřazovat, kdyby šel třeba opravit (přece jen, není tam jen tak pro srandu králíkům  :-D). K té opatrnosti - je jasné, že si člověk musí dávat majzla při jakékoli práci na el. zařízení, ale přece jen, máme zažité nějaké zvyklosti s polovodičovými zařízeními, tam většinou můžeš vzít plošňák do ruky, i když je přístroj v chodu (i když, mě taky slušně pokopal tranzistorový zesilovač s napájením 2x40V, ono bylo teplo a páníček se potil jak dveře od chlíva...). Ještě k té Bohémě: na C73 by mělo být asi 210V, případně na R53 úbytek napětí 35V, tj výkonová ztráta asi 0,6W, takže by normálně neměl být přetěžován.
Jestli jsou elektronky tak snadno dostupné, tak by to byla bomba, vždy mě lákalo si postavit nějaký lampový zesilovač, třeba z vraků rádií či televizí, stačil by i výkon jen kolem 4W, jen tak pro tichý poslech.A ta paráda, že by z bedýnky koukaly svítící lampy... :-P

111 Tomáš2 Tomáš2 | 15. února 2010 v 18:33

Martin z K: Je dobře, že se ptáš, žádný učený z nebe nespadl, a, jak se říká, kdo se málo ptá, málo se dozví. Neboj, časem se do toho taky dostaneš! :-)

112 Martin Martin | 15. února 2010 v 23:16

[110]: Tomáš2:
Elektronkový zesilovač do 4W postavíš z pár součástek, stačí použít jedinou elektronku, např.: ECL 86, PCL 86 apod.
To jsou kombinované elektronky trioda/pentoda. Schéma použiješ z nějaké televize. Pokud bys kupoval elektronky na Aukru, je dobré si pečlivě vybírat, rozhodně nebrat první, co uvidíš, nejlepší je, pokud je v popisu aukce napsáno, že jsou elektronky měřené. Na Aukru seženeš i transformátorky, popřípadě použiješ z nějaké televize, či rádia. Osobně jsem nic takového zatím nestavěl, ale taky bych to někdy chtěl zkusit.
A k tomu filtru: ten poškozený asi opravit nepůjde, protože nejde bohužel filtr rozebrat, ale kdybych sehnal nějaký vrak rádia, tak bych z něj ten filtr použil. Na druhou stranu, i když tam ten filtr byl, tak na DV byl příjem občas rušen nějakým lupnutím. Na SV už to bylo mnohem lepší. Na VKV 66-73MHz to chytalo slabě asi 4 stanice. Jo, teď jsem si ještě vzpomněl na tohle: asi před dvěma měsíci jsem přišel ze školy, zmáčkl DV a nic. Tak jsem to opakoval po tři dny a čtvrtý den rádio fungovalo.
Že by to bylo tím filtrem? Nebo selhal izostat?

[102]: Majo: Na to magické oko jsem zatím neměl čas, teď to snad udělám vše zaráz. Na ten flek na R53 jsem narazil náhodou když jsem hledal, proč rádio po zapnutí nic nedělá. A šasi jsem vymontoval ze skříně, abych se dostal k přívodům u trafa. Jinak bych si fleku na R53 nevšiml, zezadu není vidět. Možná tam ale ten flek byl hned když jsem rádio donesl a čistil. Já když jsem dostal k narozeninám multimetr, tak jsem ho samozřejmě poprvé vyzkoušel na měření zásuvky a změřil jsem 259V! Klidně to mohlo být síťí. První co mě napadlo bylo, že shořel síťový transformátor  ??? . Zítra rádio zkusím zapnout a změřit, jak mi napsal Tomáš2, a dám vědět.

