
Magnetofon Tesla B58 mono
19. dubna 2009 v 23:16 | Radim Polášek | Cívkové magnetofony - typy
Anketa
Jak se vám líbí cívkové (kotoučové) magnetofony?
Jsou perfektní | 84.5% (2900) | |
Jo, daj se | 4.3% (147) | |
Nemám tu čest, nemohu posoudit | 4.4% (151) | |
Hnus! | 6.8% (234) |
Komentáře

Dal by sa magnetofón radu B5 použiť podobne ako B43?

No myslím tie trikové funkcie(prepis zo stopy na stopu,dohratie ďalšieho nástroja alebo hlasu a ešte neviem aké mďalšie funkcie mala B43...
johny:
Prepis zo stopy na stopu, trikové záznamy mala myslím iba B56, ostatné B5 boli iba obyčajné prehravače.

Všechny B5x mají udělanou elektroniku tak, že v provozu z jedné stopy je vinutí druhé stopy snímací hlavy vyvedeno konektorem ven. Takže, jak už jsem napsal v článku, stačí mít externí snímací zesilovač a je možné dělat trikové záznamy, při nahrávání použít signál z té vyvedené stopy ven, namixovat k němu něco dalšího a nahrát na druhou stopu. Asi to u magnetofonů z té doby není nic neobvyklého. V praxi rychlost 9 nemá dostatečnou kvalitu pro takový vícenásobný trikový zaznam, po pár takových trikových záznamech jde kvalita původního zvuku hodně dolů až ke kvalitě hodně ohrané magnetofonové kazety. Minimálně je třeba jako první nahrávat ty zvukové záznamy, u kterých vícenásobné přehrávání z pásku na pásek a zhoršení kvality není tolik slyšet Je mnohem vhodnější použít magnetofon, který má rychlost 19, tam je rezerva v kvalitě mnohem vyšší. Takže příslušné B4ky, teď nevím, jestli nemá vyvedeno vinutí hlavy magnetofon B73, u B11x myslím tato možnost trikového záznamu už není možná. Zřejmě skončila poptávka, fonoamatéři začali spíše používat mnohastopé profesionální magnetofony, nemuseli se tolik prát s kvalitou.
Radim:
B73 také umí přepis ze stopy na stopu, ale je k ní potřeba propojovací kabel. Ten bohužel nemám a ani netuším, jak tato funkce na magnetofonu probíhá. Přpis ze stopy na stopu bez propojovacích kabelů umí např. B43 a B56, ale v praxi jsem to nezkoušel.

Vilda
No, kdybych se dostal ke schématu a případně popisu B 73, neměl by být problém z toho postup přepis ze stopy na stopu odvodit. Tyhle kotoučáky jsou v podstatě velice jednoduché zařízení. Na B 73 v dobrém stavu s dobrým páskem už by takový menší přepis byl docela použitelný.
johny
jo tak takle...,ta umí prepis ze stopy na sopu,kdy se nahrává este dalsi zaznam do té stopy,takze se kopíruje A na B a do B se dá este vmísit dalsi zdroj v tom okamziku,to umí z A na B a z B na A,dále synchronizace tozn. jedna stopa ti hraje(nejlépe do sluchátek) a na druhou zaznamenávas,treba si nahrajes nejaký porad z radia a udelas si k tomu potom vlastní komentar,jak A B tak B A
taky cívkáč UNITRA ZK-246, M 2404 S, M 2405 S které se k nám dovážely z Polska. říkali tomu multi-play-back a synchro-play-back, přepis ze stopy na stopu s event.dohráním (mixem)slov či vokálu při odposlechu na sluchátka. rovněž dávala možnost provozovat play při současném zápisu na jinou stopu. UNITRA ZK-246 byla sestavená na základě a částečně v licenci zn.THOMSON. ve své době (asi tak léta 1976-78-80) atraktívní mašina, cenově srovnatelná s teslou B-113. častý předmět soukromého dovozu a pašování z Polska, kurzovním přepočtem cena vycházela na polovinu.
[8]:
Radim:
schémátko zapojení tesla B73 mám akorát ve formátu A3 a scanner HP umí max.A4 tedy poloviční. muselo by se to načíst na dvakrát, v případě zájmu přepošlu
e-mailem, ve formátu *.pdf

