autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner - aktuální administrace Petr.116

Tento Blog již není udržován, doporučujeme jeho modernějšího nástupce. Klikněte ZDE

Magnetofon Tesla B588 mono

10. července 2009 v 23:42 | Vilém Mitlöhner |  Cívkové magnetofony - typy
Tesla B588 mono
tesla-b588-1
Jedná se o stolní čtyřstopý dvourychlostní monofonní cívkový magnetofon, který se v Československu vyráběl v letech 1972 - 1973. Napájení je ze střídavé sítě. Jednalo se o dalšího nástupce předchozího modelu Tesla B5. Rychlost posuvu pásku byla 4,76 cm/s a 9,53 cm/s. Kmitočtový rozsah je při rychlosti 9,53 cm/s od 50 do 14000 Hz a při nižší rychlosti 4,76 cm/s je rozsah do 8000 Hz. Na magnetofon se vejdou cívky do maximální velikosti 18 cm. Magnetofon má vestavěný reproduktor a je možné k němu připojit gramofon, mikrofon, tuner nebo receiver a externí reproduktor. Ovládání funkcí posuvu a převíjení v obou směrech se provádí jednou pákou na pravé straně magnetofonu. Levá páka slouží k zapínání magnetofonu a měnění rychlostí. Nad ní se nachází otočný přepínač pro změnu stopy 1-4 (žlutá) nebo 3-2 (červená) nebo obě stopy paralelně. Mechanika je velice jednoduchá (tíhové spojky a minimum převodů) a neni proto nijak složté ji opravit. Zapnutí záznamu se provádí současným zmáčknutím tlačítka záznamu a zařazením posuvu vpřed. Úroveň záznamu je manuální nebo automatická. Ke správnému vybuzení na pásek slouží ručičkový indikátor na přední straně magnetofonu.
Dále je možné korigovat výšky a hlasitost. Skříň magnetofonu je vyrobena ze dřeva, kryty magnetofonu jsou vyrobeny z plastu. Vrchní kkryt páskové dráhy je vyroben z plexi skla. Rozměry magnetofonu jsou 34 x 27 x 11 cm a hmotnost je něco kolem 6,5 kg.
tesla-b588-2
Tesla B588 je vzhledově i mechanicky téměř shodná s typem B58, jedná se prakticky o její luxusnější provedení. Vychytáním slabých míst se stala mechanika magnetofonů řady B5 velice stabilní a parametry mechaniky snadno seřiditelné. Hlavně proto, že na rozdíl od novějších mechanik používajících páskové brzdy se jednotlivé parametry seřizovaly postupně na více místech a navzájem se neovlivňovaly, takže co bylo jednou nadstaveno, bylo obvykle hotovo a nemuselo se k tomu po nadstavení něčeho jiného vracet.
Jedná se o rázové spojky, které určovaly, při jakém napnutí pásku při převíjení a zabrždění po převíjení se unašeče protočí, tudíž maximální sílu, která může působit na pásek, potom o tíhovou spojku pravého unašeče, která určovala, jakou intenzitou je pásek při přehrávání a nahrávání navíjen a utahován a o tíhové spojky obecně, které určovaly, jakou intenzitou je odvíjený kotouč bržděn, aby v některých stavech pásek nedělal smyčky a potom o vlastní brzdy, které by měly zapůsobit ve stejném okamžiku, kdy se pohon převíjení nebo přehrávání odpojí, aby se cívky s páskem volně neprotáčely a zase nedělaly smyčky.
Hlavní rozdíl proti předchozím typům B5, B54 a B56 je doplnění magnetofonu o automatické řízení záznamové úrovně. To je uděláno poněkud netypicky a poměrně složitě ze 3 tranzistorů. Reakční doba na zvýšení vstupního signálu neboli nabíjecí konstanta je tohoto zapojení velice krátká cca desetina sekundy, vybíjecí konstanta neboli doba, za kterou se při neexistenci signálu začne zvyšovat zesílení je asi 20 sekund. Obdélnikové tlačítko záznamu na levé straně bylo rozděleno na dvě nestejně velká jako u modelu B58. Při zapnutí záznamu je možné buď zmáčknout to větší, potom magnetofon nahrává manuálně nebo obě a potom magnetofon nahrává automaticky. Během manuálního záznamu je možné domáčknout tlačítko automatiky a přejít na automatické nahrávání, opačně to už nejde.
U B588 je tlačítko nahrávání mechanicky blokováno západkou ovládanou plechovým táhlem z segmentu přítlačné kladky. Pokud je zapnuto přehrávání, je přítlačná kladka přitlačena k tónové hřídeli a plechové táhlo blokuje tlačítko nahrávání, takže nejde zmáčknout. Když se sundá plastový kryt hlav, je táhlo volně přístupné. Vymáčknutím táhla a zamáčknutím tlačítka nahrávání magnetofon okamžitě přejde bez zastavení pásku z přehrávání na nahrávání.

video s magnetofonem Tesla B588:


Článek pro Vás napsal Vilda

Pokud vás cokoliv zajímá k tomuto přístroji, napište na fórum: http://starestroje.blog.cz/1004/forum-volna-diskuze
 


7 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Jak se vám líbí cívkové (kotoučové) magnetofony?

Jsou perfektní 84.5% (2900)
Jo, daj se 4.3% (147)
Nemám tu čest, nemohu posoudit 4.4% (151)
Hnus! 6.8% (234)

Komentáře

1 Vilda Vilda | E-mail | Web | 11. července 2009 v 0:04

Možžná to nepatří k tomuto článku, ale na tento blog to patří jinak určitě. Připomeňme si, že dnes 11. 7. má výročí narození Nikola Tesla, po němž máme pojmenovány naše elektronické miláčky :-D

2 Lecho Lecho | E-mail | 11. července 2009 v 7:57

mám ten podvědomý dojem že značka Tesla vznikla kombinaci slov "technika-slaboproudá"
ale...škodolibí a zlomyslní lidé zas tvrdili že "technika-slabá" pokud je tomu jinak tak mě opravte       :-)

3 bajty bajty | E-mail | 11. července 2009 v 8:33

[2]:
Lecho
tata mi dycky rika kdyz se v tom vrtam a treba mi to nejde:Tesla - TEchnicky SLAbe...
já zavidim rade B5 jenom ty brzdy,oproti rade B4,protoze na to ze je tam vlastne stale hnana ta spojka tak je ta brzda mala a mnohdy unasec s plnym kotoucem neudrzi a to uz sem tam daval novy oblozeni...notak zatim mi to slape dobre

4 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 11. července 2009 v 8:46

Jo, nase TESLA opravdu znamenalo Technika Slaboprouda a shoda jmena se slavnym fyzikem (vynalezcem teslovy civky)je ciste nahodna.

5 bajty bajty | E-mail | 11. července 2009 v 10:52

ale byl to čech kdo vynalez transformator....,ne?

6 mj.jurda mj.jurda | E-mail | 11. července 2009 v 11:50

Jak jsem postupem času zjistil, některé výrobky TESLY by bylo možné tiulovat jako "technicky slabé". To je ale asi jen 5 procent z celé produkce.
Většina přístrojů TESLA - hlavně z třídy HI-FI - byla qalitou celkem slušná, hlavně vzhledem k podmínkám, v jakých byly mnohé přístroje vyvíjeny. Za komunistů bylo totiž od nápadu k jeho realizaci hodně daleko. Mnoho zdařilých výrobků by bylo možné titulovat spíše jako "technicky SLAVNÉ". Původně slovo Tesla znamenalo "technika slaboproudá".

7 Jozo Jozo | E-mail | 11. července 2009 v 12:08

No mám dojem že Nikola Tesla bol Srb, alebo niekdo z bývalej Juhoslavie. Neviem či nebol zapleteny v tzv. Philadelphskom experimente... . :-|

8 firmy brno firmy brno | E-mail | Web | 11. července 2009 v 14:07

dost fajn

9 Lecho Lecho | E-mail | 11. července 2009 v 14:37

a takových slovních hříček je víc...Tesla je rovněž blues rocková kapela z Kalifornie (U.S.A.) dobrý, ne ?  :-) dodnes se ovšem spekuluje že Tunguská katastrofa (1908) byl nezdařilý nukleární experinemt Nikoly Tesly s paprsky smrti který se vymkl kontrole...

10 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 11. července 2009 v 18:15

Kdyz se vratim k magnetofonu B588...zastavil bych se k jednoduchosti nastaveni. To je vsechno v poradku, jenomze u magnetofonu, ktery mozno pouzivat jen ve vodorovne poloze je ta konstrukce mnohem jednodussi, protoze lze vyuzit vahy civek...U magnetofonu pro svislou polohu to uz tak jednoduche neni. Proto jsem dost nerad, kdyz se srovnava B5 a B7 a jeji paskove brzdy. U magnetofonu pro svislou polohu a s jednim motorem to vsak jinak proste nejde.

