autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner - aktuální administrace Petr.116

Tento Blog již není udržován, doporučujeme jeho modernějšího nástupce. Klikněte ZDE

Magnetofon Tesla B70 monofonic

4. prosince 2011 v 19:36 | Vilém Mitlöhner |  Cívkové magnetofony - články
Tesla B70 monofonic
Magnetofon Tesla B70 "monofonic" (ANP 260) je prvním modelem řady B7x a jedná se o nejzákladnější a nejobyčejnější provedení této řady. Přístroj je čtyřstopý, dvourychlostní, s monofonní reprodukcí a záznamem. Cívkovy lze použít až do velikosti 18cm v průměru. Výroba v Československu byla v letech 1973 až 1976. Napájení je pouze ze sítě při 220V 50Hz. Magnetofon Tesla B70 má dvě rychlosti posuvu pásku, a to 4,76 cm/s a 9,53 cm/s. Zvolená rychlost posuvu pásku nemá vliv na rychlost při přetáčení (převíjen) cívek. Kmitočtového rozsah je od 50Hz do 15000Hz při rychlosti 9,53 cm/s. Řízení záznamové úrovně se provádí buď ručně, nebo pomocí automatické záznamové úrovně. Ta však do záznamu může přinést více šumu. Při ručním pořizování záznamu slouží ke správnému vybuzení ručičkový indikátor umístěný v pravém horním rohu mangetofonu, který je podsvícený žárovkou. Automatický režim záznamu se aktivuje pomocí šedého tlačítka u přepínání stop. Najdeme jej na pravé dolní straně magnetofonu pod otočnými potenciometry.
Na Na magnetofonu je dále možné korigovat úroveň hlasitosti, hlubokých a výsokých tónů. Vše se provádí pomocí otočných potenciometrů na pravé straně magnetofonu. Mezi těmito ovládacími prvky je také potenciometr pro již výše zmíněnou ruční úroveň vybuzení při pořizování záznamu. Ač je typ Tesla B70 opravdu velmi chudě vybavený magnetofon s malým počtem funkcí, umožňuje automatické vypínání posuvu pásku na konci přes kovovou fólii (je-li jí pásek vybaven). Tato funkce je automatická ať už při převíjení nebo posuvu. Provoz magnetofonu je možný jak ve svislé, tak i ve vodorovné poloze. Nožičky pro svislý provo zjsou odjímatelné. Unašeče cívek mají aretační "hvězdice" proti vypadnutí cívek z unašečů. Reprodukce záznamu a případný hlasitý příposlech během záznamu je možný pomocí vestavěného reproduktoru, ale je zde možnost připojení i externího reproduktoru. Dále je možné k přístroji připojit tuner (receiver), gramofon, jiný magnetofon, mikrofon a také připojit sluchátka.
Kryt cívek magnetofonu je vyroben z čirého plexiskla, jako u jediného typu z řady B7x. Ostatní modely jej mají z tmavého plexi (Tesla B73, B730, B700). Krytka páskové dráhy je též vyrobena z čirého plexisla. Její provedení v tmavé variantě je použito na magnetofonu Tesla B73 a typ Tesla B730 jej má z černé umělé hmoty. Transportní víko je vyrobeno u modrošedého provedení ve stejné barvě jako skříň magnetofonu. Pouze spodní kryt je černý. U světlé šedé verze mgnetofonu a světle zelené je transportní kryt též černý, jako spodní kryt magnetofonu. Pro pohodlné přenášení je přístroj vybaven sklopnou rukojetí, jež je umístěna v horní části skříně magnetofonu. Kvůli případnému transportu je skříň přístroje vybavena prostorem pro uschování síťové šňůry (neni odjímatelná).
Hmotnost samotného magnetofonu (bez cívek s páskem) je něco kolem 11kg. Rozměry jsou 45 x 30 x 14 cm. Ja již bylo výše uvedeno, tento magnetofon se vyráběl v mnoha barevných modifikacích (šedobílé, tmavě šedé, šedozelené aj.) ale také bylo během jeho výroby mnoho věcí inovováno (prvky páskové dráhy, brzdy unašečů aj.).
 


3 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Jak se vám líbí cívkové (kotoučové) magnetofony?

