Gramofón gramorádia
Predný panel gramorádia
Zadný panel gramorádia
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jak se vám tu líbí??
Pěkné stránky | 47.6% (2129) | |
Dobrý | 16.9% (756) | |
Dá se to | 16.6% (741) | |
Hnus | 19% (851) |
Diky Vildo za zverejnenie
to Standoch:
ano po vyradený tých paralelných kapacít (konkretne u tohoto to boli 27pF u iných prístrojov môžu byť trocha odlišné hodnoty) je možné príjímať pásmo CCIR len je treba správne sladiť horný a dolný koniec stupnice. po vyradení kapacít sa to celé posunie.... Je taktiež potrebné zistiť ako je konštruovaná ladiaca jednotka, niektoré (hlavne pordukcia ČSSR a blok RVHP) použivali ladiace jednotky s preladiteľnosťou len 8MHz teda ladilo by to napríklad len od 88MHz do 96MHz ani o ťuk viac, tu je vhodnejšie potom do zapojenia prijímača nezasahovať ale nainštalovať do prijímača CCIR -OIRT konvertor s prepínačom podpásiem kde je celé pásmo CCIR od 87MHz do 108MHz rozdelené do troch prepínateľných podčastí aby bolo možné prijímať celé pásmo CCIR.
Tento aparát znám, dovážel se k nám do ČSSR a byl žádoucím zpestřením mizerné nabídky hi fi audio tenkrát v obchodech
kde excelovala leda zn.Tesla, sem-tam Unitra nebo Videoton a to je asi tak vše. Ty připojené ploché jednopásmové boxy byly fakt k ničemu a kvalitou přenosu srovnatelné se závodním rozhlasem po drátě v dobách normalizace (pro ty mladší, šlo o léta kolem roku 1970). Přitom stačilo tak málo, jeden repro středobas vynechat a vložit libovolný výškač zapojený přez prostou výhybku - kondenzátor v sérii, nic víc.
Cenově vyšlo na stejno (nebo i levněji) a přínos kvality ohromný. Připojením jen trochu lepších repro boxů Tesla (2-pásem) se zvuk zlepšil o 50%. Ale, o to asi výrobci šlo, nabízet levnější přístroj s plechovým zvukem. Kvalitu, za vyšší cenu, dodával bezpochyby i ten Europhon jenomže k nám se nedovážel s ohledem na kurzovní přepočet a kupní sílu, to je marketing, to je obchodní stratégie a volný trh jenom my to neznali. Ale závěrem, vzhledově (na svou dobu i dnes) moc pěkný výrobek, tuner FM-OIRT měl, gramo poloautomat, výkon 2 x 10 W dostatečný a repra dobastlit doma. Podobný československý neexistoval.
to Vizitor:
ano ano presne tak, s tými reproboxami je to tak, vraj boli na trhu aj také isté ale ozvučnica bola z dreva, no neviem, nevidel som ešte také prevedenie. plastový výlisok nikdy sám o sebe dobrou ozvučnicou pre reproduktorové systavy nebol a nebude. Už sám návod na obsluhu tohoto prístroja v závere doporučuje dokúpiť k prístroju Hi-Fi reproduktorvé sustavy ktoré zdokonalia reprodukciu zvuku. Tieto dodávané reproboxy sú uvádzané len ako pre "optimálnu" reprodukciu zvuku.... Inač súčiastková základňa toho europhonu nieje zlá, pasívne sičiatsky ladiace prvky a pod sú od fieriem ako ITT-NOKIA, Hitachi a pod. Elektrolyty sú origo europhon, niektoré boli už vadné tak sa vymenili.
v položke WEB je odkaz na video s týmto Europhonom RDG 6000.
juraj:
Taky jsem ho tak před 5 roky měl, vydržel tak měsíc a pak jsem ho rozebral. Rádio myslím nehrálo a pak začal zlobit i gramofon. Před cca 2 roky jsem tento přístroj opravoval jedné paní od mámy z práce- vyčištění a zprovoznění zatuhlého grama, rádio fungovalo. K přístroji, který jsem rozebral, byly právě ty dřevěné bedny. Neměly uprostřed ten čtvercový štítek. Jednu z nich mám dosud a občas ji používám k mgf a nemůžu říct, že by hrála škaredě. V tom opravovaném přístroji byly dokonce i elektrolyty Tesla, pokud si dobře vzpomínám.