11 johny johny | 11. července 2009 v 18:31

Tak tento magnetofón má ten,čo mi dal B42,určite ho má plnefunkčný,tak nech mu šlape...
O Nikolovi Teslovi:
Viem,že to bol tak trochu exot. Narodil sa za mimoriadne silnej búrky a bol to tak trochu šialený vedec,nechal sa dobrovoľne kopať vysokým - až veľmi vysokým napätím. Presadzoval hlavne striedavý prúd,čo sa nepáčilo Edisonovi,ktorý na začiatku jeho kariéry bol dokonca - a teraz čítajte dobre - jeho šéfom!!! Počul som dokonca,že spochybnil Einsteinovu teóriu relativity a že vytvoril teóriu o tzv. "energii zadarmo",ktorá by mala byť rovno z vesmíru prístupná aj nám(Doteraz však o tom nič neviem,jak tú energiu zadarmo dostať z vesmíru).
Viac o ňom som zistil tu:
http://sk.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla
a tu:
http://tajomstva.org/veda-osobnosti/nikola-tesla-slovansky-genius/
Môj spolužiak z krúžku sa intezívne zaoberal všeliakými chcemickými a fyzikálnými pokusmi,mimo iného ešte aj Teslovými transformátormi(zvané tiež aj teslák)Strašne to iskrí!!!
Niekoľko svojich patentov predal firme Westinghouse,ktorá sa dlho sporila s Edisonom a jeho zástupcami,dokonca je známy aj škandál s plagátmi,na ktorých bolo zobrazené elektrické kreslo(teda dosť silná káva na spor jednosmerní vs. striedaví)a nejaký provokatívni slogan,už si ho nepamätám.Hovorilo sa tam niečo o vyskúšaní toho kresla nejakým zástupcom firmy Westinghouse(ale rozhodne na ňom nemal skončiť samotný Nikola Tesla)ktorý bude kopnutý "hrčivým" prúdom(hrčivý prúd = stredavý,tak sa mu prezývalo kvôli bručanu transformátorov) a následnom vyskúšaní tohto kresla "edisonovými ľuďmi",ktorých mal zasiahnúť jednosmerný prúd.Týmto chceli "edisoňáci" dokázať,že jednosmerný prúd je bezpečnejší,ako stredavý. Pravdou bol však opak,aj keď dnes sa už to nejak nezdá,lebo stále,keď som si preštudoval tabuľku o bezpečnosti napätí,tak sa tam písalo,že "v bezpečnom prostredí(suchý vzduch,nevodivý prach)je jednosmerné napätie bezpečné do 100V, kým striedavé len do 50V." Ale to som už odbočil.

O Tesle: Nie vždy to bolo tak,že Tesla bola skratkou TEchniky SLAboprúdej - keď tento podnik ustanovovali,tak tam boli aj zástupcova Juhoslávie a vtedy to bolo tak,že tento podnik bol pomenovaný po tomto významnom vedcovi. Až neskôr vznikli nezhody o používaní mena tohto vedca a preto potom vzikla tá skratka + jej deformácie,ako spomínaná "TEchnika SLAbá" alebo "TEchnika SLÁvna"(hlavne televízory zo Strašníc a neskôr z Oravy preslávili nášho výrobcu,ktorý je v dnešnej dobe bohužiaľ terčom) - to som sa dozvedel na oldradio.cz - asi to bol buď úvod pred rádiami,alebo televízormi.Pred magnetofónmi to rozhodne nebolo!!!
jj,s "ukradnutím" názvu Tesla som sa stretol na Youtube. Stačí tam zadať "tesla" a napíše vám tam napríklad "tesla boy", "tesla love song", atď... Rozhodne sa mi nepáčia roadstery Tesla.Pre mňa sú to moc škaredé autá(športiaky a luxusné autá vôbec nemám v láske)

Keď chcete videť tú tzv. Tunguskú katasrofu(alebo Tunguský objekt) tak sa mrknite na toto video:
http://www.ceknito.sk/video/175359
Keď to chcete mať autenticky,tak si to dajte na plné pecky!!!Ale vopred vás upozorňujem na riziko,že potom to môže u vás vyzerať ako po zemetrasení,počínaje rotrhnutými reprákmi a prípadne spáleným zosíkom a rozbitými oknami konče!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dosť dlhé,čo?

12 bajty bajty | E-mail | 11. července 2009 v 23:35

johny
hotový referat ;-)

13 Vilda Vilda | E-mail | Web | 12. července 2009 v 1:17

johny:

Dlouhé, ale zároveň velice zajímavé i včetně odkazů ;-)

14 johny johny | 12. července 2009 v 16:58

Na tie stránky som narazil náhodou,lebo keď som si otvoril Explorer(Opera ma sklamal,bol to taký "udávač",stále prezradil,na ktoré stránky som šiel,tak som tu radšej šiel cez expika) tak sa ma to stále hodí na Google a minule tam bol namiesto tradičného loga Google nejaký čudný obrázok,akýsi ventilátor doslova napájaný bleskom ak keď som na ten obrázok dal kurzor,tak mi vypísalo "Nikola Tesla - výročie narodenia" a dalo sa na to kliknúť,tak som na ten obrázok klikol a a urobilo to tak,ako by som na Google napísal "Nikola Tesla" a tak som vlastne objavil tie stránky. A kedže sa tu spomenul ten tzv. Tunguský objekt,tak som si spomenul,že na Čeknito(podobný videoserver ako napr. Youtube,Stream)som videl nejakú simuláciu,ako to približne vyzeralo a ako to vlastne "rachalo",tak som sa pri písaní toho príspevku snažil náj,lenže v poslednom čase robili údržbu toho webu(je tam nový player,plus nejaké funkcie navyše,predtým to asi nepodporovalo HD videá,teraz to tuším podporuje)a podarilo sa im tam pobabrať vyhľadávač,keď som predtým tam zadal "tom a jerry",tak mi to našlo kopec častí Toma a Jerryho,teraz to vyhľadáva skoro samé blbosti,len nie to,čo ste si priali :-( tak som musel kliknúť na profil toho autora,ktorý to tam dal,našťastie keď som tam dal hľadať "tunguský objekt" tak mi vyhodilo skoro samé ufo a vo väčšine prípadov to tam dal ten,čo tam dal aj Tunguský objekt,no neviem,čomu sa tam doslova nasrali reklamy na mobily,veď s Tunguským objektom nemajú nič spoločné!!! Ináč si prečítajte komentáre pod tým videom, v prvých je celkom zaujímavý postreh o nejakom "zemetrasnom stroji" čo bol tiež experiment Nikoly Teslu. Bohužiaľ,niektorí tam obviňujú autora toho videa z toho,že Tesla nezostrelilkozmicku loď,ako autor pri komnári videa píše,ale meteorit. Samozrejme autor má na obhajovanie kozmickej lode vysvetlenia,kým "obviňovači" verziu "meteorit" nijak nezdôvodnili...
A čo sa týka názvu Tesly,tak som si to bol na oldrádiu omrknúť,už viem,že je to pri Rádiach Tesla!!!Presne tak to tam píšu!! Takže odporúčam každému,kto ma obviní,že Tesla nikdy nebola pomenovaná po Teslovi prečítať si na oldradio.cz úvod k RÁDIAM TESLA!!!!Je to tam všetko podrobne popísané!!!

15 bajty bajty | E-mail | 12. července 2009 v 20:18

nikde sem slysel,ze dokonce Nikola Tesla vymyslel zpusob prepravy elektriny bez vodice!!!jentak proste ve vzduchu a nemyslim tim oblouk,ja teda osobne to mu neverim,pac to neni z fyzykalnich zakonu vubec mozne,ze prej to mel dokonce i popsany v sesite a i vyzkouseny,ale ze se zadny dokumenty po nem o tutom nedochovali O_O  O_O

16 johny johny | 12. července 2009 v 20:38

for bajty:
No ono by sa to dalo,len na to ešte nie je svet dosť vyspelý.Počul som,že s bezdrôtovým prenášaním elektriny sa tajne experimentuje,ale zatiaľ bez úspechu. Tento experiment sa možno Teslovi podaril,ale nezverejnil ho.

