autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner - aktuální administrace Petr.116

Tento Blog již není udržován, doporučujeme jeho modernějšího nástupce. Klikněte ZDE

Gramofon Tesla NC 450 Hi-Fi

3. září 2010 v 21:50 | Tomáš Hlíza (Volta190) |  Gramofony - typy
Tesla NC 450 High Fidelity
NC450-1
Na obrázku vidíme gramofon tesla NC450. Stroj vyrábený v letech 1984-1988 všem jistě známou Teslou Litovel, pyšnící se označením Hi-Fi.
Gramo se svými rozměry hodí k zesilovači AZS217. Elektronické ovládání je řešeno přehledným panýlkem obsahujícím 3 tlačítka (otáčky 45 ; 33,3 ; stop) a potencimetr regulace otáček zapuštěné do dřevěného soklu. NC450 je vybaven, jako již na stránkách popisovaný gramofon NC440, špičkovým raménkem P1101, které je kopií firmy SME a na rozdíl od NC440 obsahuje jak manuální tak elektromagnetické ovládání zvedáčku raménka. Je vybaven fotoelektrickým vypínáním po dohrání LP či SP. Náhon je řešen řemínkem. Talíř vážící 2,5 kg je vyroben ze zinkalové slitiny, která se díky špatnému výrobnímu postupu a díky rozdílným teplotám při transportech deformuje (na obrázcích vidíme talíř původní, který ovšem "nehází").
Šasi není plovoucí, motor je uložen na tuhých závěsech a tak je gramofon náchylný na otřesy a ve výsledném zvuku se může objevit hluk. Barevná varianta je světlá nebo tmavá dýha. Výstup je řešen kabelem zakončeným pětikolíkem. Plexi je kouřové.
Gramo je narozdíl od NC440 vybaveno tzv. pohotovostním režimem, kdy se po zapnutí přístroje vypínačem na levé straně šasi rozsvítí pouze doutnavka stroboskopu a následným zmačknutím příslušných otáček se motor začne točit. Lépe řešen je také odkládací stojánek, ze kterého raménko při transportu nevypadne.
NC450-2
Technická specifikace:
Napájecí napětí: 220V / 50 Hz
Příkon: 25VA
Jmenovité otáčky: 33 a 1/3, 45
Kolísání otáček: +- 0,15%
Odstup cizího signálu: min. -40dB
Průměr talíře a hmotnost: 300mm a 2,5kg
Rozměry: 462x 350x 150 mm
Snímací systém: magnetodynam. vložka VM2101 nebo 2102
Hmotnost: cca 11kg včetně talíře
Cena: 3620Kčs

Provedené úpravy:
Nový lak a kompletní seřízení mnou provedeno, na což jsem snad právem pyšný :)

Shrnutí:
Oproti NC440 má NC450 komfortnější ovládání, zvláště pak se může hodit automatické vypnutí po dohrání desky a tím i šetřící se přenoska. NC450 také upoutá svým vzhledem ( já sám jsem se do tohoto gramofonu zamiloval, když sem poprvé viděl jeho fotku :-) ), dřevěné šasi je řešeno jednoduše, účelně a "vzdušně" ( dřevěný skelet má na výšku 4cm ).

Autorem článku a původních fotografií je Tomáš Hlíza - Volta190
 


8 lidí ohodnotilo tento článek.

Anketa

Jak se vám tu líbí??

Pěkné stránky 47.6% (2130)
Dobrý 16.9% (756)
Dá se to 16.5% (741)
Hnus 19% (851)

Komentáře

1 Vilda Vilda | E-mail | Web | 3. září 2010 v 21:55

Volta190:
Jo je to moc pěknej kousek. Také jsem původně chtěl NC450, ale čekání na vhodný gramofon se protáhlo skoro na dva roky a déle mě již nebavilo čekat a tak sjem začal zvažovat nad předešlým modelem NC440, kterou jsem nakonec pořídil asi tak 3 měsíce zpátky.

2 Wokouns Wokouns | 3. září 2010 v 22:15

Na mojej NC450 sú tie gumové podložky priamo na plexi, a je to od výroby (podľa predajcu). Inak je to skvelý gramofón.

3 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 4. září 2010 v 13:28

NC 450 mám taky ve své sbírce a můžu se 100% shodnout s autorem článku - je to podle mne nejkrásnější gramofon od Tesly ale nšťastně řešený pohon s neodpruženým krokovým motorkem ho degradují. Zvukově nejlepší Tesla je podle mne stále stará dobrá NC 440 (po antirezonanční úpravě dna) a NC 500, která má sice stejný motorek ale alespoň odpruženě zavěšený.

4 johny johny | 4. září 2010 v 15:11

Volta190:
Veľmi pekný kúsok, ten lak sa ti fakt podaril!

S499.1023: V čom spočíva tá antirezonačná uprava?