113 Tomáš2 Tomáš2 | 16. února 2010 v 12:14

Martin: Dík za tip, díval jsem se na aukro, a je tam toho docela dost. Ale v první řadě bych se zkusil poohlédnout po něčem novém, možná, že někteří prodejci elektronky ještě stále nabízí. Trafa bych si navinul sám, nějaké schéma bych vybral z knihy Československé rozhlasové a televizní přijímače a nf zesilovače 1970-1976, odtud mám i schéma Bohémy.
Ten výpadek příjmu na DV bude způsoben spíš tím přepínačem rozsahů, filtr na to nemá vliv. Na VKV to chytá zrcadlové kmitočty (o dvojnásobek mf kmitočtu výše) silných stanic z pásma 87-94MHz, na 66-73MHz už nevysílá nic.
259V je už opravdu hodně, povolená tolerance síťového napětí je 10%, tj. max. 253V. Trafo to mohlo taky schytat, nějaký průraz izolace uvnitř vinutí, přece jen, bylo navrženo na 220V. Možná by bylo dobré před zapnutím po přemostění filtru odpojit selen a žhavení od sekundáru a sekundární napětí změřit, ať to náhodou nenadělá ještě více paseky.

114 Tomáš2 Tomáš2 | 16. února 2010 v 12:40

Martin: Při pohledu na schéma mě napadla ještě jedna věc. Primární vinutí síťového trafa má tři cívky: L69, L70 a L71. Při přepnutí voliče napětí na 120V se spojí paralelně L69 k sériově spojeným L70 a L71. Z toho plyne, že cívka L69 je na 110V, L70 na 20V a L71 na 100V. Při přepnutí na 220V je L70 nevyužita. Pokud by se upravilo připojení vývodů cívek k voliči napětí tak, aby na jeho levý horní kolík byl místo spoje cívek L70 a L71 připojen horní vývod L70, byla by všechna tři vinutí spojena v sérii a trafo by bylo přizpůsobeno pro 240V. Myslím, že by to za pokus stálo, jestli máš doma tak velké napětí v síti. Jo, a bydlíš v paneláku, nebo RD, já v RD a nikdy jsem v síti víc jak 235V nenaměřil. ;-)

115 Tomáš2 Tomáš2 | 16. února 2010 v 12:43

Martin: Opravuji: cívka L69 je na 120V!

116 Martin Martin | 16. února 2010 v 14:05

[114]: Tomáš2:

Já bydlím v RD, na vesnici. Do zapojení trafa radši zsahovat nebudu, i když to vypadá zajímavě. Jo a s tím výpadkem příjmu jsem ti to napsal blbě. Nemyslel jsem, že tehdy nahrály DV, ale že to rádio nedělalo nic, ani trafo nebzučelo, selháním izostatu jsem myslel selhání toho síťového. Prostě to rádio tehdy nedělalo vůbec nic a čtvrtý den pak normálně naběhlo, moc se, Tome, omlouvám, ale napsal jsem to včera blbě :-D .

117 Tomáš2 Tomáš2 | 16. února 2010 v 17:37

Martin: Neomlouvej se, nic se nestalo.
Moje mamka taky bydlí na vesnici, trafačku má 100 metrů od baráku a taky má trvale 245-250V. Zatím naštěstí jen častěji mění žárovky :-D .
Kdyby to bylo na mně, do té úpravy trafa bych šel. Buď bych odpojil volič napětí úplně a zapojil cívky pro 240V, nebo bych ho upravil na volbu 220/240V. Při těch 259V už totiž žhavící napětí elektronek nejsou 6,3 a 12,6V ale 7,4 a 14,8V, usměrněné napětí za selenem místo 245V už 288V (parametry selenového usměrňovače PM28RA jsou 250V 75mA), to vše součástky i trafo nadměrně přetěžuje a i když rádio maká, zkracuje mu to život.
Ještě jsem si všiml, že síťové trafo je jištěno tepelnou pojistkou, akorát se mi nepodařilo zjistit, zda je vratná, či nevratná. Nemohla by být chyba i tam?

118 Martin Martin | 16. února 2010 v 17:56

[117]: Tomáš2:
Pojistka je bimetalová, tudíž je vratná. Větší problém je ale to, že i odpor R34 má kolem pláště nahnědlý prstenec. Za chvíli jdu tedy přemostit ten filtr a pak dám vědět.