17 bajty bajty | E-mail | 12. července 2009 v 20:44

johny
ale myslim si ze byto nebylozrovna dvakrat bezpecne,no uvidime,zdali se toho dozijem :D

18 johny johny | 12. července 2009 v 21:15

...alebo: počul som,že po smrti Nikoloa Teslu skoro všetok jeho majetok zhabala FBI (teda americká verzia našej nechválne známej ŠtB) a možno Tesla bezdrôtový prenos elektrickej energie preklial,tak preto sa ho možno nedarí prakticky použiť...bohužiaľ,moc zle sa to skončilo s jeho tzv. mierovou zbraňou,ktorá podľa slov vtedajších médií "mala skoncovať so všetkými vojnami" Vypálilo to presne opačne,tá zbraň sa dostala do rúk americkej armády a používa sa presne na opačný účel,na ktorý bola pôvodne určená...:´-( :´-( :´-( :´-(

S..a Amerika!!! Je prehnitá rovnako ako Rusko,alebo predtým ZSSR!!!! :-? Obidvaja myslia len na vojnu a na utrpenie,ktoré tým spôsobia, veľmi radi zabúdajú!!!! Preto rád utekám do svojho vymysleného sveta,kde sa cítim oveľa bezpečnejšie!

A rád by som bol,keby sa tu na témy "Amerika, Rusko, ZSSR(SSSR), vojna, finančná kríza a veci s tým súvisiace nediskutovalo!!Hrozne to raní a tento web vôbec neni o politike! Bol by som rád,keby tento web s ňou nemal vôbec nič spoločné!  :-?

Radšej by som bol,čo hovoríte na B588...

Ja si myslím,že je to vylepšená verzia B58. To som povedal aj tomu,čo mi daroval B42 a ten,keď mi povedal typ toho magneťáka,tak sa ma opýtal,že či taký vôbec existuje.Ja som mu odpovedal,že áno,existuje, podľa všetkého by sa malo jednať o vylepšenú verziu B58 a taktiež som začal rozprávať,čo viem o kotučákoch. Tiež som spomenul,že poslednými magnetofónmi boli Tesly CM a povedal som ,že ich spoznajú podľa toho,že namiesto ručičkových indikátorov majú LEDky...
V každom prípade v najblžšich dňoch B42 dám Radovi...Mimochodom,prekliatie,že nemôže zohnať kotučák sa zatiaľ zlomilo. Splašil B54... :-D

19 johny johny | 12. července 2009 v 21:16

for bajty[17]:
ja určo nie...

20 Vilda Vilda | E-mail | Web | 13. července 2009 v 0:07

Jen nepatrně odbočím, že poseldní dobou je spíše slyšet hodně o AMerice než o Rusku. Mě osobně Rusové nevadí. Kamarád je Rus a je naprosto v pohodě a i můj bývalý spolužák ze střední školy byl z Ruska. Ale nechci to dále rozvádět. :-| Věnujme se tématu na které jsou tyto stránky směřovány.

21 Wokouns Wokouns | E-mail | 13. července 2009 v 8:58

Vilda: ale to je jasné, ani ľudia v Amerike nie sú zlí, všetko robí iba Americk a Ruská vláda a nie ich občania...

22 Kryšpa Kryšpa | E-mail | 13. července 2009 v 9:55

ahojky. Je to super magnetofon ve dřevě,měl jsem možnost jeden opravovat a čistit.Bohužel mi jako jediný kus z řady B5.ve své zbírce chybí.. :-((

23 bajty bajty | E-mail | 13. července 2009 v 11:21

tak uz sem dostal reklamni pasky,byl to celkem expres,tejden od objednavky byly v kasliku 8-)

24 johny johny | 13. července 2009 v 12:06

for bajty[23]:
myslíš tie vzorky od RMG z Vitangeaudio? Keď sa jedná o toto,tak chcem vedieť,či sú zadarmo a či to zasielajú aj na Slovensko.

25 Kryšpa Kryšpa | E-mail | 13. července 2009 v 12:30

[23]: Taky mám pár kousků od RMG.jsou perfektní ale taky pěkně drahý!!! což v dnešní době asi všechno..

26 bajty bajty | E-mail | 13. července 2009 v 13:08

johny
me do Plzne prisli uhledne zabaleny v takovy vetsi obalce,myslel sem ze budu platit balicek,ale neplatil sem vubec nic,uz sem na nich nahral testovaci zaznam na 19cm/s - nadhera,dyt je to taky novej pasek
nevim zdali posilaj i do Slovenska,zkus ho kontaktovat mailem 8-)

27 zdenda zdenda | 13. července 2009 v 13:57

Pravidelně sleduji nové přírůstky a přimlouvám se za to, aby se zde objevovaly i detailní fotky vnitřku jednotlivých přístrojů. Vnitřní uspořádání, mechanické provedení, čistota, a třeba i kvalita pájení, to všechno by, myslím si, vhodně doplnilo popisky přístrojů.

28 Kryšpa Kryšpa | E-mail | 13. července 2009 v 14:38

[27]: souhlasím..

29 Vilda Vilda | E-mail | Web | 13. července 2009 v 15:36

Kryšpa:

Zase tak drahé ty pásky nejsou. Když si vezmu že třeba nějaká BASF DP26 stála v 80tých letech něco kolem 100Kčs a tehdy byl plat třeba 2000Kčs tak si myslím že ty pásky dnes tak draze nevycházejí.

30 Vilda Vilda | E-mail | Web | 13. července 2009 v 15:40

zdenda:

Detailní fotky jsou určitě v plánu, ale mohu nafotit jen přístroje kterém mám doma a těch moc neni. Zbytek fotografií je na autorech ostatních článků. Mohu zaslat fotografie přístrojů Tesla A3, SM260, SM580, SP210, B43, B57, B100, B90, B700, B730, B73, CM130, gramofon NZC030, NC300 a receiver 635A Soprán. Víc toho nemám. A navíc... moc se mi nechce vytahovat třeba B90, kterou mám hezky uloženou a rozkuchávat ji jen kvůli focení. :-?

31 Westfan Westfan | E-mail | 13. července 2009 v 15:56

Ach jo, srdéčko mě bolí, když vidím tu B588 s tím průhledným plexikrytem. Já mám bohužel na té mé kryt černý, ale je origiál, je na něm nalepený ten hliníkový pásek s nápisem Tesla B588. Ale vždycky jsem chtěl tu s tím průhledným. Jen mi trochu nejde do hlavy, proč také nevyráběly tohle luxusní provedení pro B56, ta by si to zasloužila ještě víc, když je stereo. :-D  

32 Lecho Lecho | E-mail | 13. července 2009 v 16:25

[31]:
existovala přeci dřevěná B100 stereo která byla v přímé linii nástupcem řady tesla B56, mechanikou a ovládáním dosti podobná ale jakostí tak o třídu-dvě  vyšší a dodnes obstojí, akorát tam chybí rychlost 19.05 cm/s. mnohem starší B43a ji (kupodivu) měla

33 johny johny | 13. července 2009 v 16:25

for Westfan[31]:
Čože? S čierným krytom???No to je teda pre mňa vzácnosť,vidieť B588 s čierným krytom...Nemáš náhodou B58? Tá má tuším čierný kryt....

34 Vilda Vilda | E-mail | Web | 13. července 2009 v 17:02

B100 je podle mě z řady B5 nejhezčí. Taky je to snad jediný magnetofon co ma vrchní kryt mechaniky z hliníku. Podle mě je to dobré řešení, protože to může zároveň sloužit teoreticky i jako chladič magnetofonu a především motoru. První provedení B100 co měla duralové hmatníky otočných potenciometrů měla vrchní kryt leštěný, další provedení B100 již měli kryt matný s takovými šedými slabými proužky. Mě se víc líbí ta novější verze, nejsou na tom vidět tolik otisky prstů. Na B100 mě štvalo právě to že byla hnet "upatlaná". :-x

35 balenoGLX balenoGLX | 13. července 2009 v 17:40

Nechci byt hnusny, ale taky se mi nechce porad rozdelavat pristroje, vytahovat je z polic, odpojovat a pak zase zapojovat . Pokud to clovek nevidi nazivo, stejne neuvidi vsechny detaily. A nedostatky se projevi hlavne pri provozu pristroje.
Co se tyce pasu RMG, jden mam doma, je vyborny, ale ta cena je hodne premrstena. Vyrobce proste vyuziva sveho monopolniho postaveni na trhu. Tvrzeni, ze v dnesni dobe je prece vsechno drahe neni vubec pravda, spis naopak. Dnes je vsechno levne, ale stoji to za starou backoru. Kdyz jsem pred 6 lety menil cep spodniho ramena na mercedesu 124, stal ten cep od FEBI Bilstein cca 2500Sk...ale vydrzel 150 000km. Dnes ten samy cep od FEBI stoji 8 stovek, avsak jeho zivotnost neni ani 40 000km.
Souhlasim, ze ze vsech magnetofonu rady B5 byla nejhezci B100-ka. O neco novejsi B101 jiz vypadala oproti B100-ce az moc lacine...