Ten vývod označený šípkou v obdlžniku bol pôvodne zamýšľaný pre odpočúvací zosilňovač AZZ941, ktorý mal umožniť akúsi pseudostereofónnu reprodukciu,ak sa magič spojil so stereozosilňovačom. Normálny výstup magnetofónu sa zapojil ako jeden kanál, tento zvláštny ako druhý kanál. Mali to aj všetky magiče z radu B4, aj Sonet B3. Ale dalo sa to využiť aj na trikový záznam, tak ako spomínate....
Vilda: Potrebujes na to kabel se dvema 5-koliky, kde budes mit zapojene jenom piny 2 (minus) a 3 (zivy). Pak timto kabelem propojis vystup snimaciho zesilovace se vstupem pro gramofon. Stisknes tlacitko stopy, na kterou chces prepisovat, zapnes zaznam a nastavis si uroven zaznamu regulatorem pro prislusnou stopu (1-4=levy , 3-2=pravy).Prepis ze stopy na stopu funguje u B73 opravdu velmi slusne a kvalita je temer k nerozeznani.Pokud pouzijes misto vstupu pro gramofon vstup pro levy mikrofon a do vstupu pro pravy mikrofon pripojis jiny zdroj signalu, muzes pri prepisu primichat k prepisovanemu signalu jeste dalsi signal. Timhle spusobem tedy muzes teoreticky smichat az 3 ruzne signaly temer bez ztraty kvality.

baleno GLX
U B73 to jde, protože je vyvedený signál až za snímacím zesilovačem. U těch starších mono holt musí být ten snímací zesilovač navíc. Jinak já jsem myslel přimixovávat další signál mimo magnetofon na nějakém mixážním zařízení, v nejjednodušším případě by mělo stačit dva potenciometry a pár odporů, ale pokud se dá v režimu monofonního záznamu měnit vzájemně úrovně levého a pravého mikrofonu, tak se to obejde i bez toho dalšího mixu.
balenoGLX:
No, možná bych to i vyzkoušel až bude chvilka času.
Radim: Jasne, v podstate ty dva potenciometry a par odporu budou stacit, akorat je treba se pripravit na to, ze zmena urovne jednoho signalu ovlivni do urcite miry i uroven druheho signalu.

balenoGLX
Proto jsem napsal pár odporů. Nevím teď, jakou úroveň má signál vycházející z B73, ale pokuď to je ze snímacího zesilovače, dá se předpokládat, že je mnohem vyšší než kolik je potřeba do toho mikrofonního vstupu. Potom je dostatečná rezerva na to potenciometry v tom pasivním mixu oddělit odpory tak, že se signály ovlivňovat prakticky nebudou. Zvětšení nebo zmenšení signálu 2x znamená 6 decibelů, změna signálu o 3 decibely je tak na hranici poznatelnosti.
Radim: Myslim, ze cca 1,5V pri 0dB. Ale na vystupu snimaciho zesilovace neni emitorovy sledovac, takze pri zatezi radove v kiloohmech pujde toto napeti dolu.

Bude tam na kolektoru NPN tranzistoru KC zatěžovací odpor nějak okolo 4 kiloohmů. Zátěž by potom měla být aspoň 5x vyšší, myšleno hodnoty v ohmech, jinak bude zátěž snímací zesilovač příliš ovlivňovat a bude zkreslovat zvuk.

Radim: Tech 20k zateze by zhruba sedelo...Problem je, ze v dnesni dobe se vstupni impedance zesilovacu uz dost snizuje a zacina to byt na hrane. Doby, kdy meli zesilovace vstupni imoedance 0,5M a vice, jsou asi nenavratne za nami. Na druhe strane, mensi impedance prinasi mensi moznost ruseni a tim moznost pouziti snur na pradlo misto radnych kabelu bez znatelneho zhorseni odstupu rus. napeti.
vstupní impedance zesilovače cca 0.5M odpovídala tak asi krystalové (piezoelektrické) přenosce gramofonu která se dnes už (téměř) nepoužívá. zdroje nf signálu jako AUX, deck, tuner, CD, video, dvd...mívá několikanásobně nižší a ta má daleko menší náchylnost chytat síťový brum a jiné rušivé vlivy okolí i v případě že propojovací kablík je trochu delší než 0.5 m a hůře stíněný