Jsou perfektní 84.5% (2900)
Jo, daj se 4.3% (147)
Nemám tu čest, nemohu posoudit 4.4% (151)
Hnus! 6.8% (234)

Komentáře

1 pukel pukel | 4. prosince 2011 v 21:20

Pekná práca!!!  Snáď by som ešte doplnil že koncový zosilovač osadený na konci germániovými tranzistormi GD617 dodá do záťaže 4Ω výstupný výkon 4W a na vtedajšie pomery pri kvalitnej reprosústave mal príjemný zvuk..

2 Westfan Westfan | 4. prosince 2011 v 22:06

B70 sice po stránce designu nevyniká bůhvíjakou kreativností, ovšem v době svého uvedení na trh, po nepříliš šťastné řadě B5 se jednalo o docela slušný krok dopředu, už třeba jen díky možnosti provozu ve svislé poloze, krytu cívek, zabraňujícímu zaprášení pásku během provozu, samočinnému nastavení tahu pásku, atd. V páskové dráze se také již objevilo místo pro třetí hlavu, naznačující, že Tesla již počítala v budoucnu s výrobou HiFi magnetofonů. Rovněž mechanika oproti předešlému typu doznala změn k lepšímu, což nejlépe dokumentuje i ten fakt, že se ve výrobě udržela (byť s dílčími vylepšeními) až do konce výroby cívkových magnetofonů v Tesle.
Pouze volba barevných odstínů skříně mi připadá dost nešťastná, zejména světle modré provedení působí ve spojení se seriózním výrobkem spotřební elektroniky dost laciným dojmem. ;-)

3 Martin Martin | 4. prosince 2011 v 22:50

Přesně v tom tmavém provedení ho mám :-). A když jsem ho poprvé uviděl na oldradio.cz, okamžitě mi padnul do oka a strašně moc jsem ho chtěl. Asi po třech letech se přání splnilo. Bylo potřeba na něm trochu zapracovat (nová kladka, řemínek k setrvačníku a výměna přítlačného vozíku u hlav za modernější s nastavitelným sloupkem, za tyto věci patří dík Vildovi) a od té doby funguje spolehlivě, musím zaklepat. Setřené popisky jsem obnovil černým CD linerem, což vypadá zajímavě. Ovládací páky jsou z B 700 a jediné, co chybí, jsou nožičky pro provoz ve svislé poloze. (Kdyby někomu překážely, rád odkoupím :-).) A jednoznačně souhlas pukelem, co se týká zvuku. Tak ať ti Vildo dobře slouží.

4 Vilda Vilda | E-mail | Web | 4. prosince 2011 v 23:58

pukel [1]:
Musím souhlasit, že zvuk B70 je opravdu příjemnější, než j u B700, kde je IO MBA810, který sice také nezní špatně, ale ta B70 je opravdu na poslech o něco lepší.

Westfan [2]:
Mě osobně se i víc líbí B70 než B700. Ta celkově z řady B7x vybočuje co se provedení týče. Je jediná zaoblená, kdežto B70, B73 a B730 vycházejí jakoby z jednoho provedení. Jediné co musím B70 vytknout v páskové dráze, tak to je pojezd s vocívími kolíky pásku. Já už bohužel nemám nic, za co bych to vyměnil. Ideální by bylo z B90 a B93, nebo B700 případně B730. Jinak i myslím, že B70 je v ostatních věcech bezproblémová.
Na té světle zelené jsem již vyměnil řemínek k setrvačníku, přivíjecí spojce pravý unašeč a levý zatím sháním. Může být klidně třeba z CM130. Já si totiž opatrně odloupl ten stříbrný plíšek a odvrtal nýtky abych získal tu obruč pro provázkovou brzdu. Pak jsem odmastil převody a funguje na výbornou. Přítlačnou kladku stačilo také jen vyčistit. Zvukově je pěkná. Záznam jsem zatím nezkoušel.

Martin [3]:
jj, ten pojezd s kolíky je na B70 nešťastně vymyšlený. Také teď sháním novější typ. Jelikož mám B70 dvě, tak nejlíp dvakrát :D  :-?

5 balenoGLX balenoGLX | 5. prosince 2011 v 12:42

Ty provázkové brzdy bych vyyměnil za normální filcové. Vozík s kolíky bych měl. Nevím, jestli je z B73 nebo B116.

