autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner - aktuální administrace Petr.116

Tento Blog již není udržován, doporučujeme jeho modernějšího nástupce. Klikněte ZDE

Magnetofon Tesla CM130 Hi-Fi stereo

11. července 2010 v 14:54 | Palipol |  Cívkové magnetofony - typy
TESLA CM 130 HiFi
ANP 273
Stolný stereofónny cievkový magnetofón so zosilňovačom
palipol-cm-130-1Trochu histórie.
V súvislosti s týmto prístrojom mi napadá, ako je možné, že ešte koncom osemdesiatych rokov bežala v Československu výroba kotúčových magnetofónov, keď spotrebiteľská verejnosť húfne presedlávala na kompaktné kazety. Odpoveď som dostal nedávno, keď som kupoval tento prístroj. Jeho využitie naďalej pretrvávalo v oblasti archivácie záznamu zvuku, presnejšie na záznam dôležitej komunikácie v technickej praxi (dispečingy, ústredne apod.)
V tejto oblasti boli prístroje modelových radov B115 - CM130 využívané až do polovice 90tych rokov a boli na tento účel, upravované tak, aby sa prístroj spustil až v prípade okamžitej potreby. Nebolo to síce nijako sofistikované riešenie (motor prístroja bol spínaný pomocou LUN relé, predtým, ako bol prístroj ponechaný v stave "záznam"), ale účel to splnilo.
V domácom HiFi sa cievkové prístroje tejto kategórie udržali až do masového rozšírenia CD formátu v deväťdesiatych rokoch a postupne odišli medzi svojich kolegov staršieho dáta do zaslúženého vintage odpočinku.
Modelom TESLA CM 130 ANP 273 sa v Československu skončila výroba cievkových magnetofónov na pás 6,35mm a v roku 1988 uzatvorila viac ako 30 ročnú etapu kraľovania tohto média. Je škoda, že už nemal možnosť dozrieť do sériovej podoby trojmotorový cievkový magnetofón z produkcie TESLY, ktorý existoval v prototype. Aj keď predpokladám, že by to nebolo nič triumfálne, história mu ešte mala dať šancu zapísať sa do nej.
Celková koncepcia prístroja CM 130 vychádza z modelu B113 (výroba od roku 1982) a všetkých jeho klonov (B113A, B115, B116, B116A, CM130 a CM160) je s nimi v podstate zhodná, má len modernizovaný dizajn (farebné prevedenie, LED indikátory vybudenia, anatomicky inak riešené madlá ťahových potenciometrov, drobné úpravy elektroniky...). Čo sa týka mechaniky, jej pôvod siaha až do polovice 70tych rokov, kde sa táto koncepcia objavila v modeli B70. V typoch B113 a ďalej bola však vylepšená v oblasti ťahových pomerov a síl pri posuve a rýchloposuve pásu, ale úplnej spoľahlivosti nikdy nedosiahla, hlavne čo do stálosti brzdného účinku pásových bŕzd a rovnomernosti ťahu pásu riešeného komparátormi. Pochváliť však možno použitie hláv rady ANH s predĺženou životnosťou, veľmi slušné elektrické parametre a mechanickú odolnosť prístroja.
Prístroje CM130 a CM160 sú dnes vyhľadávaným zberateľským artiklom vyznávačov nostalgie TESLA, aj preto, že ich bolo vyrobených relatívne málo a vo vintage zostavách TESLA nadšencov opäť plnia svoje, aj keď už nie každodenné povinnosti.
palipol-cm-130-2
TESLA CM 130 - predstavenie:
Prístroj pochádza z roku 1988, kedy bola jeho MOC (maloobchodná cena) 5700,-Kčs. Základ skrinky tvorí tlakový výlisok tvaru "U" z odolného plastu Levisten so spevňujúcou priečkou, priskrutkovaný horný diel je z ťahaného hliníkového profilu plniaceho funkciu dielu skrinky s integrovaným sklápacím držadlom slúžiaceho na prenos prístroja a funkciu chladiča IO MDA2020 koncových stupňov zosilňovača s výstupnými DIN reproduktorovými terminálmi. Boky skrinky sú lakované šedostrieborným emailom. Predné a zadné čelo skrinky sú z čierneho polystyrénu, predná časť je rozdelená na horný kryt mechaniky a unášačov, spodná slúži ako vyklápací blok, na ktorom je pripevnená "základová doska" s modulmi záznamovej a snímacej elektroniky, predzosilňovača s korekciami, prepínačov záznamu a reprodukcie a elektronikou LED indikátorov vybudenia. Mechanika je priskrutkovaná 4 samoreznými skrutkami do hornej časti skrinky, motor je typu PAPST s dvomi vinutiami, vstavanou prúdovou ochranou a pomocným ventilátorom chladenia na osi rotoru bežiacej v bronzových ložiskách.Ten poháňa cez remenicu dvojstupňovú predlohu s klznou spojkou, od ktorej je krútiaci moment odvodený na zotrvačník a na pomocný delený pastorok s pryžovým obvodom, ktorý cez ďalšiu klznú spojku poháňa pravý unášač, avšak neobvykle trením po jeho vnútornej strane. Rýchloposuv pásu zabezpečuje modul troch odpružených medzikolies, ktorý sa preklápa na obe strany a zabezpečuje prevod síl z predlohy vpravo, alebo vľavo. Brzdy sú kombináciou pásových s filcovým obložením a pomocnej páky s pryžovým prstencom, systém regulácie ťahu pásu je komparátorový, teda pomocou snímačov (vodiace kolíky) udržuje stály ťah (pribrzdenie) v závislosti na množstve pásu na cievkach. Princíp veľmi jednoduchý a účinný, ale vyžadujúci častejšie nastavovanie v závislosti na opotrebení filcového obloženia bŕzd, znečistení apod. Ovládanie posuvu a rýchloposuvu je pákové, prenos síl je riešený sústavou vačiek, tiahel a pák podporených elektromagnetmi. Mechanika je dvojrýchlostná (9, 19) zmena rýchlosti sa vykonáva mechanickým prehodením pryžového remienka na príslušný stupeň remenice predlohy s ďalšou transmisiou na vyvážený zotrvačník. Pásková dráha je zložená z nastaviteľných čapov a kalibrovaných kolíkov slúžiacich na presné vedenie pásu okolo trojice hláv, ANP 908 ako mazacej, ANH 200 ako záznamovej a ANH210 ako reprodukčnej. Mazacia hlava je feritová, ostatné dve typu long life s jadrami z tvrdených legovaných plechov - ich životnosť je údajne až 5000 hodín, záleží však na použitom páse. V páskovej dráhe je umiestnený mechanický snímač na páke, ktorý reaguje na akékoľvek nadmerné uvoľnenie ťahu pásu a cez servo prístroj zastaví. Počítadlo je klasické, mechanické, poháňané pružinovým "remienkom" z obvodu pravého unášača. Vzadu na mechanike je pripevnený transformátor spolu s modulom usmerňovača, stabilizácie, filtrácie napätia a elektromagnety servomechanizmov.
Obsluha prístroja je jednoduchá a intuitívna, rozmiestnenie ovládacích prvkov prehľadné. Na prednom ovládacom paneli sú prípojné miesta na jednoduché káblové diaľkové ovládanie (Pauza/Play), výstup pre odposluch/monitoring a výstup pre slúchadlá. Nasledujú potenciometre ovládania korekcií a hlasitosti, indikácia vybudenia,  prepínač stôp, prepínač monitorovania nahrávky "pred pásom" a "za pásom",  potenciometre regulácie záznamovej úrovne a vstupy pre použitie mikrofónov.
Na zadnej stene prístroja sú vo vybraniach v hornej časti prípojky na vonkajšie reprosústavy, nasleduje odnímateľný kryt poistiek zdroja, sieťová šnúra inštalovaná napevno a v dolnej časti DIN vstupy na nahrávanie z externých zdrojov (gramo, rádioprijímač, magnetofón...). Prístroj umožňuje prevádzku vo vodorovnej aj zvislej polohe a príposluch pri rýchloprevíjaní (cueing), kde mechanickým priblížením bežiaceho pásu k hlavám a odposluchom signálu je uľahčená orientácia medzi jednotlivými nahrávkami. Trochu úsmevná mi pripadá informácia z návodu na obsluhu tohto pokročilého prístroja, že disponuje počítadlom, ktoré je (dokonca) nulovateľné.   

