25. června 2009 v 10:30 | balenoGLX
|
ReVox A77 MKII
Zdravím fandy cívkových strojů.
Dnes bych chtěl představit jednu z absolutních legend otevřené analogové cívkové techniky - magnetofon ReVox A77. V tomto provedení jde o tříhlavý, třímotorový, čtvrtstopý přístroj vybavený dvěma rychlostmi posuvu a sice 9,53cm/s a 19,05cm/s. Dalo by se říct, ze magnetofon je na první pohled velmi jednoduchý, strohý a chudě vybavený. Není to však celkem tak a pod sice spartánským, ale velmi úhledným a ergonomickým vzhledem se skrývá na svou dobu excelentně pokroková a precizní technika. Skříň je dřevěná, přední panel tvoří plast a tenký hliníkový plech. Šasi magnetofonu tvoří velmi bytelný rám odlitý z lehké slitiny, na kterém jsou další konstrukční prvky.


Mechanika je velmi jednoduchá, ovládání je elektronické pomocí elektromagnetů, pohon je řešen pomocí tří motorú s oběžným rotorem (znamý systém Papst). Pohon hnacího hřídele, jakožto i pohon unašečů je na principu "direct drive", magnetofon tedy kromě počítadla nemá žádný řemínek. "Capstan" motor pracuje v režimu uzavřené smyčky, tedy se zpětnovazebním regulátorem, což zaručuje také velmi nízké kolísaní rychlosti. Jeho regulace je však dosti pomalá a při přepnutí z jedné rychlosti do druhé se regulace chytá dosti vlažně - když ji srovnám s přesností a rychlostí regulátoru v AKAI GX620. Je to omluvitelné, dalo by se říct, že ReVox A77 byl v tomto systému regulace jakýmsi překopníkem. Pásková dráha je jednoduchá, avšak přesná a ani po letech nepotřebuje žadné velké seřizování. Problémy s kolmostí takřka nezná. Je v ní zabudována žárovka a fototranzistor, který snímá přítomnost pásku - jakmile pásek dojede na konec, nebo se přetrhne, žárovka zasvítí na fototranzistor a posuv pásku se vypne. Systému lze vytknout jen to, že v noci jas žárovky může púsobit poněkud rušivě a taky to, že nechrání pásek před poruchou převíjení.


Celá VF a NF část magnetofonu je řešena modulově - jednotlivé moduly jsou zasunuty v konektorech základové desky. Z hlediska oprav by tenhle systém byl dokonalý, ReVox však něco nedotáhnul do konce - součástky na jednotlivých deskách nejsou popsány indexem, jak to bývá běžne zvykem, což dost stěžuje orientaci. Přeci jen nejde o jednoduchý stroj a najvětší potíže pak působí nastavení. Trimrů je skutečne hodně (v tomto případě zaostává i Tesla B73) a jejich neoznačení indexem zbytečně prodlužuje dobu nastavení. Kdo si však s nastavením pohraje, získá přístroj s neuvěřitelnými zvukovými kvalitami, protože záznam je s originálem zcela totožný - kmitočtová křivka Revoxů bývá mimořádně vyrovnaná. Magnetofon výtečně pracuje jak s magnetickým tokem 257nWb/m, tak s 514nWb/m, což je výhodné, pokud chce majitel dosáhnout plné kompatibility se svými ostatními cívkáči. Na jedničku je řešena taky kabeláž - nikde nic nevisí, nic neplandá a každý kabel je pečlivě uchycen - je to úplný opak japonských přístrojů, kde kabeláž připomíná vrabčí hnízdo.