119 Martin Martin | 17. února 2010 v 13:48

Tomáš2:
Filtr jsem vyjmul, přívody spojil čokoládkou, zapl a rádio se rozehrálo.
Všiml jsem si však, že koncová lampa EL 84 nadměrně žhaví, zvláště prostor nad dnem baňky byl doslova osvětlen. Tohoto jsem si všiml již dříve, když jsem v rádiu proletovával plošný spoj kvůli nějakému studeňáku (podařilo se mi ho odstranit). Lampu EL 84 jsem vyměnil nyní za jinou z nějakého rumunského gramorádia (tato EL 84 je z Polska, původní je Tesla) a světe div se, tato lampa žhaví normálně, povrch skříňky nad lampou měl výrazně nižší teplotu. Nemohly tedy ty odpory být přetěžovány vlivem nějaké poruchy v elektronce? Ten kondík C73 jsem radši neměřil, přiznám se, že jsem z toho měl strach, pouze jsem po půlhodinovém provozu zkoušel rukou (samozřejmě při vypnutém přístroji), zda se kondík nepřehřívá a byl studený. Pokud by měl svod, myslím, že by se zahříval. Zatím jsem šasi ještě nezamontovával do skříňky, pouze jsem ho tam vsunul, čekám, Tome, na tvé stanovisko.

120 Tomáš2 Tomáš2 | 17. února 2010 v 15:35

Martin: Já bohužel nevím, jak se chová přežhavená elektronka, možná tam vznikl nějaký zkrat v části žhavícího vlákna, a zbytkem tekl větší proud. Pokud jde o přetížení R53 koncovou pentodou, je za ním jen odbočka přes R54 do druhé mřížky EL84, možná mohla být chyba tam.
Kondenzátory měřit nemusíš, pokud rádio nemá nějaký zvýšený brum, tak jejich kapacita bude OK, pokud by byl průraz, rádio by nehrálo vůbec. Jen zkus změřit úbytky napětí na inkriminovaných R53 a R34, pokud se k nim dá dostat. Ještě zkus změřit střídavá žhavící napětí 6,3 a 12,6V, zda nejsou nadměrně zvýšená.
A co magické oko, už funguje?
Napiš, jsi zjistil, snad dojdeme k nějakému závěru. :-)

121 Tomáš2 Tomáš2 | 17. února 2010 v 15:38

Oprava: Napiš, CO jsi zjistil (ach jo, kdybych si to po sobě aspoň přečetl). :-D

122 Tomáš2 Tomáš2 | 17. února 2010 v 16:28

Ještě k té úpravě pro vyšší síťové napětí: pokud se ti nechce upravovat zapojení cívek primárního vinutí, šlo by vřadit do přívodu síťového napětí srážecí rezistor. Bohéma má příkon 45W při 220V, tj. proud 205mA. Pro snížení o 20V vychází odpor rezistoru 100 ohmů, výkonová ztráta na něm pak 4,1W. Z důvodu rezervy by bylo lepší použít rezistor na zatížení 10W, nebo ho rozdělit na dva 47 - 56ohm 5W a každý připojit do jednoho přívodu (třeba místo toho vadného filtru). Ceny jsou okolo 10 korun za kus. Taky by šlo napětí srazit kondenzátorem, jehož reaktance při 50Hz by byla těch 100 ohmů, ovšem ten by musel mít kapacitu 33uF a být bipolární.

123 Martin Martin | 17. února 2010 v 18:58

[120]: Tomáš2:

Rádio při provozu nebrumí, úbytky napětí na těch odporech změřím, musím ale šasi zamontovat do skříňky a obrátit vzhůru nohama a demontovat spodní papírový kryt. Všiml jsem si však, že se černá skvrna na odporu R53 zvětšila.

124 Martin Martin | 17. února 2010 v 20:11

Tomáš2:
Tome, tady jsou výsledky měření:

Napětí před odporem R34: 228V, za odporem R34: 215V.
Napětí před odporem R53: 272V, za odporem R53: 225V.
Napětí na kondenzátoru C73: 226V.
Žhavící napětí: 7,2V a 13,9V.

125 Majo Majo | 17. února 2010 v 20:58

Sú tam dosť veľké hodnoty napätí, asi by to mohli naozaj spôsobovať vysoké napätia v zásuvkách.... Ten odpor to možno nejako nepoberá, je preťažený a zrejme pomaličky odchádza. A zrovna Bohéma má volič iba na 120-220 V. Niektoré staršie rádiá majú aj odbočku 245V a bol by pokoj, no bohužiaľ, naši konštruktéri to prestali osádzať tak v roku 1960.... Ale napríklad bulharský Elprom M11 z roku 1968 to má a ja mám tú polohu 240 V nastavenú (už aj zberatelia odporúčajú....)