Martin:
tak to je dobrá info, možno naozaj k tomuto modelu už dodávali reprobedne s drevenou ozvučnicou. Tento prístroj som dostal takto aj s týmito reprákmi ale je dosť možné že sú od modelu RDG3000. Predošlý majitel už poriadne nevedel skadial tieto repráky zohnal, no proste boli dodané k rádiu. Gramec - nehrá zle ale je nutné udržovť medzikolo náhonu taniera čisté a pri vypnutom stave stále vyradené zo záberu, inač sa deformuje a potom to "dupe", kvalita reprodukcie priamo závisí aj na stave kryštálovej vložky, hlavne ale že sa po dohraní sama vráti na miesto a gramec sa vypne . a vychytavka je aj ten automatický strediací krúžok na SP platne aspoň sa po rokoch nestratil
takovej jsme mivali doma vypada docela pekne ale jinak stoji za nic jak gramo tak radio a ty smetacky bedny ty dokonce jeste mam
to bajty:
ano ano je pravdou že gramofon a hlavne uloženie ramienka prenosky je dosť odfláknuté, ale zase dá sa do toho bez nejakých uprav pekne osadiť magnetodynamika ale zase je nutné vyrobiť do toho nové protizávažie. na dobu kedy sa to vyrábalo to postačovalo a pôsobilo to honosným dojmom, technickým spracovaním asi ako naše šáska HC len doplnené o vracanie prenosky na podperu. a s rádiom som nikdy nemal žiadne problémy, po pripojení kusu drátu je pekne citlivé a dobre ladí. takže ja som s radiom nikdy problem nemal.
to Juraj
je pravda, že na svoji dobu asi jediné dobře sehnatelne stereo radio ale na tech reproduktorech to podle mě totalně dodělali vysky nic, basy to se ani neda povazovat za basy to je spis jenom neprijemne duneni,jinak vim ze otacky gramofonu taky nebyli zrovna konstatni a ze radio docela porad neco rusilo(lednicka),ale to asi nebylo na vade radia,ale nema smysl vytykat tomu same detaily,vzdyt to bylo intalsky
Gramorádio pekné. Také oživenie vtedajšieho "sterilného" trhu. Ale dopočul som sa, že Europhony nemali dobrú povesť... Možno zase zaúradovala dôverčivosť nákupcov z Tuzexu.
Taká zaujímavosť - v Noci v archíve som videl "reportáž" z Československého filmového týždenníka o nekvalitnom kuchynskom riade vyrábanom u nás a spomenuli tam aj to, že "zmetky nejen vyrábíme, ale i dovážíme" Ukázali tam zahraničný kôš na prádlo, ktorý do obchodu prišiel s odlomeným uchom...
Zrejme to isté platilo o (západnej) zahraničnej elektronike.
Na druhú stranu si myslím, že nekvalitné výrobky sa k nám dovážali preto, aby tuzexáci našincom nahovorili, aké "kvalitné" výrobky sa vyrábajú v zahraničí.
Johny:
tieto gramorádia sa nedodávali do tuzexu. boli bežne dostupné (podľa možnosti-viac ich nebolo ako bolo) v klasických elektropredajniach. záleží od toho z akeho pohľadu sa na vec pozeráme to že urobili prístroju trocha lepší design je síce chválihodné no elektronika bola poplatná dobe. v mnohých rodinách tieto rádia ešte stále hrajú sám viem o 3 kusoch RDG6000 ktoré som repasoval, osadila sa nová vložka do prenosky, preladilo sa na CCIR a hrajú dalej. jedinou najväčšou slabinou boli tie reproduktory... ale vraj RDG6000 už malo drevené reprobedne. na to že má prístroj 37 rokov hraje pekne a čisto.
Tieto prístroje boli určite lepšie než ich prirodzení konkurenti - strašidelné teslácke gramorádiá typu Strečno a podobné. Problém vznikol len v tom, že sa kvôli nastavenej cene pre tzv. lukratívny tovar z kapitalistickej cudziny a atraktívnemu designu porovnávali s gramofónmi triedy NZC 420, oproti ktorým to bol samozrejme totálny odpad.