36 Lecho Lecho | E-mail | 13. července 2009 v 18:02

pásky RMG Int. drahé ? doporučuji nahlédnout do sekce:

http://www.vintageaudio.cz/prodej/kotoucove-magnetofony/pasky-a-civky/

BASF, Maxell, Ampex a příslušenství...

37 Westfan Westfan | 13. července 2009 v 19:21

For Johny: B58 mám ve sbírce samozřejmě taky, ale já mluvil o B588. B58 se stejně jako B5 a B54 dělala buďto černá, nebo šedá. Záměrně nezmiňuju B56, tu jsem šedou nikdy neviděl. Jak jsem psal, na tom černém víku je nalepený ten hliníkový pásek s názvem typu a je na něm vlevo natištěno B588, vpravo Tesla, takže žádná B58. Krom toho na www.oldradio.cz právě u tohoto typu Martin Hájek píše, že se dodávala krom čirého plexi i s šedivým, nebo černým víkem. To šedé víko musí být tedy v kombinaci s tím dřevem hnus, mě se moc nelíbí ani když je magič komplet v téhle barvě, dokonce jsem kvůli tomu přehodil mou B58 z šedivé kastle do černé. Jednak právě proto, že se mi ta šedá nelíbila a taky proto, že všechny ostatní mgf pětkové řady (krom B5) mám v černém provedení, takže aby mi to ladilo. :-D
Jasně, že stereofonní B100 je ve dřevě, ale to se v podstatě do pětkové řady počítat ani nedá, protože má o dost jiný design, než ostatní přístroje. Kdežto taková B566, to by bylo něco...

38 johny johny | 13. července 2009 v 20:57

No ja som videl naživo čiernu B56(ale od toho prachu vyzerala skôr ako tmavosivá),mal som ju aj v rukách a podaroval som ju Radovi. Rado ale už tú B56 nemá,lebo on ju zase podaroval svojmu kamarátovi,ktorého síce poznám,ale nie osobne. A nespomínaj pred ním žiaden,ale rozhodne ŽIADEN ruský(sovietský) výrobok,je na to doslova alergický...

39 johny johny | 13. července 2009 v 20:59

doplnok:Nie pred Radom,ale pred jeho kamarátom(nick Wokouns)
Samozrejme som zabudol doplniť,pre koho to je - je to pre Westfana

40 Westfan Westfan | E-mail | 13. července 2009 v 21:08

Johny: no,ono je tady takových víc, kteří jsou alergičtí na ruské (sovětské) výrobky...  :-!

41 Vilda Vilda | E-mail | Web | 14. července 2009 v 1:55

Westfan:

Mo, mě osobně se třeba líbí ten ruský magnetofon Kashtan a možná bych ho i bral, kdyby se naskytla příležitost. Vypadá velice robustně a kvalitně.

42 Vilda Vilda | E-mail | Web | 14. července 2009 v 1:56

BalenoGLX:

Ahoj, jak jsi u mě opravoval pro Luckyho tu B73, co to bylo za typ Mercedesu? A jinak, jak jsi mi kdysi dávno přivezl tu SM260 s tím starším Mercedesem (nevím už typ, ale vím že byl černošedý) máš ho ještě? Vím že jsi si ho tehdy hodně pochvaloval, co se spolehlivosti týče.

43 Westfan Westfan | E-mail | 14. července 2009 v 6:35

Mě se moc líbil ten ruský magnetofon Jupiter 202, dával jsem sem tehdy na něj i odkaz. Měl jsem ho a byl nejen pěkný, ale konstrukce byla opravdu také velmi robustní (lité chassis), sice hrál, ale nenahrával, nakonec jsem ho vyměnil za zánovní CM 160. Sice jsem rád, že ji mám, ale na druhou stranu ten Jupiter byla dost vzácnost.  ;-)

44 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 14. července 2009 v 12:12

[42]: Co jsem byl ted u tebe, tak to byl typ W202 C250Turbodiesel. Je to auto stredni tridy z let 94-2000, tenhle ma pod kapotou dvouvackovy 20-tiventilovy 5-valec (2498ccm) intercooler turbodiesel o vykonu 110kW. Najeto necelych 330 000km.
Ten starsi modrocerny je typ W124 250D, vuz vyssi stredni tridy z let 84-95 s povesti nejtrvanlivejsiho vozu na svete. Ja tam mam 5-tivalec, 10-ventil, atmosfericky diesel (2498ccm) o vykonu 69kW. Takova zdechlinka (s dynamikou 16,5s na 100km/h a maximalkou 175km/h zadnej zavodnik, na krku ma jiz 1 249 000km s puvodnim interierem, motorem a prevodovkou.  :D

45 Vilda Vilda | E-mail | Web | 14. července 2009 v 12:46

balenoGLX:

No, 69kW neni tak málo. Já mám u škodule 38,3kW :-D a 52 koní, ale asi jich pár za tu dobu už umřelo, i kdžy je motor rok a půl po GO a najel sem na tom něco přes 12 tisíc od generálky. Maximum sem z toho zatím vytáhl 145km/h podle tachometru, ale vim že ukazuje o 5km vích než je realita, takže 140 podle skutečnosti.
A máš ještě oba ty mercedesy, nebo už jen tehle novější?

46 Vilda Vilda | E-mail | Web | 14. července 2009 v 12:48

Hrozně tomu autu chybí pátý rychlostní stupeň. Po městě neni problém s tím jezdit 80 - 100 km/h (ano ve městě se jezdí 50, ale moje průměrná rychlost po městě je 60 - 70 km/h. Ale když se s tím jede za město, tak prostě jet na čtyřku 120 - 130 je jednak šílená spotřeba a motor má něco kolem 5tis otáček. :-?

47 Westfan Westfan | E-mail | 14. července 2009 v 16:57

Vildo, docela se ti divím, žes tam už dávno nedal pětikvalt. Já, když jsem měl užovku (byla to obyč 120 L), tak jsem ji vylepšil napřed čtyřokou maskou z LS, potom přišel na řadu komplet interiér z GLS, dále jsem tam dal  nápravy z emka s pětikvalem, přičemž zadní byla vlečená a hřebenové řízení na předku. To bylo žihadlo, bohužel ten blb, co jsem mu ji pak prodal, ji po třech dnech zrušil. Jemu se nic celkem nestalo, ale auto šlo do šrotu... :-!

48 balenoGLX balenoGLX | 14. července 2009 v 20:29

No 69kW sice neni malo, ale zase je treba uvazit,ze to auto ma pohotovstni hmotnost 1400kg, celkovou temer 2 tuny. A tak predjizdeni cokoli rychlejsiho nez nastvana Avia (a to nesmi byt intercooler turbo)se podoba adrenalinovemu sportu  :-D Nastesti je to 5-ti kvalt a tak se po dalnici na tech 180km/h dle tacha vysplha, v tahlem kopci vsak rychlost neudrzi. Spotreba se mi pohybuje mezi 6,2-6,7L/100km. Pri 1,2 mega km se na ni menilo vstrikovaci cerpadlo.
Ten novejsi je neco jineho, 150 koni a 280Nm  mu jiz udeluje slusnou dynamiku, do sedacky tlaci kopec-nekopec a 200km/h tam je behem chvile. Spotreba se mi pohybuje mezi 7,2-8L/100km. Avsak neni to jiz takovy bytelny a neznicitelny mergl, jako stara W124 nebo W123. Pochybuju, ze bude schopen najet vic, nez 1 000 000km. Zatim mam oba dva...
V te tvoji skoduli by ten 5-ti kvalt byl sice hezky, ale uz by to nebylo t, co tam patri. Vzniknul by z toho bastl a to napriklad ja neuznavam (nikomu v tom vsak samozrejme nebranim). Kdyz clovek chce, aby to melo nejakou sberatelskou hodnotu, musi to byt co nejvice origo a hlavne na tom bezne nejezdit. Na to si opatrit nejakou levnou a spolehlivou plecku (nejlepe Japonce).
Jinak dnes jsem rozdelal tu CM160, co jsi mi dal na dily. Jeste jednou ti za ni dekuju, bylo v ni jeste hodne dobrych veci. Proc si si z toho jeste neco nevzal?

49 Vilda Vilda | E-mail | Web | 14. července 2009 v 20:46

Westfan:

No já z ní udělal vzhledově 120GLS model 1978, ale do užovky pětirychlostní převodovku jen tak nenarveš. Musí se řezat karoserie (to se mi opravdu nechce) koupit menší nádrž, kulisu řazení a táhla. A hlavně to musí být převodovka na mokré poloosy, když chci zachovat úzké nápravy, což chci. A hlavně, když už seženu ty věci, tak je to šílenej voser to dělat. 8-)  :-?