A jinak ten design je hnusnej. :-D

6 Standoch Standoch | 5. prosince 2011 v 15:24

Vildo gratuluju ke zdárnému finiši.Udělal jsi zní opravdu mazlíka :D  :D
A co ta druhá tu už jsi měl nebo je až po tý ode mě?
Tak ještě natočit video ;-)
Ještě jsem koukal ten nápis B70 Monofonic by chtělo obtáhnout nějakou sříbrnou barvou at je to jak má ;-)
A koukám že jsi sehnal i jinej nepoškozenej plexi kryt.Nebo jsi to nějak opravil?

7 Vilda Vilda | E-mail | Web | 5. prosince 2011 v 19:12

balenoGLX [5]:
Já tam právě chci nechat ty provázkové. Fungují bez problému. Horší je to s těmi vozíky. Ten z B73 bych určitě využil, ale z B116 je ho možná na dvouhlavý manetofon škoda :-|

Standoch [6]:
Nejdříve jsem měl ten tmavý od tebe. Teď v sobotu jsem si přivezl ten světlý od Westfana, který jsem vyměnil za tu B46, kterou jsem asi před rokem zachránil ze sběrného dovra. K ní jsme také dostal ještě novou nožičku na svislé stání a lepší plexi, které je sice poškrábané, ale něco málo šlo vyleštit, tak zatím alespoň tak.
Zajímavé však je, že menší výrobní číslo je na té světle zelené, takže bude možná starší. Ta tmavá má číslo 410573 a světlá 401352. Zatím jsem to pořešil tak, že celý modul s koncovým vypínáním jsem prohodil (na světlé funguje tak šel do tmavé) a pak opravím ten vyjmutý. Na světle zelené B70 bude ještě něco málo práce na mechanice. Potřebuji pravý unašeč a asi pořídím do zásoby ještě nějaké přítlačné kladky. Jinak hraje pěkně, ale záznam jsem ještě nezkoušel.

8 Westfan Westfan | 5. prosince 2011 v 20:15

Jsem rád Vildo, že ti ta světlá udělala radost, párkrát jsem i uvažoval, že bych si jí nechal, ale když jsem ti jí před takovou dobou slíbil, tak ať ti dobře slouží. :-) Navíc jak jsem psal, tahle světlá se mi líbí ze všech barevných provedení B70 nejmíň, to ta světle šedá,co mám, je pro mě daleko stravitelnější, navíc na ní mám i perfektně zachovalý ten chromový potisk písmen a symbolů. :-D

9 Westfan Westfan | 5. prosince 2011 v 20:28

Ale je fakt, že bych hrozně moc chtěl někde sehnat tu tmavošedou verzi, ta je pro mě nejhezčí a ta tmavomodrá je také můj favorit. ;-)  :-D
Jinak ještě taková zajímavost: koukal jsem se do té světlešedé a už to bude jedna z posledních, má páskové brzdy a na motoru (zaručeně původní) je razítko IX/77 :-)

10 Martin Martin | 5. prosince 2011 v 22:35

Ono existovala i tmavá verze? O tom nic nevím. Zatím jsem viděl jen tmavomodrou a světle zelenou, jak má Vilda, a tu šedobílou. Nebyla to spíš domácí úprava?

11 balenoGLX balenoGLX | 6. prosince 2011 v 3:54

Bylo prý i něco málo antracitových...ale osobně jsem se s tím nesetkal, takže nemohu potvrdit. Možná je to tím, že jsem tenhle typ nikdy nevyhledával.

12 Vilda Vilda | E-mail | Web | 6. prosince 2011 v 13:19

Westfan [8]:
Je pravda, že ta barva je pěkně jedovatá. Možná by se ale hodil do dnešních moderních interiérů, které občas taky ostře kontrastují. Při představě, že bych měl "holobyt" s věstavěnými skříněmi, kde by převládal čistě bílý nábitek, do toho třeba modré, zelené a červené židle, tak tam někde na stěně na bílé polici by vypadal dobře i takový magnetofon s jedovatě světle zelenou barvou :-D
Zatím přemýšlím, zda si jej ponechám, nebo pošlu časem dále. Přeci jen jsem chtěl mít jen tu tmavou. A nebo ti ji můžu dát dohromady a pak ji s tebou vyměnit... možná by se mi hodil vrak B90 abych dal dohromady tu svojí.