Enter:
ano presne si to vystihol, to strečno ale bolo zaujímavé, už len tou L-kovou stupnicou ladenia. Naši chceli veľmi kúpiť za mladomanžeskú pôžičku okrem iného aj toho europhona no nebolo ho akurát dostať tak vzali gramorádio Tesla StereoRytmus 1028A čo bol predchodca strečna v podstate s rovnakým designom, len gramec mal plexi kryt. nebolo to vôbec zlé rádio, aj gramoc bol normálny-teslácky bežná spotrebka tej doby. jedina slabina prístroja bola len prítomnosť obyčajnej tónovej clony ale zase zvuk doťahovali slušne navrhnuté bedne ktoré hraju veľmi pekne. ten stereorytmus mi hraje na zahrade dodnes, len dostal už novú vložku (asi tretia za celú jeho existenciu) :) Takže to bolo asi tak - čo bolo aktuálne na pultoch to sa kupovalo :) a na otázku kedy dostanete "europhon"? odpoveď: nevieme.... takže sa bralo to čo akurát bolo :)
[14]: Pre človeka, ktorý bol zvyknutý v tých rokoch z katalógov Dobermanna či Quelle alebo OTTO Versand Hamburg na strieborné veže z komponentov, rozhodne bol Europhon designovo prijateľnejší, než prerastená hudobná skriňa podľa vzoru Grundig Musiktruhe.
A tie 1PF 068 14 s jedným elipťáčikom a basreflexom z trubky od heyselpapiera mi neprišli o moc lepšie, než ti Europhonské bakelity, takisto chassis HC 13 bolo rovnako odpadové ako to talianske, navyše nemalo návrat ramienka (mmch., videli ste niekto verzi MC 13 s automatickým návratom ramienka? My sme to mali doma a to bola teda pekelná komédia) a nešlo doňho dať magnetodynamiku.
Enter:
Jo, MC13, tam se ovládal zvedáček takovou tou otočnou pákou vzadu u raménka, pokud se nepletu. V gramorádiu Strečno by se to asi blbě ovládalo, když se odkrývala jen část horní plochy. Jediná výhoda HC13 byla snad rychlost 16, pro ty, co chtěli poslouchat mluvené slovo.
A když jsme u srovnávání Tesly a Europhonu, četl jsem recenzi, v které srovnávali Europhon 723TB a přijímač Bohéma 541A (tedy spíše jeho deriváty). Upřimně mě to vyděsilo, Bohému mám a provozuji i s FM konvertorem a nemůžu si stěžovat, hraje velice dobře, asi nějaký vydařenější kus.
Zmiňovaná recenze je ve WEB na stránce dole.
juraj[14]:
S tým "nevieme si mi pripomenul jeden starý vtip, čo mám nahratý na páske z programu Maratón: žena vraj odpovedala pohotovo "Nemáme" (prípadne "Nevieme") a muž tak trochu váhavo "Príďte sa opýtať o týždeň"
Gramo chassis Tesla MC13 bylo velmi podobné rozšířenému typu HC13 jenomže již mělo funkci auto-return ramínka na stojánek po dohrání desky, tedy vlastně poloautomat. Další odlišnosti byl vypínač motorku nezávislý na zvedáčku ramínka s přenoskou - HC13 měl obě funkce spřažené. Co se týče piezo přenosky, byl to rok asi tak 1975-76 a cena gramofonu odpovídala kvalitě. Rovněž převod otáček na talíř mezikolem a tedy vyšší hlučnost pohonu přístroj determinoval pro volbu piezoelektrické přenosky. Vyšší nároky splňovala Tesla NC 420 nebo 440 která magnetodynamickou přenosku měla a umožňovala vložit většinu zahraničních 1/2´´ (Shure M 75, Ortofon OMB5 , JVC Z4S...)
diky chlapi za info že sme mali aj my tuzemské low-end poloautomat gramo šasi. :) ono v tomto europhone aj v RDG3000 (gramá sú rovnaké) je osadená piezoelektrická prenoska JVC/Nivico DT-51. prenoska mala svoj držiačik a ten bol uchytený v hlave prenosky ktora má rozteč závitov tých 12,6mm alebo kolko to je no proste 1/2". v amamre je popísaná jednoduchá uprava zabudovanie RIAA predzosiku a osadenie tej Shure M75. len je ptoom nevyhnutné dať si vyrobiť nové protizávažie pretože pôvodné vyvíja minimálny prítlak 4p. čo je pre magnetodynamiku príliš veľa. mal som krátku chvíľu osadenú v tom gramci magnetodynamiku AT91. a zvuk sa príjemne zlepšil. ale kedže som chcel zachovať pôvodný ráz prístroja kupil som novú prenosku Nivico DT51 a tá je tam teraz.
