autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner - aktuální administrace Petr.116

Tento Blog již není udržován, doporučujeme jeho modernějšího nástupce. Klikněte ZDE

Pokus o rotační kolíky - neúspěch

25. října 2010 v 0:34 | Vilém Mitlöhner |  Cívkové magnetofony - články
Pokus o rotační kolíky, aneb kde jsem udělal chybu...
rotacni-koliky
Jak to všechno začalo? Již někdy v roce 2002, kdy jsem si přinesl domů svůj první cívkový magnetofon, Teslu B90 mono a začal jsem ji pomaličku zkoumat, jak vlastně vše funguje, tak jsem přicházel na určité nedostatky, které jsem chtěl změnit, nebo tedy spíše vylepšit dle svého uvážení. Velice mi vadilo, že se pásek při přetáčení odírá o kolíky, které slouží pro přibržďování pásku pro správné navíjení na kotouč. Napadlo mě tedy, že by se tam daly udělat takové "válečky", přes které by pásek bez potíží "klouzal" díky tomu, že by válečky byly rotační a ne pevné jako doposud. Nakonec jsem od tohoto nápadu ale upustil, protože jsem si tehdy pořídil magnetofon B100 stereo, který tyto kolíky neměl a já přestal B90 používat.
Proč jsem se ale rozhodl k tomuto nápadu opět vrátit? Vždy se mi líbily rotační rolny u profi magnetofonů a také je to šetrné k pásku, jak jsem se již o pár řádků výše zmínil. Navíc to vypadá i hezky :-) Když jsem u Lukáše (Lucky) viděl jeho nový magnetofon, tak jsem si řekl, že to provedu na svojí B73. Jak ale udělat válečky? Pár nápadů jsem měl. Každý kdo měl někdy rozebraný magnetofon Tesla, tak ví, že složená vodící drážka (je to dobře vidět na obrázku vlevo dole a vpravo dole - napravo od páky s kolíkem brzdy a nalevo od kolíku brzdy) je posazená v úrovni pásku díky kovové trubičce. Ta trubička mi přišla jako ideální váleček. Jednak je vyšší než pásek, takže nějaká ta přesnost na milimetry nemusí být dodržena a váleček už má předvrtanou dírku, která se jen větším vrtákem rozšíří na požadovanou velikost a váleček se pak nasadí na brzdový kolík. Výborný nápad a i skvěle to fungovalo, ale ta HLUČNOST!!! Ale až na hlučnost to fungovalo výborně, jen člověk nesměl přetáčet, protože ten randál byl děsný.
Dále mě napadlo udělat válečky z plastu. Opět posloužila moje zásoba dílů, které mi věnovaly magnetofony určené k likvidaci. Určitě mnozí z vás znají takové ty červené plastové válečky které slouží jako "podpěry" třeba u plošných spojů. I tyto válečky mají ideální výšku a mají též předvrtanou dírku. Jak to dopadlo? Oproti variantě s kovovými válečky byla hlučnost skoro stejná. Podotýkám ale, že válečky z obou materiálů se otáčely na výrbornou a nijak to neovlivnilo tah pásku. V tomto směru by to tedy fungovalo. V případě kovového válečku by i nadále fungovala funkce vypínání přes fólii. Pokud si někdo klade otázku, jak upevnit váleček na brzdovou páku, odpověď je zcela jasná.
Segrovka, silonová podložka, váleček, podložka a opět segrovka. Bohužel fotku už nemám. Prototyp mého "vynálezu" byl zlikvidován ještě než jsem stihl nabít foťák - nechtělo se mi čekat :-D
Přišla proto další varianta a to, když nemůže váleček rotovat na kolíku, může rotovat samotný kolík :-) Takže přišla na řadu úprava páky, která se měla následně namontovat do mojí B73. A o tom už vypovídá obrázek vlevo a vpravo nahoře. Tedy: kolík neni usazen přímo na páce z plastu, ale je pod ním malá plastová podložka, teprve potom je kolík provlečen pákou a opět je nasazena podložka. Závit pro matku byl zdrsněn kleštěmi tak, aby matka byla "zaseknuta" v závitu a byla tak "utažena". Výsledek dopadl výborně kolík byl utažený a zároveň bez potíží otočný. Druhá páka byla upravena jen s jedním rozdílem a to, že místo spodní podložky jsem nechal kovové očko pro funkci vypínání přes fólii, která i v případě volnosti kolíku bez potíží fungovala. Po testování ovšem nastalo veliké zklamání.
Pásek nedokázal otáčet tak malým "předmětem" jako je kolík brzdy. Navíc to ještě začalo způsobovat malý problém s navíjením pásku. V kolících je již z dřívějška vybroušená drážka, která má za následek navíjení pásku na cívku rovnoměrně. Díky vychýlení z této drážky se pásek navíjel tak nějak dle libosti. Proto jsem magnetofon uvedl v tomto případě do původního stavu.
Závěrem řeknu asi jen to, že to možná bude ten důvod, proč tehdy soudruzi neudělali otočné rolny na naše milované magnetofony.
 