126 Tomáš2 Tomáš2 | 17. února 2010 v 21:05

Upravit volič napětí na 220/240V by vyžadovalo pouze přepojení třech vodičů. Jestli chcete, poradím.

127 Martin Martin | 17. února 2010 v 22:13

Majo:
Elprom M 11 tu odbočku na 240V má, když jsem ho kdysi koupil na Aukru, tak vím, že jsem ho tehdy přepínal z 220V na 240V.

Tomáš2:
Tak asi nakonec bude ta oprava nezbytná, pokud přetěžování toho odporu způsobuje vyšší napětí. Které ty vodiče by se přepojovaly?

128 Tomáš2 Tomáš2 | 17. února 2010 v 23:52

Takže, popíšu to dle schématu na www.radiohistoria.sk, nevím, jaké máš ty, to, co mám já z té knihy, o níž jsem psal, má trochu jinak zakreslenou polohu voliče napětí, tak ať to vidíme oba stejně. Po úpravě bude při přepnutí voliče na 220V trafo stále uzpůsobeno pro 220V, pro 240V bude uzpůsobeno při přepnutí na nynějších 120V.
Takže, bude potřeba odpojit přívody síťového napětí od voliče. Nevím, jak je to v praxi provedeno, zda jsou přívody vedeny napřed na volič a pak až na trafo nebo jsou přívody vedeny od trafa k voliči. V každém případě je potřeba odpojit pravý horní a levý prostřední kolík voliče. Jeden konec síťového přívodu půjde JEN na horní konec L69, druhý JEN na spodní konec L71. Pak je třeba odpojit horní honec L70 od levého středního kolíku voliče a přepojit na pravý střední kolík. Bude tedy využita jen polovina voliče, oba horní a pravý střední kolík zůstanou nepřipojené.
Zkus si to, jak jsem to popsal, nakreslit schematicky v obou polohách voliče. V poloze pro 220V se vlastně nic nezmění, napájení je vedeno přes L69 a přes L71. V poloze pro 120V jde přes L69 a odtud přepojeným vodičem přes L70 a L71, takže všechny tři cívky jsou nyní v sérii

129 Tomáš2 Tomáš2 | 17. února 2010 v 23:58

Takže jsem to zase zkonil. Ve druhém odstavci páté větě má být: odpojit horní honec L70 od PRAVÉHO středního kolíku voliče a přepojit ho na LEVÝ střední kolík. Ach jo!

130 Tomáš2 Tomáš2 | 18. února 2010 v 0:03

A ještě k tomu "horní HONEC", ach jo, ta noční mě fakt nějak zmáhá. :-D

131 Tomáš2 Tomáš2 | 18. února 2010 v 0:29

Martin: A pokud by ti stačilo jen napájení 240V, úprava by byla ještě jednodušší. Prostě by se odpojily všechny vývody trafa od voliče a spojily by se uvolněné vývody L69 a L70 přímo na trafu. Odbočka mezi L70 a L71 pak zůstane nepřipojena. Výkres zapojení cívek trafa je na stránce 12.

132 Martin Martin | 18. února 2010 v 7:54

[128]: Tomáš2:
Upravím to podle tvého prvního návrhu, aby šlo přepínat 220/240V. Část schématu z www.radiohistoria.sk si vytisknu, ale ten tvůj popis je v pohodě, po několika přečteních jsem to vše pochopil 8-) .

