
Než psát něco o fintách a fíglech, začal bych od začátku. Pokud digitalizovat nahrávku, je důležitý zdroj a přístroj, na kterém ho budeme přehrávat. Asi nejčastější bude digitalizace gramofonové desky, kazety, nebo pásku na kotouči.
Gramofonová deska - důležitý je kvalitní gramofon s dostatečným odstupem hluku (nemá smysl v počítači odfiltrovávat hluk, vždycky to nahrávku nějak poznamená), dobrá přenoska s neohraným hrotem a kvalitní předzesilovač spojený s normálním předzesilovačem kvůli regulaci výšek a basů. Rozdíl zvuku mezi MM a MC přenoskami je tak propastný, že MM přenosky netřeba probírat (kdo nevěří, ať se mne navštíví). I nejlevnější MC přenoska hraje s odpovídajícím předzesilovačem o několik tříd lépe, co se týče věrnosti zvuku, přenosu přechodových jevů, atd... Zapojovat High-output MC přenosku do vstupu pro MM přenosku je hloupost, nesedí impedance, a MC přenoska nebude hrát příliš lépe, než MM přenoska. Že výrobci píšou, že je to možné - to je jejich problém, praxe říká něco jiného. Proč použít kvalitní normální předzesilovač s regulací výšek a basů před vstupem do počítače do zvukové karty, která bude digitalizovat? Ještě jsem nenašel program (zaplatitelný pro amatéra, na ProTools drobné nemám, neživím se tím), který by uměl regulovat výšky, středy či basy tak, aby nakonec zvuk nezněl "synteticky", což je v rozporu s tím, proč digitalizovat. V počítači pak kvalitní zvuková karta, což určitě nebude ta, která je integrovaná na motherboardu. Zkušenosti mám se Soundblaster AWE 64 Gold (bohužel je na ISA slot) a s M-Audio 24/192 Audiophile (PCI). V počítači odstranit zřídkavé lupance z desky (digitalizovat ohranou desku nemá smysl, vždycky se dá sehnat takřka nehraná) a rozdělit záznam na jednotlivé skladby.
Kazeta či pásek - platí, že smysl má digitalizovat z kvalitního přístroje. Dvouhlavé jsou kompromis, ještě jsem nenašel takový, který by měl z hlediska dynamiky slušný zvuk. Kvalitní tříhlavé kazetofony se dělaly cca do roku 1986 (ale jsou i výjimky) - mám zkušenosti s Technicsem RS-M263, Kenwoodem KX-1100 HX, Revoxem B 710 MKII, Nakamichi Dragonem a Dualem C-844. Pásky nahrávané na japonském magnetofonu digitalizovat na japonském (měli pro frekvenční průběh normu NAB), pásky nahrávané na evropském magnetofonu digitalizovat na evropském (norma CCIR). Originálně nahrané kazety v Evropě digitalizovat z evropského - jsou nahrané dle normy CCIR a z japonského znějí "divně". Nahrávky z kotoučů digitalizovat na kvalitním kotoučovém magnetofonu, nahrávky z "japonců" na japonském, nahrávky z evropských na evropském (nastaveném na frekvenční průběh CCIR). Nahrávky na českých kotoučových magnetofonech měly frekvenční průběh "Tesla", pokud se jedná o B73, tak digitalizovat z něho, protože do standardů se taková nahrávka netrefí.
Tolik pro začátek