13 pukel pukel | 6. prosince 2011 v 18:34

[12]:V takej podobnej farbe sa tuším vyrábali aj Trabanty... [:tired:]  :-D  :-D  :-D

14 Westfan Westfan | 7. prosince 2011 v 10:43

Martin: Ta tmavošedá je rozhodně originální provedení, viděl jsem na vlastní oči dvě, jedna dokonce také ještě měla zachovalý ten chromovaný potisk písmenek a symbolů, takže o žádnou domácí úpravu rozhodně nešlo. :-D
Vilda: máš pravdu, že by se v dnešních moderních interiérech ta světle modrá dobře vyjímala, dovedu si jí docela dobře představit v nějakém katalogu Ikea. :-D  :-D Takže vlastně Tesla v designu předběhla o nějakých 35 let dobu.
Ale v 70. letech kdy obývákům vévodily sektorové dýhované nábytkové stěny to opravdu muselo působit dost nezvykle, hlavně, když to srovnám např. s designem gramofonů, nebo televizorů té doby. Ovšem tohle je pouze můj osobní názor, který nikomu necpu. Mě se prostě zkrátka víc líbí B700, ta působí podle mého názoru elegantnějším dojmem a z obou jejích provedení dávám přednost šedočerné verzi. :-P
Každopádně pokud bys tu světlemodrou  dával někdy pryč, tak se můžeme nějak domluvit, nebo bys chtěl i světlešedou, tak to by nebyl problém, jak jsi viděl, to samé platí i o tom vraku B90. :-D

15 Vilda Vilda | E-mail | Web | 7. prosince 2011 v 12:57

Westfan [14]:
Mě spíše baví je dávat dohromady a mít od každého jen jedno provedení, takže třeba i B700 mám jen černou, bez druhé varianty, kde jsou popisky na stříbrných lištách. Ještě potřebuji sehnat pravý unašeč a vozík s kolíky a trochu ji dát ještě do pucu a bude ok. Ten vrak B90 bych potřeboval kvůli tomu, že ta moje má nějaké přemršené domácí úpravy, ale bohužel už asi z fabriky - asi se šetřilo dílama :-?

16 juraj juraj | 7. prosince 2011 v 20:40

ja som dnes zapol do dlhšej dobe svoju B700, nasadený Basf DP26LH a už vychutnavam skladby od TURBO (album Hráč) popri učení na započet :D aspon že funguje všetko tak jak má, všetko original :D

17 Franta Franta | E-mail | 28. prosince 2011 v 17:29

Zdravím fanoušky koutoučových magnetofonů, omlouvám se že to píšu zrovna sem ale nenašel jsem kam jinám. Právě mi přišel domů Grundig TK845 v mechanicky a vzhledově řekl bych v dobrém stavu, ale s elektronikou to je asi horší. Přehrává bez problému pokud připojím externí zesilovač, ten integrovaný hraje pouze do jednoho kanálu, druhý je nějaký mrtvý, a pak další problém že ho nemůžu přimět nahrávat z žádného ze vstupů. Nevim jestli jsem jen tak blbej a nevim jak se s tim zachází (návod jsem nikde na internetu nenašel)a nebo jestli je to nějaká závada. :-( Nenašel by se tu někdo kdo by mi s tim dokázal poradit, nebo případně to opravit? Díky moc. PS: Když už to písu k B70 tak jednu tady doma mám ale je v docela horším stavu, chybí gumička co pohání setrvačník (náhon pásku) a pak to gumové kolečko které přitlačuje pásek na osu setrvačníku. Nevěděl by někdo kde je sehnat?
Díky moc.

18 Ivan Ivan | E-mail | 31. prosince 2011 v 12:36

Dokazal by mi niekto poradiť, ako je možné upraviť rýchlosť posuvu pásky magnetofonu Tesla B730? Rovnakú mechaniku má aj B113 - B116.

19 cliff cliff | E-mail | 11. ledna 2012 v 20:58

celkom pekný kotučák. nemáte niekto ovládacie páky prehrávania a prevíjania, reps kde by som to zohnal? na mojej B116 chýbajú a musím to otáčať kombinačkami :/ prípadne aj páčky na potenciometre. dakujem.

Komentáře jsou uzavřeny.