


Ano, je to Unitra M531S. Vyráběl se v Polsku, prodával i u nás a s odlišnými 2-VU-metry převzatými z kotoučáků téže firmy M2404S - M2405S-forte.
Neměl aretaci rychloposuvu ale průměrně zručný kutil
to si uměl dodělat i doma. Další v řadě byl M532SD-deck
bez zesíku výkonu.Ten měl navíc přepínač tape normal-CrO2 a filtr šumu syst.DNL. Ve své době střední třída se standartní výbavou.
balenoGLX: S mechanikou mám problémy i já, když je kazeta skoro na konci, tak prokluzuje kladka setrvačníku, i když je v dobrém stavu a pérko kladky je dost silné aby to neklouhalo.
Sta: Ano pravda s tou aretací. Dá se to bez problému dodělat, ale ta práce než se člověk dostane k tý součástce, kde je potřeba dodělat ty otvory
Jinak ji prodávám, cena je 150,-
Je to stroj, vycházející z mechaniky modelu MK 125. Nejzajímavější je realizace korekcí výkonového zesilovače, která se vyznačovala tím, že "uměla" jen zdůraznit krajní pásma..
Jinak na svou dobu stroj s poměrně výkonným zesilovačem ale s méně spolehlivou mechanikou..
Hej, korekcie vlastne nemali stred. Rovny priebeh bol na zaciatku drahy potenciometrov. Takze korekcie dokazali iba zdoraznovat a nie potlacovat. Okrem toho, pri zdorazneni basov bolo v reprakoch pocut dost silny hluk. Ta mechanika naozaj nebola spolahliva a mal som stale problemy s kolisanim rychlosti posuvu.
Tie koéncove zosilnovace davali skutocne poctivych 2x5W vykonu, co m som si neskor, ked som uz chodil do skoly overil meranim.
Ten tónový korektor byl řešen asi podobně jak u cívkáče Unitra ZK246, tedy 1 x výšky-hloubky pro levý a 1 x pro pravý kanál. Nebylo to standartní zapojení baxandallova korektoru známého z pozdějších aplikací.
Změnu k lepšímu přinesl kotoučák M2404S a 2405S
kde byl zvlášt potencák výšky-souběžně pro oba kanály (L+R) a zvlášt hloubky, s lineárním průběhem uprostřed dráhy jak má být. Spíš mě u té M531S zaráží jen 1 táhlo record level
(červené) společné pro oba kanály. Nešlo tedy asi provádět mírné korektury úrovní záznamů nezávisle v obou kanálech. Ale, ani to není ojedinělé, vzpomeňte na B43A, B56...ty zas měly jen 1 VU-metr, ačkoli byly stereo. Tenkrát to zas tolik nevadilo...
Sta: To s tím jedním táhlem pro nahrávání mě také zarazilo. Magnetofon stereo, ale pro levý i pravý kanál jedno ovládací táhlo. U té B43 jsem právě koukal na to, že je tam jen jeden indikátor záznamu. Měl jsem jí mít od známého, ale nějak z toho sešlo. Možná ještě bude.
Sta: M531S ma oddelene regulatory hlbok a vysok, dokonca to zapojenie je v podstate baxandallove, ale nie je to spatnovazobny korektor, je len pasivny a nema urceny stred. Ty asi myslis korektor ako je aj u MK235.
Ten spolocny tandemovy potenciometer na regulaciu urovne je asi preto, ze sa im zdalo zbytocne menit samostatne lavy a pravy kanal. malokto totiz take korekcie robi a okrem toho si pripadne vyvazenie kanalov mohol urobit pri reprodukcii. Co mi na tomto pristroji vsak vadilo viac, ze indikatory boli v cinnosti len pri zazname.
Sta: Ano, pravda, indikátory ukazují jen při nahrávání zvuku, ale přišlo mi vždy, že zvuk pak nebyl o tolik slabší, jako na nahraném záznamu.
Měřáky v režimu play fakt nešly ? No, byla to jednak
parádička, ále i užitečná optická kontrola či stroj správně nahrává a přibližně stejně v obou kanálech...ale vždyť
cívkáče vyšší třídy Unitra M2404S (možná že i původní
ZK246) měly během reprodukce nefunkční indikátory.
Dokonce takový mašínkvér jako Grundig TS945 taky!