133 Tomáš2 Tomáš2 | 18. února 2010 v 8:33

Martin: Tak to je dobře. Jen si, prosím tě, ještě před úpravou změř multimetrem odpor primárního vinutí (volič nastaven na 220V), třeba přímo na síťové vidlici při zapnutém síťovém vypínači a někam si to poznamenej. Pak totéž udělej po úpravě při přepnutí na 240V, odpor by měl být o pár ohmů vyšší. Pokud tomu tak bude, znamená to, že bylo vřazeno i vinutí L70 (dvakrát měř, jednou řež, omyl by mohl mít fatální následky, hlavně pro trafo). A ještě je naprosto nutné dodržet smysl vinutí cívek L69 a L71, tzn. neprohodit začátky a konce, to by trafo taky spolehlivě zničilo (uplatnil by se jen ohmický odpor drátu primárního vinutí).
Promiň, že ti to takhle polopaticky vysvětluju, ale blbá rada je horší, než žádná a rozhodně bych byl nerad, kdybych ti blbou radou způsobil nějakou škodu. :-|
Teď bych potřeboval poradit já. Mohl by zareagovat i Majo. Přece jen, chlapi, máte alespoň nějaké zkušenosti s elektronkovými přístroji. Jak už jsem psal, chtěl bych si zkusit postavit nějaký lampový zesilovač malého výkonu (psal jsem 4W, ale stačily by mi i 2,5 - 3W. Mám k dispozici několik převodních transformátorků z reproduktorů pro 100V rozvod. Mají průřez sloupku 3,2 cm2. Myslíte, že by se po převinutí daly použít? A je pravda, že transformátory pro jednočinné zesilovače musí mít plechy skládané tak, aby vznikla mezera? Jak je vůbec řešeno stejnosměrné sycení jádra (teče přes něj anodový proud). Je i pro takto malé výkony netno používat plechy ze speciálních materiálů? Nějaké informace už jsem zkoušel hledat, ale moc toho nebylo.

134 Martin Martin | 18. února 2010 v 12:29

[133]: Tomáš2:
Děláš dobře, že mi to takhle polopaticky vysvětluješ, protože teoretických znalostí mám v tomto minimum. A s tím transformátorkem ti fakt neporadím, spíš by ti poradil Majo, protože co se týče sycení jádra, skládání plechů apod., v tomto žádné zkušenosti nemám, ani jsem o tom žádné informace nehledal, takže Tome fakt nevím :-( . Ale asi by bylo lepší použít transformátorek z nějakého rádia, či televize. Tak bych to řešil já.

135 Martin Martin | 18. února 2010 v 17:06

Tomáš2:
Tak úpravu jsem provedl, původní ohmický odpor byl 47Ohm, tato hodnota v poloze voliče napětí ,,220V" zůstala, v poloze ,,120V" jsem naměřil 53Ohm. Rádio jsem zatím nezkoušel, ale věřím, že to bude fungovat. Problém byl v orintaci, protože volič v rádiu má 7 vývodů a samotný volící kotouček má 3 dvojice spojených kolíčků. Nakonec jsem s pomocí multimetru došel k cíli. Takže za radu, Tome, moc díky :-).

136 Martin Martin | 18. února 2010 v 19:33

Tomáš2:
Tady jsou výsledky nového měření:

C54: 214V
C73: 223V
C74: 262V
Před R34: 223V, za R34: 215V
Před R53: 264V, za R53: 223V
Žhavení: 6,8V a 13,2V
Magické oko nesvítí tak sytě a pomaleji nabíhá, musím ještě koupit a vyměnit ten kondík, aby i indikovalo a jen nesvítilo pořád stejně. Dále musím do rádia koupit osvětlovací žárovičky a pak už bude komplet.

137 Majo Majo | 18. února 2010 v 21:06

Tomu magickému oku by sa dalo pomôcť zmenšením hodnoty toho anodového odporu, malo by svietiť jasnejšie. Ale ja myslím že svietilo jasno len preto že dostávalo zvýšené anodové napätie a teraz je to normálne.  

Jooj, ked ani ja nemám veľké vedomosti o zosilňovačoch. Ale ved prečo sa s trafákmi trápiť doma a vyrábať ich, ked vo všelijakých starších rádiách sú dobré výstupné trafá ako na tanieri.... Stačí vykuchať nejaké črepy čo nikto nechce.