2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 audiotechnika-libor audiotechnika-libor | Web | 25. října 2010 v 8:49

Zajímavý pokus, ale asi bych to dál neřešil. Pásek dostává mnohem větší ceres na hlavách, kam je ještě přitláčen filcovými přítlačnými páčkami, těch nerotačních kolíků je tam také více než jen ty dva na brzdách. Navíc pokud se vyleští, je to tření téměř zanedbatelné. Jinak asi jediným řešením, které by mělo i nějakou delší životnost, by bylo asi dát do té plastové páky kuličkové ložisko a do něj pak kolík, nejlépe trochu většího průměru než původní. Ale i tak fandím, zkusit se má vše :-)

2 johny johny | 25. října 2010 v 9:48

Mňa to ani neštve, že moja B700 nemá rotačné kolíky... :-D

3 bajty bajty | 25. října 2010 v 15:17

presne to chce pekny presny loziska a namazat vazelinou,pak by to bylo mene hlucne,si vzpomen jak huci kazety pri pretaceni :-D

4 Vilda Vilda | E-mail | Web | 25. října 2010 v 18:23

audiotechnika-libor:
Budu nad tím ještě trošku pátrat a věřím, že se mi to časem podaří přivézt k dokonalosti. Vazelíny se bojím, protože ta je tuhá a pak by s rotací mohl nastat problém. Časem na něco vhodného snad přijdu.

johny:
Mě taky ne, ale s tímhle doplňkem by to bylo zase o kus dál ;-)

bajty:
Věř, že proti tomuhle je kazeta velice tichá záležistost :D

5 bajty bajty | 25. října 2010 v 19:41

Vilda
:D,moc mi zajima jak to bude vypadat ve finalni podobe,ja sem o tom taky opremyslel,ze jo proc by se to melo nikde zbytecne otirat ten pasek,ale na konec ja s tema magice takovy pokusy nedelam,at uz sou ty pokusy k prozpechu a nebo ne,tim samozdrejme nechci rict ze to je spatny napad :-)

6 balenoGLX balenoGLX | 26. října 2010 v 6:48

Kolikpak hodin do roka ty vaše magnetofony najedou, že uvažujete nad rotačními kolíky? :-)
Jinak abych to uvedl na pravou míru, ty rotační válečky u Teaců, ReVoxů, AKAIů atd. nesloží k tomu, aby se o ně neodíral pásek. Jde buď o tzv. uklidňovací válečky (revox), nebo "impedance roller"(akai). A to všechno je užito v první řadě kvůli přeesnému vedení pásku a vyrovnání krátkodobých změn v tahu. ;-)