vstupní impedance 0,5 až 1 M byl pozůstatek vedle krystalové přenosky taky po elektronkových zesilovačích, odpovídá tomu vstupní signál kolem úrovně 1 voltu. To potom pasovalo na tranzistorový zesilovač, kdy byl vstup na krystalovou přenosku 1M ohm 1 volt, potom přes odporový dělič vstup tuner 5 - 50 kohm a 5 - 50 milivolt a potom nakonec vstup pro mikrofon 1 milivolt na 1 - 5 kilo ohmů zapojený přímo na vstup zesilovače - emitor prvního tranzistoru. Tak stačilo mít napevno zapojený jeden zesilovač bez jakýchkoliv přepínačů na 2 - 3 zásuvky, tehdy pětikolíky a podle toho, do které zásuvky se zastrčila šňůra, tak taková byla citlivost. Mimochodem, pokud byla výstupní impedance zdroje signálu velká, uplatnila se při delším kabelu kapacita kabelu a signál byl ochuzen o výšky.
Tehdy, hlavně tuším u elektronkové elektroniky se musela vstupní a výstupní impedance dodržovat, protože zapojení na něho bylo vyladěné. U tranzistorových zesilovačů například zapojení zdroje signálu o výrazně odlišném vnitřním odporu zvyšovalo šum vstupního tranzistoru. Nebo tam občas bývaly korekční členy, které třeba vyrovnávaly útlum vysokých tónů a kterépočítaly s poměrně přesnou impedancí zdroje signálu.
Dneska přesná impedance vstupu a výstupu ztratila význam, na vstupu jsou obvykle integrované obvody a vliv impedance zdroje signálu je u nich minimální.
Zdravím všetkých,
mám tento magnetofón B58, ktorý sa v detských rokoch stal mojou srdcovkou. Teraz som ho vytiahol zo starej skrine na povale a asi po 20 rokoch zapol. Motor začal šlapať úplne ticho, ani som nepočul, či je vôbec zapnutý. Potešil som sa a založil som si tam pás, na ktorom asi vo svojich štyroch rokoch počúval pesničky. Krásne sa to rozbehlo a začalo hrať. No po asi piatich minútach som si všimol valiaci sa dym z miesta, kde je zosilňovač. 58 to nevadilo, hrala si veselo ďalej. Keď som ju zastavil a rýchlo vypol, ozval sa dosť brutálny zvuk výbuchu nejakého kondíka. Keď som to rozobral, pohľad na dosku ma úplne zamrazil. Okrem streleného kondíka bola odstrelená aj polovica hlavičky jedného z tranzistorov. Keďže sa mi chybu nechcelo hľadať, zašiel som do obchodu a nakúpil si náhradné kondíky a tranzistory a všetko som to pekne povymieňal už aj s odpormi. Napájkoval som si káble na zosik a zapol. Už sa z ničoho nezadymilo, ale po pustení prehrávania sa mi neobjavil žiadny zvuk. Pri nahrávaní liezol dnu a vyšiel cez repro, ale nenahral sa na pás. Dokonca aj indikátor nahrávania a hlasitosť nahrávania mi fungovala. Vyklopil som zosik ešte raz, pohýbal som s káblami a zavrel som to. Zrazu zvuk išiel už aj pri prehrávaní a dokonca sa zvuk nahrával aj na pás. Čo som si však všimol, že pri prehrávaní mi to dosť začalo brumieť. Akoby sa zvuk elektriny prenášal do zosiku. Pri nahrávaní je ticho.
Chcel by som sa niekoho, kto sa vyzná do toho viac ako ja, spýtať, či môže byť problém v tých kábloch, alebo ešte aj niekde v zosiku. A ešte mám jednu otázku. Nedali by sa niekde tie tenké kábliky zohnať, prípadne aj nový zosik? Vedel by niekto poradiť?
Za odpoveď vopred vďaka a prajem všetko dobré.

zdravím ,zohnal som si polovrak tohoto magnetofónu tesla b 58, vizualne ok, chýba iba kryt hláv, chystám sa ho vyskúšat a prípadne zreparovat a premazat.
zdravim,
vedeli by ste mi prosim Vas pomocts postupom ako mozno skopirovat pesnicky z tohto typu magnetofonu na DVD rekorder?
Dakujem
galileo:
Šlo by to následovně. Magnetofon má audio výstup se symbolem receiveru (čtvereček s anténkou, připomínající vidličku), tak na tento konektor připojit redukci DIN-5ti kolík přecházející na CINCH (levý a pravý) a propojit to potom do vstupu u DVD rekordéru. Bude to však zajímavé, protože do DVD půjde jen zvuk a nebude tam obraz.
Komentáře jsou uzavřeny.
na vzhled neni opravdu zadný rozdil.....