(uvádí to p.Hofhans v literatuře, v praxi jsem nezkoušel)
Tak, jak už jsem psal jinde, přináší konstruktérovi požadavek fungujících indikátorů při přehrávání mnoho komplikací. Vzhledem k extrémním korekcím při záznamu na CC kazetu je skutečně nutností zapojit indikátory na výstup záznamového zesilovače, aby byl indikován i zdvih výšek záznamovými korekcemi. Pokud jsou při přehrávání indikátory opět ve funkci, indikují úplně jiné spektrum a ukazují pouze jen informativně.
Vím, že se na mne teď všichni vrhnete s výčtem kazeťáků, které ukazují při přehrávaní ale je skutečně potřeba brát indikaci při přehráváni jen informativně..
Petr Novák: Já osobně ty indikátory využívám jen při nahrávání záznamu, abych věděl, kde je hranice a záznam nebyl zkreslený, nebo přebuzený. Potom po přehrávání je ani moc nesleduji. Setkal jsem se už taky s tím, že na každém magnetofonu při stejném záznamu (stejný pásek nebo kazeta) na jiném přístroji indikátory ukazují úplně jinak (víc, nebo míň, než na předchozím přístroji).
[8] balenoGLX
Ano, je to tak. M531S měl sice oddělené korekce (výšky-hloubky) spřažené pro oba stereo kanály (L+R) ale zapojení bylo dost neobvyklé, úroveň 0dB tedy lineární průběh byla ne ve středu dráhy potencáků, ale ve spodní krajní poloze, takže regulace pouze do (+) který byl v horní poloze. Rozsah 0 až +12dB na frekvenci 63Hz-hloubky a 10.000Hz-výšky. Celkem typické hodnoty.
V praxi to nevadilo, korekce měly vždy spíš zdůrazňovat
okraje pásma, nebo lineár, málokdy ořezávat charakteristiku.
Petr Novak: Urcite vas nechcem zasypat vyctom kazetakov, ktore mali indikatory v prevadzke aj pri reprodukcii. Len sa mi velmi paci spracovanie indikatorov na SM260. A naco je dobra cinnost indikatorov pri reprodukcii? Aby ked na kazete skoncim jeden zaznam a na druhy den idem pokracovat z ineho zdroja signalu, tak aby som vedel aspon informativne nastavit znovu taku istu uroven zaznamu. Aby sa mi proste nestalo, ze kazda skladba bude mat mat inu hlasitost.
A potom je este pekny ten opticky efekt. :) Ved naco sa inak vybavuju indikatormi aj vykonove zosilovace? :)))
Tak vidíte, SM 260 je právě tou výjimkou, potvrzující pravidlo...
SM 260 mám také, dokonce ve dvou kusech a jsem s ním nadmíru spokojen. Nicméně SM 260 má indikátory zapojeny v lineární části poslechu. Neumím si to vysvětlit ničím jiným, než tím, že blokové schéma SM 260 s výjimkou pouhých dvou kanálů Dolby, přepínaných do záznamu nebo do snímání mi velmi připomíná koncepci tříhlavového magnetofonu.. Navíc koncepce magnetofonu je připravena pro dynamickou předmagnetizaci, která by vyřešila problém neindikovaného přebuzení ve výškách, jejíž stavba byla také uveřejněna v AR. Možná, že původní vývoj směřoval ke koncepci třech hlav, včetně dynamické předmagnetizace, a to zapojení indikace tam už zůstalo..
Nicméně k indikaci výstupního výkonu na zesilovači mám několik výhrad, ale to bych zbytečně zabíral místo na tomto výborném blogu...
Potřeboval bych se zeptat, kde je možné sehnat posuvné potenciometry pro věž Tesla SM580, potřeboval bych ty, které se používají pro ladění urovně záznamu. Je ale možné že problém nebude v ních, protože i když dám "automatické ladění" tak pořád je levý kanál na max a je přebuzený (to by asi při automatice neměl).
Petr Novák: Určitě svými přízpěvky místo zabírat nebudete
Děkuji pan Vildo za pochvalu..
Tak mi to přece jen nedalo a došel jsem k závěru, že svými příspěvky kážu trochu bludy.. Prozkoumal jsem pár magnetofonů a musím říci, že třeba SONY s oblibou napájí indikátory a sluchátkové zesilovače z jednoho bodu, kde samozřejmě měří a hrají při záznamu a reprodukci lineární signál..