5 Bidlo Bidlo | 4. září 2010 v 15:19

[3]:Mám ho taky na polici a hraje furt jak o život starý desky. Jen bych už potřeboval novou přenosku. Ta stará je z roku 1985 nebo 86. Je někde k mání? A na co to dnes přijde? Víte někdo?

6 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 4. září 2010 v 15:22

[4]: Vyplnenie dna plastelínou alebo vyliatie epoxidom.

[5]: Jo, k sehnání bez problémů na různých e-shopech a v obchodech s elektronikouod cca. čtyř stovek nahoru. Třeba Ortofon, Audio Technica, Grado, Nagaoka.

7 DKL DKL | 4. září 2010 v 15:38

Je to opravdu nádherný kousek a v perfektním stavu. Škoda že na něj nemám nikde místo, hned bych si ho pořídil...
Magnetodynamické přenosky se stále prodávají, asi už těžko ale seženeš původní VM2102(3). Dnes se místo nich nabízí třeba Ortofon OMB5. Uchycení je stejné, parametry údajně taky (ale na ucho mi VM stejně zní líp). No a podle finanční situace se dá koupit i přenoska jiná, výběr je pořád velký.
Inspirovat se můžeš třeba tady  http://www.ame.cz/QIShop/group/78038_10699/AME/Gramohroty-a-gramoprenosky/Gramo-prenosky.aspx?Page=1 ,  ale nabízí je skoro každý obchod s elektronickými součástkami.

8 Tomáš Hlíza - Volta190 Tomáš Hlíza - Volta190 | E-mail | Web | 4. září 2010 v 16:42

Vilda: Tak svým způsobem jsem měl štěstí, protože jsem se díval po aukru, v tý době sem ještě neměl peníze a tak jsem aukci prošvihl. Napsal jsem kupujícímu, který ten gramofon vyhrál a on mi v zápětí odepsal, že ho koupil stejně jen aby porvnal zvuk. Tak jsme se domluvili a druhý den celej natěšenej a nedočkavej :-D  sem si pro něj jel vlakem do Dejvic, odtud do hotelu Pyramida jmenovitě do divadla Š+H.
A tak jsem se zpátky na vlak docela prones ( ještě že sem měl pořádnou tašku do který se veše). Cestu v pořádku přežil :)

V porovnání s NZC040, který jsem vyhrabal ve sklepě a dávno prodal je toto nebe a dudy :-)

tak toť příběh mého grama :-)

S499.1023: Díky, to potěší, avšak není to z mé hlavy, je to pochycené po netu a něco málo mých zkušeností ( V Litovli sem možná bohužel nepracoval, sem ročník 91 )

johny: Díky díky ;-)

9 johny johny | 4. září 2010 v 20:15

Volta190: Nemáš za čo, mimochodm, asi si taký starý ako ja, ja som tiež ročník 91 :-D
Ja sa teraz tiež zaoberám jedným gramom, ale zatiaľ je ešte stále odložené v krabici, kam som ho odložil asi na začiatku prázdnin a naňho sa znova vrhnem keď už bude B4 hotová, repektíve bude ju môcť niekto renovovať a budem mať čas na to svoje nešťastné chassis ;-)  :-D

10 audiotechnika - libor audiotechnika - libor | Web | 5. září 2010 v 19:52

Nádhera, pro mně nejhezčí gramofon v dřevěné skříni, jaký se u nás dělal. Mám jej ve sbírce také a přelakování už mě taky napadlo, asi se do toho taky dám.

DKL: Taky jsem zkoušel porovnat VM2103 a OMB5E, a mě zas vyšla lépe OMB. :-) Mám ji osazenou ve dvou gramofonech a jednu dovou tu ještě mám, tak přemýšlím, do kterého gramofonu ji dám :-)

11 Tomáš Hlíza - Volta190 Tomáš Hlíza - Volta190 | E-mail | Web | 6. září 2010 v 1:02

audiotechnika - libor: Určitě ho přelakuj, jestli ten původní lak stojí na nic ;-) Vem si příklad ze mě jako z totálního laika- dokázal jsme to ;)
Pozor, ale na to, že pak musíš celej gramec rozebrat a kompletně nastavovat co se týče zvedáčku 8-) Já se s tim sral od 5 odpoledne do 3 do rána.
Kdyby byl problém, určitě se ozvi .

Ještě motivační fotka jak gramec vypadal, když jsem ho dovezl:
http://img192.imageshack.us/i/grameca3015.jpg/ :-D

12 cliff cliff | 6. září 2010 v 9:42

kamará má doma okrem iného tento gramofón, veľmo sa mi páči nielen vzhľad, ale aj zvuk. v našom internátnom rádiu v žiline, kde dúfam budem čoskoro pracovať ako technik, sú dva tieto gramofóny, funkčné ale s odídenými prenoskami, čo je škoda, archív obsahuje stovky LP platní, našej aj zahraničnej produkcie. kedysi tu mali aj B116, ale asi už nie je :-(  ale máme tam STUDER C37, čo je historický kúsok, elektronkový stereo profi kotúčak z 60 rokov, dar od československého rozhlasu myslím. asi je nefukčný, musím ho dakedy tiež okuknúť.