7 Westfan Westfan | 26. října 2010 v 17:22

[1]:: pokud vím, tak u řady B7x, B11x, CM1x0 u hlav žádné přítlačné filcové přítlaky nejsou, ale to je detail. :-D
Určitě je to dobrý nápad, už třeba proto, že kdyby se Vildovi podařilo nakonec ty rotační válečky dotáhnout do úspěšného konce, tak by se eliminoval vznik obroušení místa, kde se pásek stýká s kolíkem. Kdysi už mě to také napadlo, jaké by to bylo, kdyby se ty kolíky otáčely. Osobně si myslím, že by to mohlo fungovat,kdyby v plastu té páky bylo bronzové pouzdro, dole uzavřené a v něm přesně na jeho rozměr vysoustružený kolík, který by měl v dolní části buď kuličku, nebo dokonale zaoblený přesně podle tvaru spodku pouzdra, takže v podstatě to samé jako tónová hřídel, nebo hřídelka rotoru v motoru. K tomu dvě tři kapky oleje a pak si myslím, že by to mohlo fungovat a mělo bezhlučný chod i při velké rychlosti otáčení. :-D  :-)  :-P

8 wokouns wokouns | 26. října 2010 v 22:04

je to zaujímavý nápad, ale to by potom chcelo urobiť otočné aj vodiace kolíky, nie len brzdy, aby to malo nejaký efekt ( možno aj rotačné hlavy :-D  :-D  :-D ). samozrejme podávaj informácie o tých tvojich pokusoch. možno by som aj ja skúsil dať ložisko na svoju B73, ale vybrať ložisko s presne takýmito rozmermi, aby sa akurát vošlo na kolík brzdy, to je zázrak.

9 palipol palipol | E-mail | Web | 27. října 2010 v 9:07

to balenoGLX
áno, presný popis, je to predovšetkým na stabilizáciu prechodu pásu - inak nemôžem nepridať obrázok páskovej dráhy RFT KB100MkII (1958) kde napriek tomu, že vôbec nejde o referenčný prístroj(cca na úrovni Sonetu Duo)tento detail neopomenuli...

10 palipol palipol | E-mail | 27. října 2010 v 9:08
11 zdenda zdenda | 27. října 2010 v 17:29

A zkusil někdo použít třeba upravené rolny z videa? Tady by bylo nejspíš potřeba chytře vymyslet uchycení (např. pevně zapuštěný kovový zálisek se závitem v dutině páky). A popřípadě i citlivě upravit styčnou plochu na unašeči, po které pásová brzda klouže. Sám jsem to nezkoušel, ale jeden čas jsem o tom uvažoval u své B115. Nakonec zvítězila touha po původnosti a obava, že by se sice snížilo tření vodítek, ale zároveň narušila solehlivost opásání hlav. Myslím si, že by pak bylo nutno od základu přenastavit síly brzdových pák - pružiny, zavěšení, tlumení, aby stroj přehrával i pásky s tlustším, méně poddajným nosičem (LP) bez dropoutů.

12 johny johny | 27. října 2010 v 19:44

palipol[10]: To je dobre :-D

wokouns: Odkedy máš B73? Ani si sa s ňou nepochválil vo fóre, ale to je detail ;-)

13 jogny jogny | 27. října 2010 v 19:48

[7]: A čo B90 a B93? Tam sa mi zdá, že tiež nie je žiaden prítlačný prvok u hláv.

14 johny johny | 27. října 2010 v 23:25

[13]:Ej,ale som zkurvil svoj nick :D Mi preskočil prst z H na G :-D

15 Vilda Vilda | E-mail | Web | 28. října 2010 v 0:54

johny:B90, B70, B700, B93, B73 a B730 jsou naprosto stejné co se mechaniky týče ;-) Jen u prvních B90 a prvních B70 byly provázkové brzdy. Přítlačný prvek byl např u B4, B5 a jim odovozených typů. Jak to vypadá např u Soneta netuším.