Je to asi o tom, že je mi 45 let, tedy už něco pamatuji.. Byl jsem odchován v tom, že mazání trvalým magnetem do plného magnetického nasycení pásku a stejnosměrná předmagnetizace je zcela nepoužitelná pro záznam a přesto, u kazeťáků nejnižší cenové kategorie v zásadě funguje...
Asi za těch 30 let, co se technikou magnetického záznamu zabývám došlo k výraznému i když pozvolnému pokroku v technologii pásků, hlav, obvodových řešení, že některá stará dogmata přestávají platit. Možná k nim patří i obava před přebuzením záznamového materálu ve výškách, kdy pokrok v záznamových materiálech vyřešil vzrůst energie ve spektru moderní hudby. Narozdíl od provozovatelů FM vysílání, kdy z dnešního hlediska ne zcela optimálně navržená preemfáze ve stereokodéru komplikuje vysílání moderní hudby na FM. Ale to už jsem zase zabředl jinam...
Petr Novák: S tím magnetem pro mazání, to mi připomnělo, že jsem se už setkal i s přístroji, kde není mazací hlava, ale je tam magnet. Bylo to u jednoho diktafonu od Sony. Magnet byl přes celou pásku, ale mazalo to vždy jen jednu stranu (to jsem trochu nechápal).
Byl tam sice magnet, ale měl pólové nástavce tak, že mazal jen polovinu pásku, ale stačil odmazat výšky na protiběžné (protiběžných) stopě (stopách)...
Pro příklad není nutno chodit daleko... Už magnetofon START měl stejné řešení... Měl takovou otočnou "hlavu" která byla spojena provázkem s přepínačem snímání - záznam a při záznamu se otočila svojí aktivní stranou dokonce z rubové strany pásku.. Při přehrávání byla "mazací hlava" otočena zpět do pro záznam relativně neškodné polohy..
Tak k otázce SM 580 je nutno rozlišit :
Reguluje potenciometr záznamové úrovně podle indikátorů od nuly do přebuzení ?
Pokud ano, tak je OK. Pokud ne, tak může mít utržený přívod na zem.. přesto by to ale na automatiku fungovalo OK, protože by byly záznamové potenciometry odpojeny.
Jak vypadá reakce záznamové automatiky ? Je podle indikátoru promodulování OK a nahrávka je v levém kanálu přebuzená ?
Lze při manuálním nahrávání "stáhnout" zvuk v obou kanálech na minimum ? Nelze nastavením záznamové úrovně závadu eliminovat ? Pak by byl velký záznamový proud.
Já osobně se domnívám, že je nastaven špatně záznamový proud trimrem R140 nebo je příliš nízká předmagnetizace, nastavená R141. Rovněž se nedá vyloučit vada IO A1818D. V případě potřeby Vám zašlu mailem schéma.
Petr Novák: Když dám nahrávání přes "auto" tak i tak je nahrávaka v levém kanále přebuzená a zkreslená. V případě, že jen chci přehrát záznam na kazetě, tak hraje normálně. S bratrem jse ty potenciometry měnili za jiné použité, údajně funkčí a chovalo se to stejně jako před opravou. Je pravda, že když se zmáčkne to talčítko "auto" tak chvilku je to v normálu, ale tak do 10ti vteřit zase ledkový indikátor pro levý kanál svítí celý, i když do přístroje nejde žádný signál. Tak se to chová i pro manuální ladění.
Rozumím tomu správně, že je LED indikace vždy naplno, i když je magnetofon bez vstupního signálu ? Pokud ano, tak zřejmě kmitá IO. Ještě by mne zajímalo, co magnetofon zaznamená na vadnou stopu pásku, pokud je bez signálu a indikátor ukazuje maximum. Dále zkuste umravnit záznamovou úroveň při záznamové automatice nastavení trimrů R119 a 219. Jen upozorňuji, že použitá záznamová automatika má nevyhovující odběhovou konstantu v řádu několika málo sekund, která má za následek, že záznam je trvale v plné úrovni. To snad vyhoví jen pro moderní hudbu, rozhodně ne pro klasickou hudbu nebo nedej bože pro mluvené slovo. Snad Vás ještě prosím o popsání stavu, který jste označil že "je v normálu" po zapnutí automatiky. Znamená to, prosím, že se magnetofon chová normálně po dobu, než naběhne nesprávně nastavená záznamová automatika ?