138 Tomáš2 Tomáš2 | 18. února 2010 v 23:01

Martin: jaké máš napětí v síti, asi pořád dost přes 250V, že? Ta napětí v rádiu se snížila, ale stále je to více, než kolik je uváděno ve schématu. No, aspoň tak. Výkonová ztráta na R53 se snížila z 1W na 760mW a na R34 z 270mW na 100mW, tak snad už dají pokoj
Majo: já bych si taky radši něco vykuchal, jenže jsem se s lampovým vrakem setkal naposledy někdy před deseti lety (aktivně jsem zatím nehledal). Navíc bych chtěl ten zesilovač stereo, takže bych musel vykuchat dvě shodná trafa. Někde jsem četl, že pro takto malé výkony lze použít trafo 230/12V určené zhruba pro trojnásobný výkon, než by byl výstupní, tj. v mém případě tak 10 až 15 VA.

139 Martin Martin | 18. února 2010 v 23:03

[137]: Majo:
S těmi transformátorky máš pravdu. Jinak Bohému už jsem složil, dnes večer jsem ji měl zaplou jako zesilovač, velmi pěkně to basovalo. Já jsem s tím rádiem spokojen.

140 Tomáš2 Tomáš2 | 19. února 2010 v 3:47

Tak se mi podařilo najít prodejce elektronek (PCL86 za 85 Kč, EL84 za 99 Kč), i zásady návrhu výstupního trafa včetně výpočtů. Jak bude trochu času a chuti, tak se na to vrhnu. :-P

141 Martin Martin | 19. února 2010 v 8:13

Tomáš2:
Napětí v síťi jsem neměřil, ale vzhledem k tomu, že náš dům je první za trafem, tak tam bude určitě dost. Každopádně, Tome, ještě jednou velké díky. Snad to teď nějakou dobu bude fungovat. Přeci jen mu bude za 2 roky 40 let. Na ladícím kondenzátoru je razítko 24 Febr 1972.
A teď k lampovým vrakům: za rozumné peníze by se daly v nouzi koupit nějaké na Aukru, ve sběrném dvoře seženeš i zadarmo. Nemusela by to být ani stejná rádia, Tesla vyráběla mnoho přijímačů s velmi podobným šasím. Na druhou stranu domácí výrobek je domácí výrobek. Teď mě ještě napadá, že by se dal kopit na Aukru nějaký teslácký lampový zesilovač, např.: Mono 50, Music 70, jenže ty jsou oba pouze monofonní, ale každý má v kncovém stupni komlementární dvojici elektronek EL34. Jednou jsem viděl na Aukru i přestavbu tohoto zesilovače na stereo, vpodstatě to bylo 2x na sobě nezávislé mono, ve výkonovém stupni pouze s jednou elektronkou a byl tam přidán další výstupní transformátor.

142 Tomáš2 Tomáš2 | 19. února 2010 v 15:22

Martin: Noo, první dům za trafem, to je teda terno :-D . Ještě, pokud jsi to už neudělal, tam doplň ty osvětlovací žárovičky, ony aspoň zatíží vinutí pro žhavení a žhavící napětí ještě trochu klesne. Teď už by to chtělo jen nějaký konvertor na VKV z CCIR do OIRT a bylo by to dokonalé.
U nás je problém, že ze sběrného dvora je přísně zakázáno cokoliv brát a správce to striktně dodržuje. Ale před nedávnem jsem tam vezl vybrakovanou televizi a jediné, co jsem tam viděl byly monitory, tiskárny a podobné "nové" věci. To už bude lepší prohlížet velkoobjemové kontejnery pro svoz odpadu, tam toho lidi nahážou daleko víc :-( .

143 Majo Majo | 19. února 2010 v 21:07

Martin: Bohéma naozaj pekne hrá. Ja na nej hrám spolu s magneťákom B116 v dielni a tiež som so zvukom spokojný. Elektronková klasika ECC83 + EL84 nesklamala....

Takže super že sa ti ju podarilo spraviť. No jasné - máte trafostanicu hned na vstupe, ked nastalo prepätie a preto ti odpálilo ten filter.

144 Martin Martin | 19. února 2010 v 22:32

Tomáš2:
Žárovičky musím dokoupit, koupím zásobu, ať mám i do dalších přístrojů. O nějakém konvertoru z CCIR do OIRT jsem slyšel, otázka je, zda bych ho dokázal postavit, spíš asi těžko. Co se velkoobjemových kontejnerů týče, u nás v obci dvakrát za rok. Naposledy jsem si donesl radiomagnetofon Tesla 2833AB Unisono, podařilo se mi vše rozhýbat, celkem slušně to hraje. Ve sběrném dvoře jsem nikdy nebyl, tak nemohu posoudit.