50 Vilda Vilda | E-mail | Web | 14. července 2009 v 21:23

balenoGLX:

Já tak nějak pořád nevim, co od tý škodovky chci. Moc by se mi líbila převodovka z typu 120LE, která má delší čtvrtý rychlostní stupeň a díky tomu je rychlejší a míň žere. A navíc by se nemuselo zasahovat do karoserie. Občas si říkám, zda sem udělal dobře, že sem z toho udělal 120GLS, k džy papírově je to "eLko", takže to je taky paskvil, ale prostě... já vždy chtěl GLS a nemám to srdce ji dát pryč. Je to srdcovka a moc mi na ni záleží. Tohle je moje slabý místečko, protože když mě je třeba po psychický stránce mizerně, tak si prostě sednu za volant a jedu se někam projet, jen tak od nikud nikam. :-|
K tomu CM160, ono to možná bude znět divně, ale pro mě je tahle řada taková "bezcenná". Jediný čím mě to tak maximálně uchvátí jsou ty ledky, ale jinak je to pořád taková B115, nebo v tomto případě B116. Ale vnitřek má pěknej, nebyl tam zničenej ten pozink, myslím si že by se z ní třeba dalo něco ještě udělat. Ta CM130 co jsme postavil je ve vnitř dost špatná. Orezlá a zašlá, ale navenek je už pěkná. Ale dám ji pryč. Chci B93, pro mě má větší hodnotu než to CM

51 Vilda Vilda | E-mail | Web | 14. července 2009 v 21:24

balenoGLX:

Hlavně s tou škodovkou mám mnoho krásných vzpomínek, které by prodejem zanikly. Tohle se špatně vysvětluje. :-(

52 johny johny | 15. července 2009 v 9:28

for Vilda:
Verím ti. Keď oco chcel škoduľu meniť za Felíciu,tak som protestoval. Ale čo už,oco je tvrdohlavý jak baran a tak je škoduľka uväznená v dome,ktorý ma už v rukách realitka(tiež je to spôsobené tvrdohlavosťou oca,aj keď z tvrdohlavosti obviňuje mňa... :-( )

53 Vilda Vilda | E-mail | Web | 15. července 2009 v 22:20

johny:

Občas je to s lidmi těžké, ale je hloupost když někdo ze svých chyb obviňuje druhé. Také to znám. :-?

54 pavelk pavelk | E-mail | 16. července 2009 v 11:03

Dovolím si názor ke Škůdce, i když jsme pod 588:
Vildo, ztotožňuju se plně s Balenem GLX, Škůdku nechat na nostalgii, necpat do toho peníze, nepředělávat. Tyhle typy už bohužel dávno nepatří na silnici(i když jsem tu Tvou viděl-vypadá dost dobře).
Takového Colta nebo Civic(ka)i Mazdu 323 dnes seženeš pomalu za náklady do Škůdky a dobře a za málo paliva si pojezdíš. Do Japonců se skutečně leje benzin a jednou za rok olej-vlastní zkušenost.

55 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 16. července 2009 v 12:42

pavelk: Taky souhlasim, na mestske popojizdeni a dochazku do prace mam takoveho japonskeho delnika - suzuki baleno 1.6 16V a mohu potvrdit, ze mu staci 6,8L/100km (a to jezdim celkem svizne,auto ma 940 kg a 100 koniku), jednou rocne nejaky levny olej a jezdi porad a porad. Jasne, ze obcas nejaky ty brzdovy desky, kotouce nebo cepy...ale zase neznam zadne auto, ktere alespon tu zakladni udrzbu nepotrebuje.  :-)

56 johny johny | 16. července 2009 v 17:00

Rád by som vyjadril svôj názor ak môžem:
Tento blog sa volá STARÉ STROJE, nikoliv NOVÉ STROJE,takže sem zbytočne neťahajte autá  napríklad z roku 2000,aj keď sa dá považovať za staré,ale rozhodnie nie je také staré,aby si zaslúžilo byť na tomto blogu!!!!A čo sa toho týka,veľakrát som počul,že aj autá zvučných značiek,ako Mercedes,BMW a iné sa vyrábajú v Číne,preto sú také "lacné"(keby sa vyrabali v pôvodných továrňach,tak by istotne boli drahšie)Rovnako ako audiotechnika,koľkokrát som videl nejakú "hi-fi" vežu Sony úplne novú a o rok bola skôr nefunkčný vrak ako niečo,čo by ešte dodnes mohlo hrať!!!Netýka sa to len 90tých rokov,ale aj súčasnosti!!!!Príkladom je naše najnovšie rádio. Kazeťák v ňom len v záruke fungoval a keď som po dlhšom čase chcel niečo cez neho nahrať,tak som zistil,že kazetu nahraje vyložene prskavo a tá kazeta prská vovšetkých rádiach!!!!Môžem kľudne urobiť test so spomínaným rádiom,kazetou a s Radovou Teslou SM261!!!!Uvidíte!!Takže keď hovorím,že dnešné výrobky oveľa nespoľahlivejšie ako tie staré,tak mám na to dôvod: JE TO MADE IN CHINA!!!!!!!

57 johny johny | 16. července 2009 v 17:09

..a aj keť to nie je na výrobku napísané,tak vonkoncom nemám najumenší dôvod tomu veriť!!!Sám vlastním jedno hračkárské auto z Buraga,kde je na ňom napísané "qality made in italy",bolo krásne sparacované,má dokonca fukčné riadenie volantom,otváracie dvere(predné aj tie tzv. zadné,teda na kufri) ale čo z toho,keď mu po veľmi krátkom čase z kufra odpadli práve tie zadné dvere....

Motto:
Za všetkým hľadaj Čínu... :D

58 balenoGLX balenoGLX | 16. července 2009 v 18:25

johny: Prepac, ale skus obcas po sebe citat to, co napises. Nevyskakuj hned na niekoho, kym nemas overene fakty a osobne skusenosti. Tie novsie auta sme spomenuli len okrajovo, ako odkaz pre Vildu, nejdem tu o nijakom mitsubishi pisat clanok, ani to nejak dalej rozvadzat, ani nikoho nenutim, aby jazdil tym, alebo inym autom.

59 Vilda Vilda | E-mail | Web | 16. července 2009 v 21:54

pavelk, balenoGLX:

Já zvažuji nákup Felicie 1.3 (na popojíždění to stačí i na zimní provoz) ale problém je v tom, že já nemám garáž, jinak bych už škodovku dávno odstavil a měl ji jen na volný čas. Nechci ji nechat stát na ulici :-( Teď je to takový hodně složitý a nehcci si pronajímat garáž někde daleko.. chci ji mít hezky na očích.

60 Vilda Vilda | E-mail | Web | 16. července 2009 v 21:59

johny:

Zde se musím zastávat Balena a PavlaK, protože se opravdu nejdená o napsání článku ale o "rozhovor" týkající se vozu pro běžný provoz, na který nechci svoji škoduli používat. Už při její koupit to mělo být auto pro volný čas a ne pro denní provoz. :-? Ne že by byla nějaká špatná, ale protože nechci aby byla spotřebák, ale udržovaná jako veterán.

61 mj.jurda mj.jurda | E-mail | 17. července 2009 v 12:46

Potřebuji poradit.
Dnes jsem se stal majitelem mgf TESLA B 400. Při prvním odzkoušení hrál normálně, ale pak hrát přestal. A při zapnutí je z reproduktoru slyšet jen šum. Na ten šum nemá vliv regulátor hlasitosti ani tónová clona. Nevíte, kde je problém? Předem děkuji za rady

62 Lecho Lecho | E-mail | 17. července 2009 v 13:01

[61]:
a mechanika funguje ? cívky se točí a rychle převíjí ?

63 balenoGLX balenoGLX | 17. července 2009 v 14:28

[61]: Pokud ti mechanika pracuje,vypada to, ze ti nefunguje snimaci zesilovac. Co muze byt problem s napajenim, nebo je problem v nejakem vazebnim kondenzatoru, tranzistoru atd. Na dalku to tezko urcit. Bud muzes jit naslepo vymenou soucastek rad za radem, nebo vzit multimetr, generator, osciloskop a projit cely snimaci zesilovac, kde ti konci signal.

64 mj.jurda mj.jurda | E-mail | 17. července 2009 v 14:42

[62]: Mechanika funguje správně.