Technické údaje (prevzaté z manuálu):
Stolný stereofónny, štvorstopový cievkový magnetofón so zosilňovačom triedy HiFi (ČSN 36 8430)
výroba TESLA Pardubice v rokoch 1986-89
Maximálny priemer cievok 18cm
Rýchlosť posuvu pásu: 9,53 cm/s a 19,05cm/s
Kolísanie rýchlosti posuvu: +- 0,2%(9) ; +-0,15%(19)
Kmitočtový rozsah: 50-12500Hz (9) ; 40-15000Hz (19)
Odstup rušivých napätí celkový: -52dB pre rýchlosti 9 aj 19
Presluchy stereokanálov min. 30dB
Rozsah korekcií zosilňovača: +-10dB (100Hz, 10kHz)
Výstupný výkon: pre impedanciu 8 Ohm - 2x20W
Vstupy :
GRAMOFÓN: 2x 700mV/1 MOhm
PRIJÍMAČ: 2x 20mV/16kOhm
MIKRO: 2x 1,2mV/20kOhm
Výstupné napätie signálu (1kHz) 2x1V -+20%/5kOhm
Výstupy: Reproduktory 8Ohm ; Slúchadlá 2x100mV
Napájanie: 220V/50Hz, +-10%
Príkon: 55W
Rozmery: 404 x 428 x 187mm
Hmotnosť: 11,5kg
palipol-cm-130-3
TESLA CM 130 - v akcii:
Tesla CM130 aj keď s odstupom času, dozrel v dizajne aj parametroch do strednej triedy prístrojov, ktoré sa vyrábali v zahraničí na prelome 70 a 80tych rokov. Kto však pozná akúsi fajnovosť konštrukcií Grundigu, Philipsu, prípadne japonských značiek, nemôže si nevšimnúť trochu odfláknuté preletovanie spojov, chaotickú vnútornú kabeláž, nedôslednú montáž a zlícovanie dielcov. Hlavne, že je každá skrutka zatretá farbou, aby vydržala tretiu svetovú... Musíme si ale uvedomiť, že konkurencia začínala cenou okolo 10.000Kčs... a vyššie.
Prístroj  pôsobí elegantným a kompaktným dojmom, mechanika je po zapnutí vcelku tichá, ani cvakanie relé a zvuky pri ovládaní nie sú nijako rušivé. Rýchloposuv má dobrý záber, nestalo sa, že by "nevládal".
Čo ale musím pochváliť, je zvuk. Nahrávka na pás EMGETON DP 25LHD, na ktorý bol nastavený (podobné parametre ako BASF DP 25LH), je na rýchlosti "19" pred a za pásom subjektívne rovnaká, šum je pri posluchu v slúchadlách Beyerdynamic DT880 na normálnej hlasitosti prijateľný, dynamika nahrávky zachovaná, príjemný a dlhodobo počúvateľný zvuk. Na reprosústavách už nie je dojem tak dobrý, koncový stupeň sa na výslednom dojme dosť negatívne podpisuje šumom - použil som originálne TESLA reprosústavy ARS 9206. Chválim korekcie - ich účinok je primeraný v celom rozsahu.
Suma sumárum čím lepší silič, sústavy, ale určite aj pás - tým lepší výsledný zvuk.  
Ako teda uzavrieť túto labutiu pieseň? Konkurencieschopný výrobok vo svojej triede, ktorý prišiel neskoro. Svedok doby, kedy plán bol nadovšetko. Myšlienka nie zlá, ale nesmie sa preháňať, lebo kvalitu často nahradí kvantita, s dôsledkami ako sa hovorí v známom porekadle -"Práca chvatná, málo platná."

