autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner - aktuální administrace Petr.116

Tento Blog již není udržován, doporučujeme jeho modernějšího nástupce. Klikněte ZDE

Autobus Karosa ŠD11

28. září 2009 v 22:29 | Vilém Mitlöhner
autobus Karosa ŠD11
Jedná se o hračku (model) autobusu Karosa ŠD11 (Škoda Dálkový), jež se vyráběl v bývalém Československu v letech 1979 - 1989, tedy až do revoluce. Výrobcem autobusu byl podnik Koh-I-Noor Hardmund-09 Trhové sviny. Zpracování tohoto autobusu je velice pečlivé a detailní. Materiál, který je použit je barevná umělá hmota (plast) a okna jsou vyrobena z plexi skla. Díly jakož jsou poklice kol, nárazníky, chladičová stěna, přední a zpětné světlomety jsou nachromované.
Autobus se vyráběl ve dvou verzích. První (starší) provedení je na bovdenové ovládání. Autobus měl ovladač na dvě baterie typu C (buřt) a řízení bylo do přední nápravy převáděno pomocí ocelové struny. Novější provedení bylo ovládané přímo v autobuse. Baterie se vkládaly do podvozku za zadní nápravou a řízení předních kol se provádělo páčkou v přední masce v úrovni nárazníku. Tetno typ už ale nebyl tak pěkný jako verze s bovdenovým ovládáním.
A nyní k detailnímu popisu autobusu :-)
Motor autobusu je napájený ze stejnosměrného proudu o stálém provozním napětí 3V (do vyčerpání baterií). Počet rychlostí je jedna vpřed a jedna vzad. Jelikož autobus nemá převodovku, provádí se zpětný chod stiskem červeného tlačítka na ovladači, jež přehodí polaritu stejnosměrného proudu, což způsobí, že motorek se začne točit na druhou stranu, díky čemuž máme "reverzní chod" :-). Stiskem zeleného tlačítka docílíme toho, že autobus jede vpřed. I když má autobus jen dvě rychlosti, stálý převod je velice dobře řešen, protože si poradí při jakém koliv povrchu, stoupání či klesání a rychlost nekolísá :-)
Přední náprava je vybavena bovdenovým řízením, které se provádí pomocí ocelové struny, které se buď natahuje pro směr jizdy vpravo, nebo povoluje pro směr jízdy vlevo. Vracení kol do jejich přirozené polohy "plný rejd vlevo" zajištuje ocelová pružinka, jejíž odpor musíme překonávat, když chceme, aby autobus jel rovně, nebo když chceme zatočit doprava :-) Zatáčení kol se provádí pomocí volantu na ovladači, který se nachází na konci bovdénového kabelu, jež vede ze zadní stěny autobusu v úrovni nárazníku. Volant je bílé barvy a je též vyroben z plastu :-)
Výhodou tohoto autobusu je to, že se nemusíme obávat defektu pneumatik. Výrobce na to šel chytře "od lesa" a penumatiky autobusu vyrobyl z tvrdé gumy a autobus díky tomuto technickému řešení nepotřebuje duše :-)
pohled zleva a zprava:
pohled zpředu a zezadu:
pohled na ovládání:
Interiér autobusu je tvořen dvěma řadami sedadel, též vyrobenými z umělé hmoty. Tento (můj) autobus je prý vzácnější, jelikož je provedení sedadel v hnědé barvě a standardně se sedačky vyráběly v barvě žluté. No kdo ví jak to je. Střecha autobusu je v bílé barvě, stejně jako hlavní (prostřední) část karosérie. Rámy oken a podvozek je vyroben z červené umělé hmoty. Vyrábělo se ovšem mnoho barevných verzí, některé nebyly zrovna příliš pěkné. Blinkry a koncová světla jsou vyrobeny z oranžové, světlem průchozí umělé hmoty. Zadní světla sem si nabarvil červeným transparentním lakem, vypadá to lépe :-)
délka autobusu: 33,5 cm
šířka autobusu: 8,5 cm
výška autobusu: 9,5 cm
Tak a to je asi tak vše k tomuto autobusu :-) Snad jen pár vět k závěru. Autobus sem pořídil na inzerci serveru www.starehracky.cz za cenu 3500 Kč včetně pošty. Autobus je plně funkční, jediná chybička na kráse je prasklý sloupek jednoho okna, ale neni to téměř vidět. Podlě mě je to jedna z nejhečích hraček (modelů té doby), které se v Československu vyráběly.
 


8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Vilda Vilda | E-mail | Web | 28. září 2009 v 22:31

Tak Karosa ŠD11 je tu opět :-) a přibudou i jiné články, které jsem smazal.