65 Lecho Lecho | E-mail | 17. července 2009 v 17:44

ale, pokud hrál a zničehonic přestal...pročisti kontoxem všechny možné pohyblivé kontakty, přepínače funkcí, stop a potenciometry. B400 je dost složitý aparát. anebo připoj na jiný zesilovač (rádio) a pokud funguje tak hledej chybu někde v nf částí magnetofonu. co zdrojové pojistky na trafu ? jsou tři, jedna 0.8A je až za usměrňovacími diodami, pohonný motor je nezávislý a napájen střídavinou

66 johny johny | 17. července 2009 v 17:57

for Vilda[60]: + baleno GLX a pavelk:
No ja by som svoju škodovečku tiež chcel nechať ako "historické vozidlo",ale kedže dom,v ktorom je škoduľka zamknutá,má realitka(fuj realitky!!!!!samé podvody!!!!tchuj!!!!)tak ju aj spolu s dielmi skôr čaká šrot :´-( :´-( :´-( :´-( :´-( :´-(
ale ja namiesto toho,aby som si kupoval druhé auto,tak to ja radšej využijem zľavy na cestovné lístky u železníc a príslušných MHD. Škodovečka by mala byť skúr  na nejaké akcie a prípadne filmovačky(skôr to bude fotené na diafilmy ako snímané normálnou kamerou)Nerád by som mal dve autá,to podľa mňa zbytočne zaťažuje rozpočet.Veď si uvážte koľko stojí (pol)ročný predplatený lístok na vlak(autobus) a koľko vás výjde liter benzínu.A koľko zožerú vedľajšie náklady na prevádzku auta. Nehcem zase rozpútavať hádku,ale podľa mňa mať dve autá to je "trochu" pridrahé...

67 johny johny | 17. července 2009 v 18:06

[65]:
Na vine môže byť kľudne aj odpadnutý prívodný drátik... vlastná skúsenosť na B700,kde nahrávanie vyradil jediný blbý drátik na prepínači stôp. Drátiky sú potvory,magneťák môže byť asi 5 rokov starý a zrazu z ničoho nič niečo v ňom prestane fungovať a keď to pomaly vzdávaš,tak ten káblik,ktorý robí šarapatu zrazu objavíš,pripájkuješ ho na prísĺušné miesto a zakričíš hurááá,magneťák znovu funguje k plnej spokojnosti!!!
Taká "banálná" vec a jak to vie zožrať nervy.... :-D
Neber to ale tak,že si robím z teba vtipky....Ja som tiež kvôli tomu drátiku skoro B700 šiel zrušiť...

68 zdenda zdenda | 17. července 2009 v 18:13

[61]: Zkus zapnout nahrávání. Pokud hraje i příposlech, může být vada někde u přepínačů "záznam" a "snímání". Mohou být i zoxidované kontakty přepínačů, jsou stříbřené a po mnoha letech vykazují značné přechodové odpory. Pokud ani při záznamu nehraje, nejspíš nechodí korekční zesilovač. Pozor na kabeláž! Je dosti složitá a opravářsky nepříliš přívětivá - při odklopení kteréhokoli plošňáku se rády ulamují tenké přívody k deskám. Výměna pojistek nic neřeší, pokud se magič točí a repro šumí. Pojistka 0,8 A je společná pro celý zesilovač, pojistka 0,12 A je hlavní pro celý stroj při 220 V a pojistka 0,2 A je zapojena jen při 120V.

69 mj.jurda mj.jurda | E-mail | 17. července 2009 v 19:47

Teď jsem ho před chvílí zapnul a chvíli hrál, pak postupně zesilovač začal zkreslovat až přestal hrát úplně.

70 Lecho Lecho | E-mail | 17. července 2009 v 19:56

tak to je velmi neobvyklé...nějaký elyt co ztrácí kapacitu, například filtrační zdrojový u trafa TC 936a (1000 uF/25V) nebo tranzistor...? možností je tu asi 100...

71 mj.jurda mj.jurda | E-mail | 17. července 2009 v 20:27

[70]: Spíše asi ten elyt.

72 zdenda zdenda | 17. července 2009 v 21:14

Krom těch elytů ve zdroji bych ještě zkontroloval funkci obvodu s tranzistory OC30(3NU72) a OC 72 (GC507) ve zdroji. Tyto tranzistory tvoří spolu se třemi odpory, trimrem na trafu, germaniovou diodou a kontakty trikového tlačítka "T" jakýsi svérázný poloautomatický regulátor-stabilizátor. Ten umožňuje plynulé najetí signálové elektroniky při trikové nahrávce. Vada v tomto obvodu ovlivní činnost celého zesilovače. Taky může zlobit některý vazební elyt, blokovací elyty v emitorech, vazební kondenzátor repra atd. A ještě bych pro jistotu sledoval teplotu tranzistorů (těch výkonových určitě). Germaniáky mají parametry závislé na teplotě víc, než ty dnešní křemíky.

73 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 18. července 2009 v 1:24

johny: Ono havne zalalezi, na co auto vyuzivas a kolko km rocne nabehas. Ja mam 3 auta a stale mi to vychadza rentabilnejsie, ako verejna doprava. Urobim rocne takmer 50 000km, casto musim byt na mieste v presne urceny cas a jazdievam do zahranicia (hlavne Nemecko a Rakusko, lebo sa venujem dovozu ojazdenych aut). Mne sa preto popri mercedesu C250TD (ktory vdaka 150k vyuzivam ako dialnicny rychlik- v Nemecku sa bezne jazdi 180km/h)oplati zivit este suzuki baleno, ktore vyuzivam v meste a na jazdenie do prace (TN-NM). A ako fanatik do starych klasickych mercedesov by som chcel 124-ku vymenit za nieco zo 60-tych alebo 70-tych rokov a postavit to na veteranske znacky....no a jazdit tym len na zrazy.   :-)
Timhle prispevkem slibuju, ze o autech se v tomhle toppicu jiz zminovat nebudu.  :D

74 Vilda Vilda | E-mail | Web | 22. července 2009 v 1:40

BalenoGLX:

Je to sice malý obrázek, ale mě se velice líbí konkrétně tehle model:
http://www.blackforestllc.com/images/Applegate-1970-300SEL.jpg

75 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 22. července 2009 v 16:14

Jo, tohle je model W108 (S-Klasse) s oznacenim 300SEL prezdivany stihac porsche. Mel mohutny osmivalec o objemu 6.3L, vykonu 250 koni s vicebodovym vstrikovanim paliva (rok 1963. Dosahoval rychlosti pres 220km/h a akceleroval na 100km/h za 6,5 vteriny. Je to skutecna vykladna skrin svetoveho automobiloveho prumyslu.
Vice o tomhle voze zde:
http://mercedes-classic.cz/w108/300sel63.php

76 Vilda Vilda | E-mail | Web | 23. července 2009 v 1:56

balenoGLX:

Tak to jsem ani netušil, že měl tak silný motor. Každopádně je to na tu dobu nadčasové auto. Především se mi líbí desing karoserie a to hlavně přední světlomety.

77 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 23. července 2009 v 6:58

Kazdy klasicky mercedes (tedy vse po model W124 vcetne)bylo hodne nadcasove a promakane auto. Meli veci, o kterych se jinym automobilkam jenom zdalo, popripade jim nefungovali...MB az do konce 90-tych let udaval udaval smer ve vyssi stredni a luxusni tride...Pak vsak nastalo obdobi zlevnovani, zacal se nakupovat mene kvalitni material (treba plechy z Ciny), kdy prvnim otaznikem zacal byt model W202 (Cecko - jinak povedene auto a pry posledni skutecny mercedes). Skutecnym vykricnikem byl model W210 (masarka), kdy sla kvalita hodne dolu a dnesni mercedesy lze hodnotit jen jiz jako prumerna (ve spolehlivosti obcas az podprumerna) auta. Ani design uz neni ten, co byval - takovy zvlastni, elegantni a usdedly. Myslim, ze konstrukteri ve Stuttgartu by se meli nad sebou zamyslet a popremyslet, kam vlastne kraci byvaly etalon a 100-lety nekorunovany kral automobilu...  :-(

78 Vilda Vilda | E-mail | Web | 23. července 2009 v 17:19

Ono to jde tak nějak pod vodu všecho. Přejdu trochu k jiným značkám, jako jsou třeba VW a BMW, které dříve taky vypadaly jinak a možná lépe. Když odbočím i k ruským značkám, krásné auto je třeba i Lada 2103 (1500S) nebo Moskvič. Éra chromů a leštěných nerezových dílů dodávala tehdy každému autu svoje kouzlo. Dnes je to jen o plastech a maximálně se objeví jen nějaká ta hliníková lišta pod gumou okna jako náznak vysoké výbavy. Je to tragédie. :-? Dřív to bylo daleko pestřejší a i co se týče odstínů barev. Např. škodovky byly velice pestré. Několik druhů červné, oranžové, žluté, modré, zelené, hnědé a mnoho dalších barev. Dnes je to všechno stříbrný, černý, jedna varianta modré, zelené, červené a bílé a to je vše. Možná třeba na Octavii RS je žlutá aby to auto vypadalo jinak i když je to vzhledově až na kola stejný jako Octavka v tý nejobyčejnější výbavě. :-|

79 Majo Majo | 26. července 2009 v 19:36

Toto som si tiež všimol, že sa z áut stratili výrazné farby. Nie je problém stretnúť 5-člennú kolónu strieborných áut (a dokonca sú to aj vyrobky rovnakého koncernu). Človek si niekedy pripadá že je v GTA-čku...