Vizitor[18]:
Ještě zbývá dodat, že se to šasi montovalo do soklu NC131 nebo se zesilovačem AZS100L tvořilo přístroj NZC131.
juraj:
Oba přístroje, které mi prošly pod rukama, měly vložku funkční i s dobrým hrotem, asi byla lepší než naše VK 4xxx.
Pekný stav toho inzerovaného RDGčka, len tie bedne zrejme určite nie su originál, pôvodné aj ked boli rozmerovo ako tie moje na fotke s tým že boli z dreva a ako tu bolo spomenuté nemajú v predu ten znak "dvojkrúžok-stereo" inač s tou prenoskou súhlasím, vydrží pomerne dlho, návod na obsluhu informuje že výmena hrotu je doporučovaná po 220 hodinách prehrávania. (radšej by som na to nespoliehal a vymenil vložku častejšie). ten môj kus je buď rarita alebo už v ňom niekto menil LED indikátor pre príjem STEREO, bežne bola osadzovaná ledka zelená no ten môj má červenú
[18]: Ano, gramofon NZC 131 jsme vlastnili a teď jsem si ho z nostalgických důvodů pořídil znova. Ovšem ten proces návratu ramínka na stojánek musel majitele Europhonu totálně šokovat. U Europhonu totiž probíhal návrat ramínka asi takovou rychlostí, jako u MC 400. Ovšem u MC 13 to celé trvalo za strašného rachotu asi jednu vteřinu.
tak to je zaujímavé, no osobne by som nebol veľmi nadšený keby mi ramienko priamo preletelo ponad platnu na miesto, ved to musí nať nad podperou aj nejaký doraz potom sa musí vracací mechanizmus vypnuť aby ramienko kleslo na podperu a vyplo mororček pohonu taniera. U europhonov je vratný mechanizmuss tvorený takým elipsoidným kolesom potiahnutým gumou, ten sa pomaly približuje až k stredovej oske tamiera a ked platňa dohraje tak sa koleso oprie o platový výlisok v strede tamiera ktorý začne eliptickým kolesom otáčať a ten prenáša pohyb na vrátenie ramienka naspät na miesto. Páčkou STOP sa dá kedykoľvek toto eliptické koleso umelo pritlačiť k stredu taniera čím sa preruší prehrávanie, ramienko sa zvihne a vráti späť na podperu. U mnohých europhonov ktoré už dlho nemali pustený gramec je mechaniznus zatuhlý, guma na kolese vyleštená a lesklá takže vracanie ramienka nefunguje, takže sa to cele repasuje a potom to zvyčajne chodí ako nové.
juraj:
Právě to elipsoidní kolo bylo na tom mém vadné, takže se mechanismus zastavil po zvednutí přenosky nad desku. Tehdy jsem si s tím nevěděl rady, tak jsem později rozebral, někde mám určitě ještě motor z toho grama. U MC13 je ten návrat raménka řešen pružinou a pákovým mechanismem, ovládaným hlavním vypínačem. Otázkou je, co na to říká vložka, která je háklivá na nárazy (může prasknout krystal). V činnosti jsem MC13 neviděl, pouze snad kdysi vrak. Poměrně komplikovaný mechanismus ovládání raménka poháněný od talíře pak byl u automatů MD1 a MD020 a poloautomatu MD51.
Uvědomte si že Tesla MC 13 bylo chassis za pár stovek pro hromadnou sptřebu a vyrobit elegantní poloautomat v této třídě nemělo šanci na úspěch...případné zájemce odkazuji na gramofon AKAI AP 004 dodáván (přibližně) ve stejné době 1975-76 který měl speciál druhý motorek pro pohyb ramínka. Jenomže, to srovnáváme ferrari a Š120, že jo. Ale inspirace dobrá, viz Tesla MC 400, NC 600Q.