2 Hendryks Hendryks | E-mail | 28. září 2009 v 22:34

Vildo,obdivuji Karosu...krásný "starý stroj". Akorát je škoda,že je písmo šedivý a špatně čitelný...Nebo je to chyba u mě? :-(

3 Vilda Vilda | E-mail | Web | 28. září 2009 v 22:38

Hendryks:

Ne ne, chyba na straně mojí, už je to vyřešeno.

4 Westfan Westfan | E-mail | 29. září 2009 v 23:43

Ten autobus je opravdu nádherný. Jako malý jsem měl Tatru 613 s bowdenovým ovládáním. Ta byla též byla velice pečlivě provedená, dokonce měla i otevírací dveře a velikostí přibližně odpovídala měřítku 1:18. Bohužel se nedochovala, ale během nedávné procházky po půdě jsem zjistil, že se kupodivu dochoval druhý model na ovládání, který jsem měl o něco málo později a sice Škoda 120 LS. Ta sice otevírací dveře nemá, ale je také dosti precizně provedená, na krabici je dokonce i cena, stála tehdy 250,- Kčs :-D

5 Jožo Jožo | E-mail | 30. září 2009 v 19:24

Pekna hračka, mal som doma, ale bohužial som to ako decko zničil. :-(

6 Vilda Vilda | E-mail | Web | 30. září 2009 v 23:21

Tu škodovku na bovden mám též. Připravuji o ní kratičký článek, včetně fotografií. Bude potom ke shlédnuí v rubrice "modely". Mám ji v červené barvě. Též je až na nálepku na zadní kapotě velice zachovalá.

7 johny johny | 5. října 2009 v 22:10

Tak tento autobus(konkrétne nie ŠD 11, ale ŠL 11) som videl naživo(v mierke 1:1) počas dňa otvorených dverí v DPMK. Bol som aj dnu. Mohol som sa s ním aj zviesť deň predtým (1. mája),lenže kvôli tomu,že nemal platnú STK ho nahradil na ceste na Čermeľ najnovší bus :-?
Ináč nejaké info o ňom som videl aj na veteranbuse ;-)

8 johny johny | 5. října 2009 v 22:11

Heh a ešte som sa dozvedel,že ites vyrábal aj autobus RTO,ale zase nebol taký pekný ako tento busík ;-)

9 Lucky Lucky | E-mail | Web | 5. října 2009 v 22:12

johny:

jj, to je pravda

10 johny johny | 5. října 2009 v 22:27

Tak tuná je tá košická "ešelka":
http://www.veteranbus.sk/?p=2087
v komentároch k tomuto článku sú odkazy na videá s týmto busom ;-)
Celkom ma to prekvapilo,jak takáto "stará dáma" fujazdí na prvom videu,keď ju čaká oprava motora :-D

11 johny johny | 5. října 2009 v 22:28

Ináč vidno,že to prvé video bolo točené vo vozovni Hornádska,lebo sú tam trolejbusy(na Bardejovskej sú električky)

12 Vilda Vilda | Web | 5. října 2009 v 22:52

johny:

Hezké video. Už jsme se na něj díval dříve. je tam dále ještě hodnocení vozu Škoda 130 Rapid a pak se tam dá najít ještě další řádka zajímavých videí té doby. :-)

13 johny johny | 10. října 2009 v 14:39

Nedávno som premyšľal,aké staré hračky som mal a na pár som si ich spomenul.Mal som nejaké plyšáky, hokej, ale sused mal starých hračiek hafo.Mal napríklad nejaký tank,čo mal pod vežou tyčku(pripomínajúcu špilku do ucha)ktorá keď sa posunula buď dozadu alebo dopredu,tak tank zabočil buď doľava alebo doprava.Taktiež mal smetiarské auto,ktoré normálne vedelo zobrať kontajner,bol z plastu(ja mám z papiera,vystrihnutý z časopisu ABC)a bolo na malé kontajnery.
Jo a ešte na dačo som si spomenul,mal som veľkú Tatru na piesok,ale pred piatimi rokmi odišla do šrotu :-(

14 johny johny | 10. října 2009 v 14:41

Hej a ešte som mal Igráčikov.Niekoľkí sa zachovali dodnes,ale bohvie, v akom sú stave :-( Nedávno som zachytil infošku,že sa budú znova vyrábať a to so širším príslušenstvom ;-)

15 Vilda Vilda | E-mail | Web | 10. října 2009 v 18:02

Igráčků jsem kdysi taky pár měl, ještě po bráchovi, ale moc mě nebrali. Velkou tatru na písek jsem měl taky. Byla to verze T-148 oranžové barvy. Už hodné dávno jsme ji věnova do jedný školky. Dnes mě to sere, je to taky celkem rarita. :-? Až na jeden drobný štípanec na korbě jí nic nebylo.

Komentáře jsou uzavřeny.