Članek a fotografie vytvořil Palipol.
Video:


 


8 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Jak se vám líbí cívkové (kotoučové) magnetofony?

Jsou perfektní 84.5% (2900)
Jo, daj se 4.3% (147)
Nemám tu čest, nemohu posoudit 4.4% (151)
Hnus! 6.8% (234)

Komentáře

1 Martin Martin | 11. července 2010 v 15:44

Palipol:
Hezky jsi to sepsal, video se mi také moc líbí, CM 130 v takovém stavu jsem dlouho neviděl. Jen si dovolím drobnou poznámku: Motor není systému PAPST, jedná se o motor se stíněnými póly, kde se rotor otáčí uvnitř skládaného statoru. Motory systému PAPST mají oběžný rotor, který se točí okolo statoru, např. mgf B4, větráčky v počítačích. Motor se stíněnými póly má také menší účinnost, než klasické asynchronní s kotvou "nakrátko", proto se také víc hřeje. To ale jen tak naokraj, jinak nemám co vytknout 8-).

2 palipol palipol | E-mail | 11. července 2010 v 22:03

S popisom motoru máš správny postreh, lepšie by bolo napísať "motor s tienenými pólmi".. PAPST je výrobca pohonnych jednotiek viacerých pricípov, vrátane obežného rotoru ako píšeš. Napr. v Grundigu TK 745 aj Telefunkene M 204 je použitý principiálne rovnaký motor ako u tejto CM 130 s popisom "PAPST" inak takto označené motory som videl aj v Studeri.
Pre TESLU motory vyrábal MEZ Náchod - v licencii, predpokladám.

3 Martin Martin | 12. července 2010 v 9:11

Palipol:
Aha, tak to jsem nevěděl. Já myslel, že Papst jsou motory s oběžným rotorem, a ono je to název výrobce... :-? Tak to sorry, nechtěl jsem dělat chytrýho. O výrobě motorů pro Teslu v MEZu Náchod jsem nikdy nic neslyšel, ale klidně to licence být mohla. Ještě jsem si všiml, že na videu ti ukazuje LED sloupec L kanálu o dost méně, než LED sloupec R kanálu. Typuji, že to bude tím Emgetonem. To stejné, akorát opačně, mi udělala jedna kazeta TDK. L kanál hrál normálně, R kanál slabě, na straně B hrály oba stejně.

4 johny johny | 12. července 2010 v 10:40

Moc pekný... Aj keď tu už jedna CM 130 bola, ale aj táto je celkom dobrá ;-)
Ešte by som doplnil že CM-iek mohlo byť viacej, ale tu som sa od pár ľudí dozvedel, že celkom slušné množstvo týchto strojov bolo zošrotovaných, čo je celkom škoda, ale kto má šťastie, môže nájsť ešte kus,ktorý nikdy nebol rozbalený (a tým pádom nikdy zapnutý), jak to bolo u jednej B93, o ktorej tu bola celkom živá diskusia :-D
Mimochodom, Martin má pravdu, na motoroch v B700 aj v B4 som našiel ako výrobcu uvedeného MEZ Náchod.

5 balenoGLX balenoGLX | 12. července 2010 v 15:34

2x20W do 8 Ohm při spotřebě 55W? To snad ne. :D
Myslím, že správně je 2x10W/4 Ohm a příkon 110VA. ;-)
Ten motor opravdu vymyslel Papst, ale není mi jasné, proč někteří výrobci magnetofonů (včetně Tesly) šli tímto směrem. Je sice pravda, že nepotřebuje kondenzátor, ale motor v řadě B4 byl nesrovnatelně lepší.
Jinak jak jsem několikrát psal, B113-CM160 byli zvukově velice dobré a plně konkurenceschopné se západní produkcí. Výkonový zesilovač si odmyslím, jediný slušnější zesík měla B73.  stejně se většina magnetofonů používá s externím zesilovačem.