Majo: Také jsem rád, že Bohéma zas běží, ale bez pomoci vás obou by tomu asi tak nebylo.

145 Majo Majo | 19. února 2010 v 22:50

Tak díky, to mám radosť že môžem moje skúsenosti predávať dalej....

S tými konvertormi býva problém, že nepokryjú celé FM pásmo. Totiž OIR je široké 7 MHz ale dnešné CCIR až 20 MHz. Dá sa jedine navhrnúť frekvencia na konvertore tak aby sa obsiahla aspoň tá časť rozsahu ktorú chceme najviac počúvať (napr. ja by som volil tu u nás 95-102 MHz).

146 Tomáš2 Tomáš2 | 20. února 2010 v 2:17

Chce to přeladitelný konvertor, viz AR 95, směšovač s NE612, velice jednoduché.

147 Martin Martin | 20. února 2010 v 13:25

Tomáš2:
Já bohužel doma nemám ani jediné AR.
Ale na nějaké stránce jsem jakési schéma viděl, takže se ho pokusím časem dohledat.

148 Tomáš2 Tomáš2 | E-mail | 20. února 2010 v 18:50

Martin: Pokud chceš, můžu to ofotit a poslat ti to emajlem.

149 Martin Martin | 20. února 2010 v 21:36

Tomáš2:
Pokud budeš chtít, tak můj mail je: marfolp@seznam.cz

150 Martin Martin | 21. února 2010 v 0:02

Tomáš2:
Moc ti, Tome, děkuju za mail, všechno si to uložím, a až by byl někdy dostatek času, tak bych to zkusil sestavit. Zběžně jsem si to pročetl, a jako největší problém vidím ty cívky, zejména pak nastavení. Nešly by použít cívky se šroubovatelným jádrem?

151 Tomáš2 Tomáš2 | 21. února 2010 v 1:06

Martin: Se šroubovatelnými jádry je ta první verze, ale jelikož autor předpokládal, že ne každý má k dispozici potřebné kostřičky, navrhl druhou variantu se samonosnými cívkami. Nastavování cívek není žádná tragédie, jde to v pohodě i bez těch strašných přístrojů. Stačí jen druhý přijímač s rozsahem FM2 pro kontrolu rozsahu. Ani ten výstupní kmitočet 73MHz nemusí být dodržen (co když tam bude zrovna silné zrcadlo z 94,4MHz). Pokud dodržíš navíjecí předpisy cívek, už po prvním zapnutí to bude něco chytat. Výstupní cívka se nastaví na nejlepší příjem "toho něčeho", případně se to dá doladit na vlastním prijímači, pak se cívkou oscilátoru nastaví rozsah (porovnáním s konrolním přijímačem se zjistí, odkud kam to ladí) a nakonec se při příjmu slabé stanice někde kolem 98MHz nastaví vstupní cívka na nejmenší šum. A k ladění bych použil mechanickou předvolbu z nějaké staré televize. Já to stavěl s těmi samonosnými cívkami a makalo to bez problémů.

152 Martin Martin | 21. února 2010 v 9:01

Tomáš2:
Uf, to jsi mě uklidnil :-).Já si právě představoval nějaký generátor a osciloskop O_O . Předvolbu z nějaké televize bych časem určitě mohl sehnat. A ta jádra se dají sehnat, nebo je třeba použít tu válcovou část vrtáku :-D ?

153 Tomáš2 Tomáš2 | 21. února 2010 v 12:29

Martin: Ta válcová část vrtáku je jen jako šablona, na níž se cívka navine a pak se z vrtáku stáhne, takže je vzduchová, bez jádra a ladí se roztahováním (snížení indukčnosti), nebo stlačováním (zvýšení indukčnosti)závitů. Kostřičky s jádry se snad sehnat dají, ale většinou jsou jen pro knitočty do 30MHz. Musel by jsi se podívat na nějaké stránky prodejců. Já osobně na VKV dávám přednost cívkám vzduchovým, bez jader. Do cívky se po doladění strčí kus molitanu a zakápne se to voskem, aby byly fixované.

