
Pokus o rotační kolíky - neúspěch
25. října 2010 v 0:34 | Vilém Mitlöhner | Cívkové magnetofony - články
Komentáře

Mňa to ani neštve, že moja B700 nemá rotačné kolíky...

presne to chce pekny presny loziska a namazat vazelinou,pak by to bylo mene hlucne,si vzpomen jak huci kazety pri pretaceni
audiotechnika-libor:
Budu nad tím ještě trošku pátrat a věřím, že se mi to časem podaří přivézt k dokonalosti. Vazelíny se bojím, protože ta je tuhá a pak by s rotací mohl nastat problém. Časem na něco vhodného snad přijdu.
johny:
Mě taky ne, ale s tímhle doplňkem by to bylo zase o kus dál
bajty:
Věř, že proti tomuhle je kazeta velice tichá záležistost

Vilda
,moc mi zajima jak to bude vypadat ve finalni podobe,ja sem o tom taky opremyslel,ze jo proc by se to melo nikde zbytecne otirat ten pasek,ale na konec ja s tema magice takovy pokusy nedelam,at uz sou ty pokusy k prozpechu a nebo ne,tim samozdrejme nechci rict ze to je spatny napad

Kolikpak hodin do roka ty vaše magnetofony najedou, že uvažujete nad rotačními kolíky?
Jinak abych to uvedl na pravou míru, ty rotační válečky u Teaců, ReVoxů, AKAIů atd. nesloží k tomu, aby se o ně neodíral pásek. Jde buď o tzv. uklidňovací válečky (revox), nebo "impedance roller"(akai). A to všechno je užito v první řadě kvůli přeesnému vedení pásku a vyrovnání krátkodobých změn v tahu.

[1]:: pokud vím, tak u řady B7x, B11x, CM1x0 u hlav žádné přítlačné filcové přítlaky nejsou, ale to je detail.
Určitě je to dobrý nápad, už třeba proto, že kdyby se Vildovi podařilo nakonec ty rotační válečky dotáhnout do úspěšného konce, tak by se eliminoval vznik obroušení místa, kde se pásek stýká s kolíkem. Kdysi už mě to také napadlo, jaké by to bylo, kdyby se ty kolíky otáčely. Osobně si myslím, že by to mohlo fungovat,kdyby v plastu té páky bylo bronzové pouzdro, dole uzavřené a v něm přesně na jeho rozměr vysoustružený kolík, který by měl v dolní části buď kuličku, nebo dokonale zaoblený přesně podle tvaru spodku pouzdra, takže v podstatě to samé jako tónová hřídel, nebo hřídelka rotoru v motoru. K tomu dvě tři kapky oleje a pak si myslím, že by to mohlo fungovat a mělo bezhlučný chod i při velké rychlosti otáčení.

je to zaujímavý nápad, ale to by potom chcelo urobiť otočné aj vodiace kolíky, nie len brzdy, aby to malo nejaký efekt ( možno aj rotačné hlavy
). samozrejme podávaj informácie o tých tvojich pokusoch. možno by som aj ja skúsil dať ložisko na svoju B73, ale vybrať ložisko s presne takýmito rozmermi, aby sa akurát vošlo na kolík brzdy, to je zázrak.
to balenoGLX
áno, presný popis, je to predovšetkým na stabilizáciu prechodu pásu - inak nemôžem nepridať obrázok páskovej dráhy RFT KB100MkII (1958) kde napriek tomu, že vôbec nejde o referenčný prístroj(cca na úrovni Sonetu Duo)tento detail neopomenuli...

A zkusil někdo použít třeba upravené rolny z videa? Tady by bylo nejspíš potřeba chytře vymyslet uchycení (např. pevně zapuštěný kovový zálisek se závitem v dutině páky). A popřípadě i citlivě upravit styčnou plochu na unašeči, po které pásová brzda klouže. Sám jsem to nezkoušel, ale jeden čas jsem o tom uvažoval u své B115. Nakonec zvítězila touha po původnosti a obava, že by se sice snížilo tření vodítek, ale zároveň narušila solehlivost opásání hlav. Myslím si, že by pak bylo nutno od základu přenastavit síly brzdových pák - pružiny, zavěšení, tlumení, aby stroj přehrával i pásky s tlustším, méně poddajným nosičem (LP) bez dropoutů.

palipol[10]: To je dobre
wokouns: Odkedy máš B73? Ani si sa s ňou nepochválil vo fóre, ale to je detail

[7]: A čo B90 a B93? Tam sa mi zdá, že tiež nie je žiaden prítlačný prvok u hláv.
johny:B90, B70, B700, B93, B73 a B730 jsou naprosto stejné co se mechaniky týče Jen u prvních B90 a prvních B70 byly provázkové brzdy. Přítlačný prvek byl např u B4, B5 a jim odovozených typů. Jak to vypadá např u Soneta netuším.