6 Vilda Vilda | E-mail | Web | 12. července 2010 v 16:00

balenoGLX:
Já mám radši, když magnetofon hraje ze svého zesilovače. Mám potom jistotu, že je vše v pořádku. Pamatuji si, když jsem hrál se svojí B700 přes zesilovač AZS101 a pak jsem zjistil, když jsem chtěl reprák připojit do ní, že nehraje... koncák byl odpálený, ale to bylo už dřív. Beru to jako takovou jistotu, že když ten magič hraje sám za sebe, tak mi vlastně potvrzuje, že vše fachá jak má. Navíc, při nahrávání, je lepší mít zapojené bedny při odposlechu z pásku přímo do magnetofonu. To je jen můj názor. :-)

7 palipol palipol | E-mail | 12. července 2010 v 20:14

MEZ Náchod bol čs. gigant na výrobu elektromotorov, ich motor som našiel aj v práčke PHILCO...
CMko už bolo dizajnovo/farebne zladené s ďalšími HiFi výrobkami 80tych rokov (gramo,HiFi veže...)ktoré sa však už nestihli rozšíriť. Naopak sme s vervou šrotovali...ale tak to už po vojnách a revolúciách chodí...
Ak ho dnes niekto zoženie nepoužitý, tak to je umelec.

8 Vilda Vilda | E-mail | Web | 12. července 2010 v 20:34

palipol:
Já bych se už opakoval, kdybych zde měl napsat to co si myslím. Napíši to proto jen ve stručnosti. Nedávno jsem se bavil s jedním člověkem a došli jsme k závěru, že český národ nepatří do skupiny lidí, kteří jsou hrdí na svoji domácí výrobu, ať už pochází z jaké koliv doby. Naopak to vše hned zničit, aby tu nezbyla jediná známka toho, že se tu taky něco vyrábělo. A když už se najde někdo kdo si toho váží, je hend pro ostatní blázen. Mentalita tohodle národa je k pozvracení. :-!

9 balenoGLX balenoGLX | 12. července 2010 v 22:49

Vilda: Tak moje magnetofony žádnej koncák nemají, jsou to všechno decky...ale i kdyby měli, stejně ho nebudu používat, pokud to bude nějaká tragédie typu MBA810, nebo MDA2020.
Co se týče té hrdosti...jsou výrobky, na které hrdý jsem, ale jsou i takové, na které já hrdej nikdy nebudu. Jak se říká, snaha byla, ale máš to za 5. Nejsem sice člověk, že vše ze západu bylo super a vše z východu je na hovno (vím, že mnoho lidí si to tady o mě myslí, ale to je jejich boj), ale nezastávám kdejakej krám. I v Německu byli značky, které kvalitou nesahali tesle po kotníky...a třeba v případě reproduktoru se nějaké Sony nebo Grundig v dané třídě nechytá.Ale já nechci, aby sme naše výrobky srovnávali s tím odpadem, aneb, vždycky je lepší být nejhorší z nejlepších, než nejlepší z nejhorších, že jo? :-)

10 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 12. července 2010 v 22:57

[8]: Nezlob se, ale co to plácáš za hovadiny?

[9]: Hehe, s tím Grundigem jsi trošku mimo. Hlavně proto, že někteří víme, kdo učil ValMezáky dělat reproduktory... O Sony nebo třeba Technicsu to platí samozřejmě na 100%.

11 balenoGLX balenoGLX | 12. července 2010 v 23:02

No zrovna ten Grundig asi ne...i když Grundig vzal TVM až po revoluci, ne?

12 Vilda Vilda | E-mail | Web | 12. července 2010 v 23:07

balenoGLX:
Vlastně máš pravdu s tím heslem "je lepší být nejhorší z nejlepších, než nejlepší z nejhorších" s tím souhlasím, ale zase až tak nejhorší jsme snad nebyli :-D

S499.1023:
Podle mě neni hovadina, když je realita, že Česká republika nemá jediné muzeum, věnované svým produktům z minulé doby v trochu větším počtu exponátů. Proč mají jiné státy muzea věnovaná konkrétním značkám a lidi se tam o svojí historii zajímají a v ČR tu vlastně o Tesle dnes nikdo nic neví, natož o tom, co to je cívkový magnetofon. Jak tu nedávno psal Westfan, že třeba u nás v ČR se stále vyrábějí LP které jsou z drtivé většiny určeny pro zahraniční trh a zahraniční skupiny. Ví vlastně ještě někdo z mladých lidí (kolem 20 - 30 let) jak vlastně vypadá gramofon? O tom tady mluvím. Tehle národ si nějak moc hraje na to, na co nemá a šlape po tom, co naopak umí. Bledá závist, nebo lidská blbost?

13 Vilda Vilda | E-mail | Web | 12. července 2010 v 23:10

Ono taky nejde o to, jestli to bylo z naší hlavy, nebo zda to je licence. On je rozdíl dělat něco v licenci a dělat to kvalitně, nebo to dělat v licenci a dos*at to jak nejvíc to jde, viz drtivý počet výrobků z PLR.