154 Martin Martin | 21. února 2010 v 13:02

Tomáš2:
Já myslel, že ta cívka se navine na kus kovu :-D . Nikdy jsem nic podobného nedělal, takže mě napadají blbosti :-D .
Takže podle vrtáku udělám papírovou ruličku a na ni cívku navinu?

155 Martin Martin | 21. února 2010 v 14:07

Tomáš2:
Teď už jsem to pochopil, ten drát se ovine kolem vrtáku, pak se opatrně stáhne a bude držet tvar.

156 Tomáš2 Tomáš2 | 21. února 2010 v 14:23

Martin: Bingo! A k té fixaci po naladění, nemusí se to celé bryndat voskem, stačí ty cívky přetřít nejakou barvou, co po zaschnutí ztvrdne. Já na to používal lak na nehty, aby i žena z toho měla nějaké povyražení (jé, to bylo řevu)! :-D  :-D A ten molitan radši před doladěním, když se tam cpe potom, tak se s cívkou zase hne.

157 Tomáš2 Tomáš2 | 21. února 2010 v 14:48

Martin: Ještě by bylo dobré, pokud by se ti podařilo získat z nějaké staré teslácké ČB televize kromě té předvolby i vstupní díl, je tam pár věcí, které by se daly použít - kondenzátory, drát na cívky ale hlavně ty varikapy. Nevím, jak je to dnes s těmi KB109G, nikde v nabídce jsem je neviděl (ani ekvivalent BB109G). Pokud náhodou nějaké máš, jsou označené tmavě žlutou barvou. V těch vstupních dílech se pro ladění na VHF používaly právě ty BB109G, mají stejné parametry a navíc jsou i spárované na souběh.

158 Martin Martin | 21. února 2010 v 16:33

Tomáš2:
Časem se pokusím nějaké zbytky z TV sehnat, doma nic takového nemám. Díval jsem se na nabídky součástek a nikde jsem neviděl ani ten IO NE 612. Snad se něco bude dát sehnat na Aukru.

159 Tomáš2 Tomáš2 | 21. února 2010 v 17:02

Martin: Tak jsem ti chtěl poslat odkazy na nějaké prodejce, ale vyhodilo mě to jako spam. NE612 je ekvivalentní k SA612, zkus hledat na GM electronic, TME, GES electronic nebo PS electronic. Ceny jsou cca 55 až 90 Kč, není to zrovna málo, ale na to, co ten obvod umí...

160 Martin Martin | 21. února 2010 v 18:36

Tomáš2:
Díky za tip, určitě si odkazy prohlédnu, ale bude to až v pátek, protože přes týden nebudu mít určitě čas.

161 Hendryks Hendryks | E-mail | 25. února 2010 v 18:43

Zdravím vespolek! Condor je stroj krásný a funkční,neměl jsem s ním sbemenší problém.:-)
Akorát se mi totálně rozsypala mechanika a dohromady už jí nedám,nevíte někdo, kde by se dala sehnat jiná mechanika, popř. i s osazenou elektronikou na Condora? :-?

162 Tomáš2 Tomáš2 | 26. února 2010 v 11:03

Hendryks: Zeptej se Balena, on ty mechaniky údajně přímo miluje! :-D Ne, teď vážně. Jak se ti "rozsypala", nějak jsi to rozebíral, nebo sama od sebe? Novou mechaniku asi neseženeš, jedině z nějakého vraku. Pokud jsi to nějak rozebíral a nevíš si rady se složením, na www.radiohistoria.sk je detailní výkres celé mechaniky včetně rozložení jednotlivých dílů.

163 hendryks hendryks | 8. března 2010 v 10:01

Tomáš2:Mechanicky je to v pořádku, ale na povel "Play" nevyjíždí vozík hlav.A po dvou dnech hledání závady jsem to jaksi vzdal...Možná na mě ta chyba kouká a jenom já jí nevidím,ale deptá mě to...
:-?

Komentáře jsou uzavřeny.