Takový Europhon jsme měli doma, rodiče na něm poslouchali vážnou hudbu. Dodnes je mi líto desek, které zničili "pluhem" zvaným krystalová přenoska. Za výrobu gramofonů se svislou silou na hrot nad dva pondy by se snad mělo trestat. Bohužel, kdo se o takové věci tehdy zajímal...
sused má tiež takého europhona, má viacero LP od beatles a viaceré zahraničné "čierne podpultovky" ako sa vtedy platne zháňali... všetko hrané na tomto europhone, a stále v slušnom stave. často totiž menil vložku v prenoske. kto hraje celý život na jednej prenoskovej vložke tak sa to aj podpíše na stave platní. ale je aj pravda čo bolo spomenuté že prítlak 4 pondy ako predpisuje výrobca europhonu pre vstavanú vložku je dosť veľa a samotná prenoska bola dosť "tuhá" ale hlavne že to hralo
Dobrý den,
mám tu na skříni Europhone RDG6000 naprosto stejný jako na fotkách. Je prakticky v původním stavu. Rád bych se zeptal na několik věcí:
1. Byla na něm přenoska VK4302. Koupil jsem novou VK4302 s magnetem a krystalem. Problém je, že je jak těžší, tak vyšší a po "nasunutí" do starého držáku vznikají patříčné problémy(nevyváženost, problém při spouštění raménka na desku)
2.gramofon i rádio fungují. Když pustím desky, dupe to. Zatím jenom maličko. Našel jsem zde koment, kde se hovoří o mezikolečku náhonu. Je tento problem řešitelný?
3. Existuje návod, jak předělat radio na dnes používané frekvence ?
diky moc za odpověď
zdravím Tadeas:
pokial je v prenoskovej hlave namotnovaný plechový držiačik pre prenosku VK4302 tak by osadenie novej prenosky VK4302 nemal byť problém. Ak je ale v prenoskovej hlave ešte stále pôvodný držiak pre pôvodnú prenosku ktorá tam patrila a mala označenie Nivico DT-51 tak tam zrejme asi veľmi VK4302 pasovať nebude a aj ked tam bude ako tak držať tak nastanú problémy s preskakovaním prenosky po platni, dosadnutie hrotu prenosky na platňu a podobne.
Dupanie gramofonu je spôsobené "otlačenou" priehlbinkou na obvode medzikolieska ktoré prenáša pohyb motorku na samotný tanier gramofonu. Je to spôsobené rokmi "zaradenej rýchlosti" do záberu teda medzikolo bolo stále pritlačené o hriadeľku motorku a guma na ňom sa otlačila a teraz to dupe. Odstranenie problemu je jedine zohnať bezchybné medzikolo prípadne skúsiť na toto poškodené aplikovať prípravok "regum". možno pomôže. a jednoznačne stále po prehraní platne a ukončení provozu gramofonu VYRADIŤ medzikolo zo záberu presunutím prepínača rýchlostí do polohy STOP. To dupanie síce možno mierne počuť pri rerpodukcii cez reprobedne ale verte že po pripojení slúchadiel je to omnoho viac nepríjemná vada a rušenie samotného posluchu gramotlatne. takže na medzikolo dávať pozor.
Príjímač sa dá preladiť z normy OIRT na terajšiu CCIR (87 do 108MHz) kontaktujte ma mailom a môžem zaslať zopár foto s postupom na preladenie.
ak sa necítite na zásah do vstupných obvodov VKV jednotky prijímača tak je možné vmontovať do prijímača konvertor ktorý prevádza všetké dnešné kmitočty od 87 do 108MHz do pásma OIRT takže prijímač ich v pohode a stereofónne bude prijímať.
Toto gramorádio jsem vlastnil a pořídil jej v roce 1975 za 4.500,--Kč.
Pěkný stroj.
Měl bych dotaz k těm normám CCIR a OIRT.
Když si tedy někdo tady u nás vyřadil ty dva paraelně připojené kondenzátory 27 pF
tak mohl přijímat stanice v pásmu CCIR?