14 balenoGLX balenoGLX | 12. července 2010 v 23:25

Vilda: Je pravda, že většina mladých pod 20 let neví, co je to gramofon, nebo kotoučák...ale ono to ani není pro život nutné to vědet. Je jiná doba, lidi se na všechno koukají jinak, klasika je nezajímá (kolik mladých lidí dokáže ocenit klasický automobil v zachovalém stavu? Mizivé procento, ostatní řeknou, že si socka, protože nemáš na novou Kiu Ceed- co je dle mě kontejner a ne auto). Já jsem se s tím tak nějak smířil - nějakou dobu mi to trvalo ,ale asi to přijde věkem. A že si někdo, kdo má subwoofer Pioneer dělá srandu z mých beden osazených Tesla ARN734 a ARO689? Mám mu vysvětlovat, že ten jeho basák s membránou o hmotnosti 0,5kg a činitelem jakosti Qts=1,5 je hnuj a žádných 1000W nemá? A na co? :D Ale když jsem teď byl na srazu Mercedes-Classic klubu a na terase mé chatky jsem vytáhnul GX620, 813A a staré bedny Tonsil a pustil přes to AC-DC Hells Bells, tak hromady starých klasiku se na to chodili koukat jako na atrakci a jen uznanlivě kývali hlavama, že to je to, co patří k těm našim starým autum, libovali si v dynamice a spomínali na starý časy, na kapely Led Zeppelin, Jethro Tull, Deep Purple atd., jak sháněli desky, nahrávali na pásky...spomínali na B4, B73 a B115...byl to fajn pocit. :-)
I když nevím, proč sem vlastně tuhle slátaninu kravin píšu... :D

15 Vilda Vilda | E-mail | Web | 12. července 2010 v 23:30

balenoGLX:
Neni to kravina, ale pocity, které by si mělo podle mě uvědomit víc lidí. A nebo když už si to neuvědomují, tak tu radost nebrat alespoň té hrstce lidí, kteří jsou spokojení a nepotřebují k životu moderní spotřební věci s ani ne poloviční životností, jako tomu bylo u starých výrobků. Je dobře že jsi zmínil i ty kapely jako třeba AC-DC, Deep Purple, Led Zeppelin a mnohé další, protože tehdy byla i ta hudba jiná, lepší. Dnes to je jen kopírování starých hitů a vydávání je za své vlastní dílo. Uznávám, že dnes už je problém vymyslet něco nového, ale alespoň nekrást původní tvorbu a vydávat ji hrdě za svojí. :-|

16 Martin Martin | 13. července 2010 v 9:19

Vildo, nerozčiluj se tady zas. To, že to ty lidi nezajímá, co tu dřív bylo, je jejich problém a naše zbytečná starost. MY jsme MY a ONI jsou ONI a ať si ti ONI dělají, co chtějí. Když MY jim nebudeme vnucovat to naše, tak ONI nám nebudou vnucovat to jejich. Taky nechápu reakci S499.1023, vždyť to, co jsi napsal, je tak trochu pravda, ale zas na druhou stranu neházej všechny do jednoho pytle. V každé době se najdou ti, kteří dokážou vystopit, ti, kteří dokáží ve svůj prospěch kolaborovat i s hovnem, ale většina se veze, aby nevyčuhovali. Jak koukám, taky jsem napsal hovadiny. :-D

17 Vilda Vilda | E-mail | Web | 13. července 2010 v 10:13

Martin:
Já se nerozčiluju, jen zde mluvím o tom, že nadávat na cokoliv je dnes vlastně víc IN než se o něco sám snažit.

18 palipol palipol | E-mail | 13. července 2010 v 10:46

Martin, súhlas. Život je trochu zložitejší na to, aby sme ho rozdelili len na "dobro" a "zlo". História nás to učí a len na nás záleží, či sa učiť (poučiť) chceme, alebo nie...Bohužiaľ, časy a ľudia sa menia, len moc a peniaze zostávajú...
Ak sa bavíme o elektronike - pre mňa je každý starý prístroj dokladom doby, ktorá sa už nikdy nevráti a preto je potrebné zachovať ho v pôvodnom znení pre tých, ktorých to zaujíma, alebo zaujímať začne - nie však cez to,či jeho konštruktér veril v Boha, alebo bol v strane...

19 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 13. července 2010 v 13:02

[11]: Grundig nevzal TVM nikdy ale linku na výrobu reproduktorů jim dodal už v sedmdesátých. Taky proto můžeme reproduktory Tesla potkat v mnoha bednách Grundig (Tesla splácela linku), koupit je na západě pod snačkami Westra i najít v mnoha jiných bednách.

[12]: Promiň, ale plácáš podle mne čím dál tím větší hovadiny.

[17]: Hlevně že tady nadáváš "na cokoliv" hlavně ty :-D - těma řečma mi přijdeš jako starý dědek a ne mladý kluk. Mám pro to zkratky STZH a DBL - Stojí To Za Hovno a Dřív Bylo Líp.