80 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 27. července 2009 v 3:25

To ale neni o vyrobcich aut, to je o lidech, ze si koupi tu, nebo onou barvu. Nikdo nikomu stribrnou a ani cernou nenuti. Tady seznam barev pro mercedes...z toho si snad vybere kazdy (jen si to kouknete a pak to smazte, zabira to moc mista).

Laky

Barvy laků - standardní     Kód
Schwarz (černá)     040
Weiss (bílá - W114/5)     050
Arabergrau (arabská šedivá - W114/5)     124
Pastellweiss (pastelově bílá - W114/5)     131
Arktikweiß (arktická bílá)     147
Polarweiß (polární bílá)     149
Schneeweiß (sněhově bílá - W168)     153
Weissgrau (bílošedivá - W114/5)     158
Anthrazitgrau (antracitová šeď - W114/5)     173
Hellbeige (světlemodrá - W114/5)     181
Oasengrün (zelená oáza - W168)     260
Dunkelgruen (tmavězelená - W114/5)     268
Dunkeloliv (tmavě olivová - W114/5)     291
Horizontblau (modrý horizont - W114/5)     304
Labradorblau (hnědý labrador)     312
Mittelblau (středně modrá - W114/5)     350
Floraviolett (fialový květ - W168)     381
Cayenneorange (Cayenne oranžová - W114/5)     406
Tabakbraun (hnědý tabák - W114/5)     423
Topasbraun (hnědý topas - W114/5)     424
Braun (hnědá)     427
Herbstbeige (podzimmí béžová - W114/5)     430
Sandbeige (béžový písek)     444
Kastanienbraun (hnědý kaštan)     459
Dunkelrotbraun (tmavě červenohnědá - W114/5)     460
Coloradobeige (Colorado béžová - W114/5)     470
Goldbraun (zlatohnědá)     476
Moorbraun (hnědá rašelina)     479
Apricotorange (oranžová)     482
Orientrot (orientální červená)     501
Englischrot (anglická červená - W114/5)     504
Karneolrot (karneol červená - W114/5)     514
Mittelrot (střední červená - W114/5)     516
Barolorot (červená Barol)     540
Dunkelrot (tmavě červená - W114/5)     542
Signalrot (signální červená - W114/5)     568
Spindellrot (červená)     574
Rot (červená - W114/5)     576
Imperialrot (imperiální červená - W129, W124, W202, W140)     582
Altrot (staročervená)     585
Glutrot (temně rudá - W168)     594
Ahorngelb (javorově žlutá - W114/5)     606
Mimosengelb (žlutá mimóza - W114/5)     618
Hellelfenbein (slonová kost)     623
Gelb (žlutá - W114/5)     624
Pueblobeige (béžové pueblo)     651
Hellelfenbein (slonová kost - W114/5)     670
Saharagelb (žlutá sahara - W114/5)     673
Heliosgelb (žlutá)     680
Weizengelb (žlutá pšenice)     681
Taigabeige (béžová tajga)     684
Ocker (okrová)     690
Lichtgelb (světle žlutá - W202)     691
Papyrusweiss (bílý papyrus - W114/5)     717
Beigegrau (šedý písek - W114/5)     726
Phantomgrau (šedý přízrak - W114/5)     733
Standardweiß (Klasická bílá - W114/5)     737
Pastellgrau (pastelově šedá - W114/5)     740
Liasgrau (šedá)     751
Riedgrün (zelený rákos)     803
Achatgrün (zelený achát)     815
Achatgrün (zelený achát - jiný odstín)     816
Eibengrün (zelený ibišek)     822
Tiefgruen (tmavě zelená - W114/5)     825
Mesarot (červená)     858
Grün (zelená - W114/5)     860
"Kaledoniengrün / Erbswurstuppengrün" ( zelená- W114/5)     867
Nickelgrün (zelený nikl - W114/5)     870
Mangogrün (zelené mango)     875
Agavengrün (zelená agáve)     880
Surfblau (modrá)     900
Blau (modrá - W114/5)     903
Dunkelblau (tmavě modrá)     904
Aquablau (modrá aqua - W114/5)     917
Tiefblau (tmavomodrá - W114/5)     920
Pastellblau (pastelově modrá - W114/5)     922
Chinablau (modrá)     934
Hansablau (tmavší modrá)     940
Lapisblau (modrý kámen)     945
Kaskadenblau (modrá kaskáda - W168)     949
Hellocker (světlý okr)     960
Barvy laků - metalické laky     Kód
Perlmuttgrau (perleťově šedivá - W124)     122
Anthrazitgrau (antracitová metalíza)     172
Silbergrau (stříbrně šedivá - W114/5)     180
Smaragdschwarz (smaragdově černá)     189
Meteorgrau (šedivý meteor - W168)     195
Obsidianschwarz (černý obsidián)     197
Blauschwarz (modročerná)     199
Malachit (Malachitová metalíza)     249
Nachtgrün (tmavězelená)     254
Nelkengrün (zelená)     261
Turmalingrün (zelený turmalín)     269
Amazonitgrün (amazónská zelená)     272
Vivianitgrün (zelená)     279
Dschungelgrün (zelená džungle - W168)     282
Violan (metalíza Violan)     339
Aquamarinblau (námořní modrá)     341
Perlblau (modrá perleť)     348
Diamantblau (modrý diamant - W124)     355
Azuritblau (azuritově modrá)     366
Blau (modrá - W114/5)     387
Mittelblau (středně modrá - W114/5)     396
Milánská hnědá (W114/5, W123)     404
Ikonengold (zlatá ikona - W114/5)     419
Byzanzgold (zlatá - W114/5)     422
Bisonbraun (hnědý bizon)     432
Impalabrown (hnědá impala)     441
Bronzebraun (bronzově hnědá - W114/5)     461
Beige (béžová - W114/5)     462
Sandbeige (béžový písek - W114/5)     467
Champagner (šampusová met. - W123, W126, G-model)     473
Nutria     475
Manganbraun (hnědý mangan)     480
Bornit (měděná met.)     481
Vulkanrot (červený vulkán - W168)     483
Rosenholz (růžový háj)     485
Almandinrot (červený granát)     512
Brillantrot (červená - W114/5)     525
Rot (červená - W114/5)     571
Rubin (rubínová)     572
Inkarot (červená)     581
Pajettrot (červená)     587
Rauchsilber (kouřově stříbrná)     702
Mondsilber (stříbrný měsíc - W168)     706
Onyxgrau (Onyxově zelená)     721
Beigegrau (šedý písek - W114/5)     728
Astralsilber (stříbrná hvězda - W114/5, W124)     735
Brillantsilber (stříbrná)     744
Kristallsilber (stříbrná)     745
Moosgrün (zelený mech - W114/5)     834
Silbergrün (stříbrnozelená - W114/5)     861
Piniengrün (piniově zelená - W114/5)     862
Citrusgrün (zelený citrón - W114/5)     874
Zypressengrün (zelený Cypřiš - W114/5)     876
Petrol     877
Silberdistel (stříbrný bodlák)     881
Beryll     888
Alexandritgruen (zelená)     891
Graublau (modrošedivá - W114/5)     906
Nautikblau (Nautická modrá)     929
Silberblau (modrostříbrná)     930
Magnetitblau (modrá Magnetit - W114/5)     931
Lapisblau (modrý lazurit)     932
Tiefseeblau (mořská modrá - W168)     933

81 Wokouns Wokouns | E-mail | 27. července 2009 v 8:35

Ty pracuješ v Motor-Car Trenčín?

82 balenoGLX balenoGLX | 27. července 2009 v 11:55

[81]: Preco?  :-)

83 Wokouns Wokouns | E-mail | 27. července 2009 v 15:33

Nič len tak, že máš skúsenosti s MB, aj údaje o nich... A je to tak? Pracuješ tam?

84 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 27. července 2009 v 19:38

Nepracujem, ani som nepracoval.  :D Mercedes je moj konicek, som clenom Mercedes-Classic Cars klubu (sam vlastnim dva starsie medvede) a aj bez toho, aby som v MB pracoval ti okamzite podla cisla karoserie poviem, aku farbu karoserie a interieru ma mat tvoj mercedes, co presne ma mat vo vybave, miesto prveho predaja, cislo motora a cislo prevodovky, datum vyroby.  8-)

85 Vilda Vilda | E-mail | Web | 27. července 2009 v 23:25

balenoGLX:

Smeká před tvými znalostmi, protože i když jsem maximálně zažraný do škodovek a je to pro mě nejlepší auto na světě (posedlost) tak třeba takovéto informace o barvách nemám. Z hlavy maximálně vím že 8125 je červeň šípková, 8165 je červená Colorado, 5225 je zeleň olivová, 1001 křídově bílá a  1002 je slonová kost ale zde moje znalosti končí. :-? A teď si nejsem jistej, zda ty dvě poslední barvy jsem trefil dobře nebo ne.