První Sonety a ze začátku i Sonety Duo měly plstěné přítlačky u mazací i kombinované hlavy. Pozdější série S-Duo a celá řada Sonet B3 měly přítlačný polštářek již jen u kombinované hlavy. B4 s označením ANP 220 byl opatřen přítlačným plastovým páskem u kombihlavy (mazací bez) a novější řada ANP 221 měla miniaturní přítlačný pákový systém s plstěmi u obou hlav.

ja tam mam pritlak i na mazaci hlave a je to zakapnuto originalni sedou barvou z vyroby a pochazi z roku 64,tak nevim,ale par sem jich videl co ten pritlak na mazaci hlave nemeli

Já mám Sonet B3 z roku 1963 a 1965 a ani jeden nemá přítlak k mazací hlavě, zatímco u Sonetu Duo ho mám i u posledního provedení z roku 1965. Ono to možná je i tím, že Sonet Duo má oproti B3 hlavy v úhlu čely od sebe, zatímco B3 k sobě, takže tam díky vodícímu sloupku mezi nimi je úhel vedení pásku takový, že dostatečně opásá hlavu i bez použití filcového přítlaku.

Westfan:
Sonet Duo má hlavy taky čely k sobě, je to vidět v článku zde na blogu.

[15]: No tak tie brzdy by som rád videl naživo Síce som ich videl na obrázku, ale veľmi rád by som to videl na vlastné oči. Šťastie som mal iba na tie filcové pásiky, tie som videl vždy, keď som mal rozobratú B700, či už tú prvú, alebo druhú, žiadnu som zatiaľ nevidel s vymenenými brzdami za povrázkové
(ktovie, či sa vôbec robili B700 s povrázkovými brzdami
o žiadnej takej som zatiaľ počul, možnože prototyp také mal) Ale možno že dobre, že žiadna B700 nemala tie staršie brzdy, počul som, že keď mali tú silonovú šnúrku, tak to vraj vyšuchalo do unášača drážku
B700 neměla nidky provézkové brzdy. Pokud si je tedy někdo nedoělal, přičemž je potřeba výměna unašečů a trochu jiné umístění držáků provázků (brzd).
Zde to je dobře vidět:
http://nd01.jxs.cz/401/135/8b24c7a66b_35454660_o2.jpg
to Westfan:
Sonet Duo/1964 viď:
http://nd04.jxs.cz/744/303/6a11da4e5e_70638026_o2.jpg
...u mazacej hlavy nie je prítlak pásu na štrbinu až tak dôležitý, dôležitejšia je výšková presnosť vedenia pásu po jej čele. Sýtenie je dostatočné aj bez použitia prítlaku.

proste ja mam taky 64 a ten pritlak tam mam :O

Sorry, omlouvám se za dezinformaci, měl jsem za to, že Duo má hlavy od sebe, už jsem se dlouho do něj nekoukal. Každopádně u všech B3, které mám, i které mi prošly pod rukama ten filc u mazací hlavy nebyl. Možná je to také tím, že Duo má ty hlavy do špičky, takže z důvodu lepšího kontaktu s páskem tam ten přítlak je i u mazačky.

Hlavy "od sebe" jsou v B 4x, v B 5x jsou rovnoběžně, v B 7x a B 11x zase "k sobě".
Komentáře jsou uzavřeny.
Zajímavý pokus, ale asi bych to dál neřešil. Pásek dostává mnohem větší ceres na hlavách, kam je ještě přitláčen filcovými přítlačnými páčkami, těch nerotačních kolíků je tam také více než jen ty dva na brzdách. Navíc pokud se vyleští, je to tření téměř zanedbatelné. Jinak asi jediným řešením, které by mělo i nějakou delší životnost, by bylo asi dát do té plastové páky kuličkové ložisko a do něj pak kolík, nejlépe trochu většího průměru než původní. Ale i tak fandím, zkusit se má vše