20 balenoGLX balenoGLX | 13. července 2010 v 16:34

[19]: Tak alespoň konečně vím, jak to vlastně s tím Valmezem je...páč o téhle fabrice mi každý tvrdil něco jinýho...no repráky od tesly jsem viděl v několika domácích německých značkách. Hlavně tedy řadu ARN.
Každopádně to, co vyráběl Valmez a Litovel mi občas přišlo, jako by to ani nepocházelo od Tesly. Byla to úplně jiná liga, než zbytek produkce... :-)

21 johny johny | 13. července 2010 v 16:46

[15]:Súhlas. Raz som totiž asi pred pár rokmi počul jeden song od Shakiry (či neviem koho) a myslel som si, že je to úplne nové a naraz si pustím jednu pásku a tam mám tú istú vec,. kurát v podaní Madonny... Alebo dnes (alebo včera) som ráno počul jednu zbasovanú hiphopovú sračku, ktorú sestra zbožňuje, ale ja ju naopak nenávidím - prečo? Povedal som, nemá to dušu, je to také jednotvárne. Staršie songy sa mi zdajú oveľa pestrejšie, tam sa nesnažili len o to, aby to malo čo najviac basov, ale aby to aspoň nejako znelo, kým dnes si myslí, že všetci - hlavne raperi a hiphoperi - naháňajú basy. A tým pádom (podľa mňa) prichádzajú o krásu toho ostatného. Melodka a dynamika súčasným "hviezdam" akoby nič nehovorila. Aj keď asi raz za rok sa nájde niečo, čo sa mi zapáči, ale to si radšej nechám pre seba.

22 bajty bajty | 13. července 2010 v 17:48

[8]:
Vilda
do velmi male miry mas podle me pravdu,ale BA NE.....,to delaj jenom ty "hovada" ktery si nevazi lidske prace,ale asi tak (odhadem) 1/3 lidi dela naopak vse proto aby zde tyto vyrobky,ad od magnetaku ,prez motocykli JAWA/Čz az k autum nejenom Tatra,ja teda kdyby sem si mel vybrat(treba) mezi Jawou 250/353(vykon 12k) a nejakou yamahou 1500(vykon pomalu prez 100k),=tak si vyberu tu Jawicku,to mi verte : ),jenom v zapadnich cechach je asi 8 muzeich s bohatymi sbi(y)rkami starych motocyklu a nebo staci vyhledavat "slety" priznivcu techto starych stroju.....,o muzeum magnetofonu Tesla ja vim ze je snad jenom jedno a to neni otevreno porad....: ),samozdrejme takovy lidi bych nejradsi vrazdil ktery umyslne nici cokoliv a je jim to jedno

23 Vilda Vilda | E-mail | Web | 13. července 2010 v 18:09

S499.1023:
Řeknu asi tohle. Je mi fakt úplně ukradený, co a jak ti připadá že o něčem mluvím a vyjadřuju se, protože to tak prostě vidím. A jestli ti připadá že já jako mladý člověk (kterej má za pár roků na krku 30tku) by se měl vlastně chovat jako ostatní lidi v mém věku - poslouchat moderní hudbu co je zrovna IN a COOL, oblíkat se podle nejmodernějšího stylu, dát sešrotovat šáde a jezdit v Prassatu, protože to je nej auto na zeměkouli, protože v něm jezdí každej druhej, to jako pardon, ale budu dělat to co se líbí mě a to co chci dělat. Nikomu to svoje necpu, nebo si tedy neuvědomuji, že bych tu tvrdil "prodejte svoje auta a jezděte ve stodvacítkách a doma koukejte na televize značky Tesla" nebo snad jo?! Od toho tu byl jiný borec který všem cpal konkrétní značku, že? Fakt mě nejvíc nasere, když mi někdo bude znechucovat to, co se mě líbí. Třeba bych měl tyhle stránky předělat na moderní západní výrobky, vlastně dnes už se slovo "západ" nepoužívá, ještě by to ode mne vyznělo jako od člověka co pamatuje Berlínskou zeď. Fakt sorry že sem si dovolil napsat svoje názory. Asi budu zase držet hubu a jen aktualizovat tyto stránky. Díky za podporu! :-!

24 balenoGLX balenoGLX | 13. července 2010 v 18:44

Vilda: Já to vidím tak, že S499.1023 to myslel trochu jinak, než sis to vyložil. Podle mě nejde o to, jestli chceš jezdit pasátem f tédéíčku, nebo šáde 120, poslouchat i-pod nebo gramofon na černé desky...spíš asi narážel na tvé (a nejen na tvé, je tady takových víc) přesvedčení, že "kdysi (asi za totáče) bylo líp". Nebylo. kdo si myslí, že ano a chtěl by návrat té doby, ať se na půl roku přestěhuje třeba do KLDR a snad pochopí...
Klasika, co se týče hudby a techniky je něco jinýho, než doba ve které se žilo...nebylo nám líp, než je teď... ;-)

25 Vilda Vilda | E-mail | Web | 13. července 2010 v 18:57

balenoGLX:
Já jsem mluvil ale hlavně o těch výrobcích v tom slovasmyslu, že se mi právě líbí výrobky z let 70tých a 80tých. Politiku sem netahám. Mám rád třeba kazeťáky BoomBox, které letěli v 80týžch letech. Mám rád auta z té doby, protože se mi líbí karoserie. Třeba 50tá léta, tam mě toho tolik z elektroniky neoslovuje.