86 Radim Radim | 29. července 2009 v 22:14

Vilda:
jedná se nejspíš o starou československou barevnou vzorkovnici odstínů ČSN. 1000 až 1999 byly odstíny bílé, 4000 až 4999 byly odstíny modré, 5000 až5999 byly odstíny zelené, 8000 až 8999 odstíny červené, 9000 až 9999 tuším černé, co jsem si tak připomenul. To už je dávno passé, barvy se nyní nejvíc vyrábějí v podstatě mezinárodní vzorkovnici RAL. Ale někteří výrobci barev mají svoje samostatné barevné stupnice stejně tak jako někteří uživatelé, jako ten Mercedes.
Co se týká unifikovaných barev aut, v posledních cca 20 letech podstatně stouply požadavky na barvu, co se týká stálosti odstínu na slunci, vodě a soli, tvrdosti, odolnosti proti poškrábání, korozní odolnosti, taky ekologickými požadavky a zároveň i požadavky na cenu barevné úpravy. Lakování ve fabrice se tedy děje ve fázi samostatné odstrojené karosérie a jednotlivých odstrojených dílů a děje se to obvykle v sériových linkách, kde každý barevný odstín je natvrdo míchán u výrobce barvy a má svoje nanášecí zařízení. Protože vyměnit odstín v nanášecím zařízení, celé ho propláchnout a vyčistit je hodně drahé. A je potřeba, aby třeba dveře nalakované v dávce před půl rokem uplně jinou šarží barvy měly po celou dobu životnosti úplně stejný odstín jako druhé dveře nebo celá kára nalakované o půl roku později. Což není samozdřejmost. Proto automobilky, hlavně ty hodně sériové, zas tak moc odstínů nedodávají, snížení počtu odstínů na několik umožňuje v sériové výrobě dost velké snížení nákladů na lakování. Pokud chce někdo na takovém autě netypický odstín, fabrika pravděpodobně většinou prosazuje přelakování hotového auta v nějaké výrobcem autorizované lakovně. Ale to jen předpokládám, zas tak blízko jsem u lakování osobáků nebyl.

87 johny johny | 30. července 2009 v 11:29

for Majo[79]:
Tiež som si to všimol.Keď som bol malý,takmer nebolo možné nestretnúť škodovku(alebo trabanta,wartburga,o to menej západné auto ako spomínané mercedesy) čo by nemala nejako výraznú farbu. Cesta skôr pripomínala papagája(a aj vzduch bol zdravší,pretože áut bolo menej ako dnes,keď všetkú zeleň musia z dôvodu nedostatku miest nahradzovať betónom)a bolo ťažké stretnúť strieborné alebo čierné auto,dnes je to práve naopak. Vôbec sa mi nepáči táto doba!!!!!(radšej by som žil v stredoveku)

88 bajty bajty | E-mail | 31. července 2009 v 21:26

aaa,mercedes.....,jojo skoda ze ho tata prodal,byl jako novej,vylestenej....
,kdyz si vzpomenu na ty dva karboše,pri sundani filtru a tlumice sani,za chodu radoveho sestivalce,hm parada...
ale bouzel nevim ktery to byl typ,to uz si nepamatuju,byl starsi,s automatikou,a v takove khaki zelene barve 8-)

89 johny johny | 3. srpna 2009 v 17:40

SUPER!!!!!Našiel som video s B588,ktoré spĺňa všetky požiadavky na hodenie sem!!!(prvé bolo s dychovkou,ale to určite neobľubujete :-D  :-D ) Tu je:
http://www.youtube.com/watch?v=7pLMw95VB_U
Ináč by som rád vedel,ako sá volá tá pesnička, čo znie počas väčšiny videa,veľmi sa mi páči, mám ju na dvoch páskach,prvá je Maxell a druhá je zase Basf a presne taký,aký hraje aj na videu!!!! :-D  :-D  :-D

90 Vilda Vilda | E-mail | Web | 7. srpna 2009 v 16:51

johny:

Tak jsem kliknul na odkaz a jediné co jsem se dozvěděl je "Uživatel toto video odstranil."

91 johny johny | 7. srpna 2009 v 17:14

ČO?????? O_O  O_O  O_O  O_O  O_O

92 johny johny | 7. srpna 2009 v 20:23

No fasa!!!Teraz už zostáva len nejako prehovoriť pupketa,aby on natočil video so svojou B588 :-( Alebo musím ja zohnať niekde funkčnú B588 a natočiť s ňou video,ale vzhľadom na to,že bývam v paneláku,kde je samozrejme málo miesta,sú moje možnosti obmedzené,od včerajška mám 2 B700 (tá "nová" je funkčná,ale pravdepodobne bude v nej v riti nejaký trand,lebo hraje slabo a ani neukazuje merák)a mám pocit,že jednej by som sa mal zbaviť,ale vyhodiť ani jednu nechcem,lebo prvá je vlastne moje detstvo(tá je bohužiaľ,zatiaľ nefunkčná,vo fóre som dal odkaz,čo ešte zháňam,lebo z jednej do druhej som musel tú "osudnú" súčiastku prehodiť,lebo vykazovala stejný problém ako prvá. Zrejme ten istý chyták je v oboch B700,lebo keď som ju naposledy nanečisto skúšal,tak už poistky nevyletovali,ale hral slabo a tiež tuším neukazoval merák.
Tak sa ťa,Vildo chcem opýtať na to,že či tie gumičky,čo si ich chystal na poslanie,ešte máš...Strašne rád by som sfunkčil tú "starú" B700.. :-|

93 Majo Majo | 8. srpna 2009 v 0:47

Ja mám fungujúcu B588 a dokonca som si ju pred dvoma dňami nahral na video, no neviem, či pôjde prehrať: telefón to nahrá vo formáte MP4 a môj počítač mi to prehrá len cez software od Nokie, čo mám nainštalovaný kvôli telefónu....  

94 johny johny | 8. srpna 2009 v 18:40

for Majo[93]:
Ja som tiež nahral video s mojou "novou" B700 a keď som to chcel niekde prekonvertovať(pôvodný formát je 3gp,čo je štandart u mobilov)tak tá stránka mi to nevzala,no našťastie som sa z jedného staršieho čísla časopisu ABC doszvedel o jednej stránke,kde sa dá "vychytať" video z mobilu,tak to v najbližšich dňoch skúsim a keď sa to podarí,tak hodím sem link na to video i na tú stránku,kde som to "vychytal" Čítal som,že tá stránka vie dokonca zmeniť formát,tak uvidím - 3gp-čko skoro nikde neberie,počítač ten formát chápe ako nejaký program z inej planéty... :-D Neviem,ako je to s MP4kami, so žiadnou som sa nikdy nestretol,ale viem,že prvý lepší mobil čo som mal,bol Siemens CX65 a ten vedel prehrať aj MP4,ale tie MP4ky som si robil sfalšovaním bežných 3gp-čok,teda,že som prepísal skratku formátu(dalo sa to urobiť cez možnosť Premenovať)

95 johny johny | 9. srpna 2009 v 21:00

[94]: Tak bohužiaľ...video nejde skonvertovať,jedna stránka,ktorá slúži na konvertorovanie súborov to video neberie a druhá taká stránka mi to video síce zobrala,ale aj zožrala :-(

96 bajty bajty | E-mail | 10. srpna 2009 v 7:19

johny
ja sem to video este stihl shlednout

97 johny johny | 10. srpna 2009 v 12:39

for bajty[96]: Ktoré myslíš,to s B588? Keď hej,tak mi daj vedieť,ako sa volá tá pesnička,čo znie po väčšinu videa,nie tie útržky svetových hitov,keď kameraman prepne na magiči stopu.
Ináč chcem vedieť,či máš v compe nejaký konvertor formátov,čo berie aj videá z mobilu,nikde to nemôžem skonvertovať :-(

98 bajty bajty | E-mail | 11. srpna 2009 v 8:52

johny
ja to z mobilu nenatacim,tudis nic takoveho nepotrubuju : )
o ty skladbe bouzel nic nevim,zeptal sem se ho do komentaru a uzivatel zahy video smazal....

99 anet anet | E-mail | Web | 15. září 2009 v 8:12

jůů

100 firmy firmy | E-mail | Web | 16. září 2009 v 9:35

hmm..fakt zajimave

Komentáře jsou uzavřeny.