16 zdenda zdenda | 28. října 2010 v 9:04

První Sonety a ze začátku i Sonety Duo měly plstěné přítlačky u mazací i kombinované hlavy. Pozdější série S-Duo a celá řada Sonet B3 měly přítlačný polštářek již jen u kombinované hlavy. B4 s označením ANP 220 byl opatřen přítlačným plastovým páskem u kombihlavy (mazací bez) a novější řada ANP 221 měla miniaturní přítlačný pákový systém s plstěmi u obou hlav.

17 bajty bajty | 28. října 2010 v 16:10

ja tam mam pritlak i na mazaci hlave a je to zakapnuto originalni sedou barvou z vyroby a pochazi z roku 64,tak nevim,ale par sem jich videl co ten pritlak na mazaci hlave nemeli :-)

18 Westfan Westfan | 29. října 2010 v 22:26

Já mám Sonet B3 z roku 1963 a 1965 a ani jeden nemá přítlak k mazací hlavě, zatímco u Sonetu Duo ho mám i u posledního provedení z roku 1965. Ono to možná je i tím, že Sonet Duo má oproti B3 hlavy v úhlu čely od sebe, zatímco B3 k sobě, takže tam díky vodícímu sloupku mezi nimi je úhel vedení pásku takový, že dostatečně opásá hlavu i bez použití filcového přítlaku. :-)  :-D

19 Martin Martin | 29. října 2010 v 22:50

Westfan:
Sonet Duo má hlavy taky čely k sobě, je to vidět v článku zde na blogu.

20 johny johny | 30. října 2010 v 14:16

[15]: No tak tie brzdy by som rád videl naživo :-) Síce som ich videl na obrázku, ale  veľmi rád by som to videl na vlastné oči. Šťastie som mal iba na tie filcové pásiky, tie som videl vždy, keď som mal rozobratú B700, či už tú prvú, alebo druhú, žiadnu som zatiaľ nevidel s vymenenými brzdami za povrázkové :-D (ktovie, či sa vôbec robili B700 s povrázkovými brzdami :-D o žiadnej takej som zatiaľ počul, možnože prototyp také mal) Ale možno že dobre, že žiadna B700 nemala tie staršie brzdy, počul som, že keď mali tú silonovú šnúrku, tak to vraj vyšuchalo do unášača drážku 8-O  :-D

21 Vilda Vilda | E-mail | Web | 30. října 2010 v 21:41

B700 neměla nidky provézkové brzdy. Pokud si je tedy někdo nedoělal, přičemž je potřeba výměna unašečů a trochu jiné umístění držáků provázků (brzd).
Zde to je dobře vidět:
http://nd01.jxs.cz/401/135/8b24c7a66b_35454660_o2.jpg

22 Vilda Vilda | E-mail | Web | 30. října 2010 v 21:41

píšu jako prase... :-!

23 palipol palipol | E-mail | 31. října 2010 v 12:47

to Westfan:

Sonet Duo/1964 viď:

http://nd04.jxs.cz/744/303/6a11da4e5e_70638026_o2.jpg

...u mazacej hlavy nie je prítlak pásu na štrbinu až tak dôležitý, dôležitejšia je výšková presnosť vedenia pásu po jej čele. Sýtenie je dostatočné aj bez použitia prítlaku.

24 bajty bajty | 1. listopadu 2010 v 15:24

proste ja mam taky 64 a ten pritlak tam mam :O

25 Westfan Westfan | 1. listopadu 2010 v 21:52

Sorry, omlouvám se za dezinformaci, měl jsem za to, že Duo má hlavy od sebe, už jsem se dlouho do něj nekoukal. Každopádně u všech B3, které mám, i které mi prošly pod rukama ten filc u mazací hlavy nebyl. Možná je to také tím, že Duo má ty hlavy do špičky, takže z důvodu lepšího kontaktu s páskem tam ten přítlak je i u mazačky.

26 Martin Martin | 2. listopadu 2010 v 15:21

Hlavy "od sebe" jsou v B 4x, v B 5x jsou rovnoběžně, v B 7x a B 11x zase "k sobě".

Komentáře jsou uzavřeny.