Další věcí, kterou na A77 oceňuju, je vybavení výkonovým zesilovačem (2x 8 W) , takže umožňuje přímo připojení reproduktorových soustav. Konečně se dostáváme k popisu ovládacích prvků.
Vlevo nahoře na předním panelu se nachází pět kláves, které ovládají základní funkce magnetofonu - snímání, záznam, rychloposuv vpřed, rychloposuv vzad a stopku. Magnetofon má jeden handicap a to je absence tlačítka pohotovostního zastavení, tedy pause. Pod klávesami jsou dva otočné knoflíky a jde o kombinace potenciometru a přepínače. Takže první zleva je regulátor hlasitosti (reguluje jak hlasitost v reproduktorech a sluchátkách, tak v linkovém výstupu) a zároveň přepínač stop při reprodukci (1. stopa, 2. stopa, stereo, nebo mono - sloučení obou stop). Druhý knoflík slouží jako stereováha a přepínač páskového monitoru. Ve střední části panelu jsou dva vstupy pro mikrofon a výstup na sluchátka (6,3mm jack). Vpravo nahoře pak velmi přesné indikátory vybuzení, které však pracují jenom při záznamu. Stopa, na kterou se má nahrávat se zapína tlačítkem vedle příslušného indikátoru a záznam je indikován červenou kontrolkou v poli příslušného indikátoru. Pod nima jsou opět dva otočné knoflíky - první je regulace úrovně záznamu a přepínač vstupú pro levý kanál, druhý knoflík pak to samé, ale pro pravý kanál. Zcela napravo nahoře je kontrolka sítě a pod ní otočná páka, kterou se magnetofon jednak zapíná, jednak se s ní volí rychlost posuvu a taky průměr cívek - 18 cm nebo 26,5 cm - magnetofon si dle toho upraví tah pásku. Nad tímto ovládacím panelem je odklopný hliníkový kryt páskové dráhy , který odkrývá další ovládací prvky. Na levé straně jsou to dvě tlačítka - první zleva vypíná reproduktory, druhé motory unašečů. Na druhé straně se nachází šoupátko, které slouží jako náhrada za pohotovostní tlačítko a dle mne nepracuje celkem uspokojivě - nelze jej totiž zařadit při chodu magnetofonu. Ve střední části se nachází pásková dráha a nad ní (již v prostoru cívek) je čtyřmístné počitadlo s nulováním. Na zadní straně nahoře jsou 3 dvojice konektorů RCA (Line IN low, Line IN high, Line OUT), jeden 5-ti kolík (DIN - IN/OUT) a dvoukolíkové klasické výstupy na reproduktory. Dále pak konektor kabelového dálkového ovládání a síťový konektor. Dlužno dodat, že magnetofon je vybaven výklopnou rukojetí na přenášení.
Několik technických parametrů:
Tape Transport
Three Studer eddy current motors. Electronically governed capstan motor. Electronic speed change. Solenoid operated via 3 relays.
Tape Speeds:
3.75 and 7.5 ips (9,5 cm and 19 cm/sec.) ± 0.2%
High speed Version: 7.5 and 15 ips (19 cm and 38 cm/sec.) ± 0.2%
Wow and Flutter:
max. ± 0.04% at 15 ips
max. ± 0.08% at 7.5 ips
max. ± 0.1% at 3.75 ips (Weighted at DIN Standard 45507)
Tape Slip:
Less than 0.2%
Reel Diameter
Maximum 10.5" (26,5cm)
(Minimum hub diameter 23/8 inches)
Forward / Rewind
Fast winding time for 1800' (1100m) is 92 seconds
Tape Heads
Three (Separate precision erase, record and playback heads.) Patented 'True Radius' design ensures excellent S/N ratio and head wrap
Guide System:
The Heads, the capstan drive, and the machines tape guides are mounted to a one-piece casting to maintain precise alignment.
Operating position:
horizontal or vertical
Electrical
Monitoring
Individual stereo record and playback heads with separate preamps, plus separate record and play circuits permit full source-tape monitoring.
Equalization:
NAB Standard on both record and playback at all speeds.
IEC Standard switchable on playback only.
Record Playback
Frequency Response:
(Based on Revox 601)
15 ips - 30 Hz - 20 kHz ± 1.5 dB
7.5 ips - 30 Hz - 20 kHz + 2 / - 3 dB
3.75 ips - 30 Hz - 16 kHz + 2 / - 3 dB
Signal to noise:
2-Track:
15 ips - better than 66 dB
7.5 ips - better than 66 dB
3.75 ips - better than 63 dB
4-Track:
15 ips - better than 62 dB
7.5 ips - better than 62 dB
3.75 ips - better than 59 dB
Add 4 dB to the above figures with Dolby on, referenced to less than 2% THD
(Reference with Scotch 203 or Revox 601 or equivalent. Weighted as per CCITT C-curve to exclude supersonic bias noise.)
Distortion at full modulation
at 1 kHz:
Max. 2% at 15 ips and 7.5 ips.
Max 3% at 3.75 ips.
Crosstalk at 1 kHz:
Stereo, better than 45 dB
Mono, better than 60 dB
Bias frequency:
120 kHz, push-pull oscillator. Designed for low noise, high output tapes
Input sensitivity per channel
Microphone, switchable LOW/HIGH
LOW: 50 - 600 ohms (unbalanced) 15mV
HIGH: up to 100 K ohms 2.5 mV
RADIO: 33 K ohms 2.5 mV
AUX: 1 M ohms 33 mV
Output per channel
OUTPUT: max 2.5 rms @ 600 ohms
RADIO: max 1.2 rms @ 2.5 K ohms
PHONES: 200 - 600 ohms (no electrostatic)
Semiconductor complement:
54 Transistors; 32 diodes, 4 silicon rectifiers, 1 CdS-cell
Remote control:
Fully electric for all operation functions.
Output Amplifiers:
Plug-in optional. 2 x8 watts continuous rms power, 2 x10 watts music power as per IHFM, 4-16 ohms, less than 1% distortion.
Power Supply:
Electronically stabilized.
Mains voltages:
110, 130, 150, 220,240, 250V / 50-60 Hz.
Power consumption:
70 ... 100 watts
Dimensions:
(Wooden Cabinet)
161/4" W x 141/8" H x 81/2" D.
(Measurements include knobs but not reels.)
Weight:
Approximately 34 pounds (» 15 kg)
autorem článku a fotografií je balenoGLX
Tak to je teda stroj! Celkom pekný a u nás určite dosť vzácný! Kde si ho splašil? Určie musel stáť veľa peňazí!!!(keďže je to legenda medzi zahraničnými kotučákmi,stejne ako Uher Report,ktorý bol bežne vo výbave repórtérov Čs.rozhlasu a po revolúcii sa tie Reporty rozpredali)