26 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 14. července 2010 v 20:58

[23]: Nic jsi nepochopil. BalenoGLX ti to snad vysvětlil lépe než já. Já jsem ti ani náznakem nenavrhoval nic z toho, co se mi tady snažíš podsunout. Kdyby byla pravda to, co jsi tady globálně naplival na celý národ, tak tady s tebou asi nediuskutujeme v hojném poštu, co a jak zachránit, že?
A jen tak mimochodem, mně bude zítra 46, starý pane :-D

27 Vilda Vilda | E-mail | Web | 14. července 2010 v 23:12

S499.1023:
Nechci se k tomu už vyjadřovat. V určitých věcech mám poměrně zvláštní názory. Staré výrobky a věci mi tak nějak pomáhají utíkat od všedního života a stereotypu, který mě svým způsobem vysiluje. :-|
Vím že je zde mnoho lidí, kterým se též líbí staré věci. Také vím že je mnoho lidí a je jich většina kteří žijí moderně. Neberu jim to, ale nemám rád, když někdo říká "vyhoď to jen proto, že je to staré". Nechci říci, že to je zde něčí případ, spíše se s tím setkávám u jiných lidí, se kterými přicházím poměrně často do styku.

28 Wokouns Wokouns | 15. července 2010 v 7:50

Ten magnetofón som získal nedávno v zbernom dvore, je ako nový a hneď som ho vymenil za B101 ktorú som počúval doteraz :-) . Koncový zosilňovač nevyužívam, iba niekedy keď nemôžem preniesť magnetofón aj so zosilňovačom a podľa mňa nie je pravda že je to až taký šrot, no mám pocit že už pri výkone cca 8-10W začne dosť skresľovať. Jediné, čo mi chýba na mojom CMku je že nemám gombík na ťahový potenciometer hlasitosti.

29 johny johny | 18. července 2010 v 19:27

[24]: V KĽDR je to oveľa horšie, než to bolo u nás za socíku, tam totiž napríklad nesmieš vlastniť auto :-D Skôr by som náš socializmus priovnal k socíku na Kube(aj keď pravda u nás sme mali vo vedúcej pozícii niekoľkých poslancov, kým na Kube majú jediného vodcu, všetci viete, kto ním je), čínsky mi pripadá ako presná kópia toho v bývalom ZSSR.
Ale zase bol by som rád, keby sme sem žiadnu politiku neťahali... osobne ja na tému politika hrozne nerád diskutujem.

30 johny johny | 18. července 2010 v 19:30

Wokouns[28]:A nemáš nejakú B113/B115/B116(A) na súčiastky? Myslím si, že by gombíky potenciometrov na nich a na CM-ku mali byť rovnaké.

31 pavelk pavelk | 19. července 2010 v 11:12

Jsou jiné u CM než u B!Koukni na fotky u těch prezentací.

32 pavelk pavelk | 19. července 2010 v 11:19

[28]:
Zhruba za 3 týdny se budu motat kolem Teplic, tak pokud tam bude ještě náhražka, tak ji vezmu.
Vyřešil jsem chybějící hmatníky náhražkou, která má sice červenou tečku, tak jsem dal náhražku na REC a z REC na ty ostatní. Nesmí však chybět víc než 2 ;-), aby to mělo alespoň "nějakou logiku". Pořád lepší, než když tam nic není :-).
Moje "náhražkové" provedení vyfotím(bohužel až za týden) a pošlu Vildovi, aby ho sem dal, pokud by někdo ty náhražkové hmatníky chtěl, ale hlavně, aby tam ještě byly :-? .

33 johny johny | 19. července 2010 v 12:38

[31]:Aha, fakt, no to som sa teda splietol.. Prepáčte...

34 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 20. července 2010 v 2:55

Se musím začerstva pochlubit - včera se mi povedlo cestou z dovolené koupit v Bratislavě krásnou CM 130 za 35,- EUR. Jediné dvě estetické vady jsou prasklé plexi a chybějící krytky přepínačů stop a monitoru, ale oboje mám, tak bude vitrínovka. Funkčně bez závad :-).

35 Wokouns Wokouns | 20. července 2010 v 13:14

pavelk: Ďakujem, chýba mi iba jeden, a keď sa jedná o ten prúžok čo je na gombíkoch tak to by bolo super, vôbec mi nevadí červený prúžok.

S499.1023: Tie krytky monitoringu a prepínania stôp pasujú aj z typov B11x? Aj mne chýbajú obe a myslím si že z typov B11x sa to zoženie ľahšie než z typov CM

36 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 20. července 2010 v 14:08

[35]: Ano, pasují, seženou se úplně stejně těžko. Ale dá se to obejít tak, že se tam narve černá modelína :-).

37 pavelk pavelk | 20. července 2010 v 14:40

[35]:
Ne, vypadají bohužel jinak, vydrž na fotku. Magič je na chatě a internet tam neschroupne fotku, tak v pondělí rovnou na Tvůj mejl, pokud zde nebude odezva.

38 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 20. července 2010 v 15:01

[37]: Na tom mém vypadají stejně - tak tam možná nejsou originální.