Petr Novák:
Rozumím tomu správně, že je LED indikace vždy naplno, i když je magnetofon bez vstupního signálu ? /// Ano, přesně tak. Když dám nahrávání, okamžitě je levý kanál naplno co se týče indikace.
Ještě by mne zajímalo, co magnetofon zaznamená na vadnou stopu pásku, pokud je bez signálu a indikátor ukazuje maximum. /// Když je bez signálu tak pouze silný šum, když se signálem tak přebuzenou a špatně slyšitelnou nahrávku.
Znamená to, prosím, že se magnetofon chová normálně po dobu, než naběhne nesprávně nastavená záznamová automatika ?/// Když se zapne automatika, tak chvilku se to chová normálně ale to je opravdu tak max 5 - 10 vteřin.
Doporučil bych výměnu A 1818D ve vadném kanálu magnetofonu. Je samozřejmě možné, že závada může být i jinde, třeba v diskrétních součástkách, sloužících provozu IO, ale vzhledem k níže uvedené ceně IO a pravděpodobnosti bych neváhal. V případě, že nebudete umět odsát vadný IO a naletovat nový, tak napište, jsem také z Prahy. Třeba se to bude dát spojit s dodáním B73..
Vyhledávačem jsem nalezl dodavatele náhradních dílů www.tipa-czech.com, který IO má na skladě. Cena za IO jsou necelé tři koruny.
MAM TENTO KAZETAK 20 ROKOV A JE TO FAKT NAHOVNO MECHANIKA - STRASNE KOLISA A MOTA PASKU AJ žUJE. INAK ZVUK ZOSILOVACA SLUSNY VYKON AJ ZVUK ALE TROCHA VIAC SUMU
MAM DOMA TIEZ TESLU 260 HIFI - TO JE INE KAFE
ALE I TA JE HLUCNA (MOTOR) A TRAFO POCUT AJ BY MOHLO FUNGOVAT JAKO RADIATOR PO HODINE PROVOZU - ALE MYSLIM SI ZE DIZAJNOVO NR 1.
EMPEROR:
Jj Unitra M531S je docela šmejd, pokud jde o mechaniku. Zničil mi pár kazet. Zesilovač ujde ale šumí až moc. U polských přístorjů byl pěkný desing, ale funkce na houby. Hlavně je blbý že regulace nahrávání je pro levý i pavý kanál společná.
Tesla SM 260 vede nad Unitrou M531S ve všech parametrech naprosto beze slov.
Ten kazeťák kdysi, když to byla nová věc, vlastnil jeden můj kamarád na kolejích. Tehdy provedl úpravu z dvoustopého stereofonního kazeťáku na čtyřstopý monofonní (kazety byly tehdy poměrně drahé). Nahrávaly se dvě stopy současně, přehrávat šly ale každá zvlášť. Taky, protože jsme tehdy měli co do činění s kolejním studentským rozhlasem, kde na pár měsíců zkolabovala elektronika studia, používal tento magnetofon jako nouzový mix rozhlasového studia.
Unitru M 531 S mám také, nenahrává, indikátory jsou v činnosti i při snímání,
k vizuální dokonalosti chybí pouze jeden knoflík tahového potenciometru basů,
je-li potenciometr hlasitosti pravého kanálu na hodnotě 3 a více, dochází při basech v reprodukci k vypadávání a zvuk z pravého kanálu je tak přerušovaný. Nevíte prosím někdo, čím to je? S mechanikou potíže nemám.
Martin:
Bude poškozenej tranzistor koncového zesilovače, ale to je u těhle výrobků z PLR bohužel normální. Ten můj hraje z obou kanálů normálně, ale nenahrává na jeden kanál, nebo tedda nahrává, ale slabě. Už ale nevím o který jde. Minimálně rok sem ho nepoužíval.
Komentáře jsou uzavřeny.
Tak tento kazetak mi je dobre znamy. Vlastne to bol moj prvy magnetak. Dostal som taky na vianoce, ked mi boli 4 roky. :)) Akurat som mal na nom ine indikatory. Na tom mojom bol taky jeden dvojity indikator, co mal rucicky oproti sebe. Hralo to docela normalne, akurat mal dost slaby odstup hluku. A ten moj mal aj dost poruchovu mechaniku, ale to bolo asi mojou vinou. :))