39 pavelk pavelk | 21. července 2010 v 10:29

[38]:
Reakce je na 35(hmatníky) a ne na 36. Čepky stejné samozřejmě jsou :-D

40 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 21. července 2010 v 12:24

[39]: No jo, v [35]: se zmiňují jak hmatníky, tak krytky.

Hmatníky jsou samozřejmě úplně jiné a na CM prakticky nesehnatelné. Jeden chlapd tuším z Loun je kusově vyrábí ale chce za jeden asi dvě stovky. Myslím, že přijatelným řešením je výměna všech hmatníků za nějaké jiné, aby byly stejné.

41 Vilda Vilda | E-mail | Web | 21. července 2010 v 12:25

Krytky otočných přepínačů na odposlech a přepínání stop jsou rozdílné na typech B11x a CM1x0, liší se i samotné hmatníky. U typu CM je hmatník bez horní drážky a krytka má výstupek, který je v zlatavé barvě jako pruhy na magnetofonu z čelní strany. Pro B11x jsou hmatníky zaoblenější a na horní části je drážka. Krytak hmatníku je bez výstupku.

42 pavelk pavelk | 21. července 2010 v 14:02

[41]:
Jo,už mi to docvaklo taky. Já však mám u B116 červené ručky indikátorů a bílou drážku u hmatníků přepínačů, což je snad poslední série B116. U CM mám asi čepice z B, musím na to o víkend mrknout :-?

43 Wokouns Wokouns | 21. července 2010 v 14:23

ja by som za ten hmatník aj dal 200Kč, predsa len magneťák mám zadarmo a čo by som neurobil preto, aby dobre vyzeral.

44 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 21. července 2010 v 15:32

[43]: Potom skús emailovú adresu:
zalozniik@volny.cz

45 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 26. července 2010 v 14:37

Tak moje CM 130 obdržela čepičky na přepínače (ne originální ale z řady B 11x a neprasklé plexisklo a B 116 půjde do světa...

46 teslo teslo | E-mail | 28. července 2010 v 1:47

Ja mám tak isto CM-130-ku, ale už je reparovaná a reparovaná, motor som v nej menil, lebo ten pôvodný veľmi vrčí a neviem si s tým rady. Mal som ho už aj rozobratý a stále vrčí. Neviem, či nejaký závitový problém alebo čo. Štuplíky tiež už dávno nemám, dal som tam z B-115, tie sú také okrúhlejšie. A ešte jedna zvláštnosť - Kedysi pred desiatimi rokmi som prerobil pásový režim LED na bodový - len tak zo zvedavosti ... Takže mám takú raritku.

47 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 28. července 2010 v 11:38

[46]: Bodový režim mi príde ešte neprehľadnejší ako pásový :-D . Ale uvítal by som, keby mi niekto vedel do toho indikátora dorobiť peak hold.

48 johny johny | 29. července 2010 v 10:07

[47]: Myslíš takú "bodku", čo ju ten pás na LED indikátore vyhadzuje do výšky?

49 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 29. července 2010 v 10:08

[48]: Áno, presne tak a ona sa tam niekoľko sekúnd udrží.

50 Lukis Lukis | 31. července 2010 v 22:22

Čaute lidi. CM 130 je velmi krásný a dobrý přístroj, podle toho, co jsem si výše přečetl. Je to pěkně sepsané ;-) Jen bych měl jeden dotaz. Myslíte, že bych měl šanci jej ještě někde sehnat? Zas tak šíleně starý není. Napište kdyžtak, co si o tom myslíte. Díky

51 S499.1023 S499.1023 | 1. srpna 2010 v 15:47

Šanci určitě máš, občas se objeví. Jinak mám na prodej B 116, což je +/- to samé, jako CM 160, akorát v jiném designu, s ručkovými měřáky a konektory nejsou vzadu ale na boku.

52 Brody Brody | 3. srpna 2010 v 0:28

Ahojte.Ja mám tento istý magnetofon cm 130.trosku ošúchaný chýbaju mu dva kryty na potenciometre ale inak funkcný bez jednej chybičky na hlavách niesu znaky po pouzívaní.len ja má 4ohmové výstupy na repráky nie 8ohm ako na tomto.ale podla mna je to dobrý magič asi najlepsí co som zatial mal.

53 Slavek Slavek | E-mail | 9. srpna 2010 v 22:32

Náhodou jsem narazil na tyto parádní stránky. Já jsem si doposud myslel, že nejsem úplně OK, když po policích mám B116, MC600, T820 atp. Takže díky!!!

54 balenoGLX balenoGLX | 10. srpna 2010 v 12:02

S499.1023 : Myslím, že na indikátor s pamäťou špičiek bol návod v AR...myslím, že základom bol obvod LM3915...nevýhoda je tá, že je to driver len pre 10 LED.

55 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 10. srpna 2010 v 14:26

[54]: Okrem tohto problému mám problém, že som už z elektrotechniky všetko zabudol a nesmierne som zlenivel. Kedysi som postavil niekoľko desiatok zosilňovačov na bázi Transiwattov, rôzne reprosústavy, ba aj gramofón, dnes už radšej všetko nosím do servisu. Neviem už čítať schémy, nevyznám sa v súčiastkovej základni :-?

Komentáře jsou uzavřeny.