13 palipol palipol | E-mail | 6. září 2010 v 19:50

Mal som ho 6 rokov 2x v oprave (mikrospínač a logika spínania) potom to už išlo.Originálna vložka VM 2103, podstatné zlepšenie s Audio Technicou, celý prístroj značne trpel mikrofoničnosťou vďaka pevnému spojeniu skrinky so šasi a spomínanému neodpruženému zaveseniu motora.Pružné nožičky boli tiež nanič.
Riešil som to uložením prístroja na vankúš naplnený pieskom vo vaničke dizajnu samotného šasi...

14 balenoGLX balenoGLX | 7. září 2010 v 16:29

Spolu s NC452 opravdu nejkrásnější gramofon...po kterém jsem hodně dlouhou dobu jel...nakonec jsem se ale stejně rozhodl pro NC500...a když ho jednou vyměním, bude to Pro-ject 6.9

15 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 7. září 2010 v 18:02

[14]: Bych řek, že je hezčí, než NC 452 (mám oba :-D ), tam ten plastový knoflík otáček přece jen není tak "repre" jako ten zapuštěný pseudokovový u NC 450. Vynikající raménko, bohužel degradováno pohonem (stejným pohonem Litovel skurvila i poslední série NC 440, později ten motorek alespoň odpružila.

16 Tomáš Hlíza - Volta190 Tomáš Hlíza - Volta190 | E-mail | Web | 7. září 2010 v 18:06

Koukám na fotky toho NC452 a říkám, že nevypadá vůbec zle ;-)  :-)
Líbí se mi to rovný audiofilní ramínko.
Bohužel tenhle typ se objevuje v prodeji sakra zřídka, to bych musel mít hodně velký štěstí.

17 Tomáš Hlíza - Volta190 Tomáš Hlíza - Volta190 | E-mail | Web | 7. září 2010 v 18:08

S499.1023: myslíš, že by ten motůrek u NC450 nešel dodatečně odpružit?
Mám takový tušení, že jsem s touhle úpravou už jeden gramec viděl v prodeji

( Já sám to ale dělat nebudu, chci NC450 relativně původní, co sem udělal jinak sou akorát Cich na zadku ) :-)

18 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 7. září 2010 v 21:51

[17]: Určitě by to šlo udělat jako u TG 120 (na pružiny) nebo jako u NC 500 (na gumu). Co je narovným ramínku audiofilnějšího než na zahnutým :-D ? Mně na něm vadí, že nemá sundavací headshell, takže při experimentování spřenoskama jsem už nespočetněkrát urval kablík.

19 audiotechnika - libor audiotechnika - libor | Web | 7. září 2010 v 23:12

[18]: S499,1023 A smím se zeptat na tvůj názor na MC600Q? Pro mne je to jasná špička, přiznávám, že hlavně kvůli ovládání (a uznávám, že měřitelné parametry bude mít třeba NC500 asi lepší), jediné co mi na něm vadí je citlivost na např. dupání či neopatrný dotyk, vše je slyšet více, než třeba u NC450. Ale zas nehučí motorek, když to je direct drive :-)

20 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 8. září 2010 v 16:39

[19]: Proti MC 600 Q dokud funguje, tak zvukově nic proti. Ale ten vzhled čínského bakeliťáku - ten stroj mi prostě do obýváku nesmí, ten je do skonání světa odsuzen pouze k zaplňování místa ve sbírce :-D . Nachápu, jak mohli k poctivým kovovým 820 A a SM 260 vyrobit tendle bakelitový křáp. Ten vzhled ho naprosto degraduje.

21 Tomáš Hlíza - Volta190 Tomáš Hlíza - Volta190 | E-mail | Web | 8. září 2010 v 17:31

MC600Q: a von ten MC600Q byl i dost poruchový 8-)

A dál plně souhlasím s S499.1023

22 Wokouns Wokouns | 8. září 2010 v 18:46

Skupina ľudí ktorí pracovali s MC600Q sa delí na dvoch, jedným sú tí, podľa ktorých je to hnusný a poruchový gramofón, a druhým sú tí, podľa ktorých je dôstojným rovesníkom vtedajšej západnej konkurencie a vedia si ho aj opraviť. Ja sa radím k tej druhej skupine, vzhľad sa mi veľmi páči, vyzerá dosť moderne a viem si ju aj opraviť, teda aspoň sa mi to podarilo keď som ju mal. Ide o to, že keď je presne nastavený a má dobrý tanier a nejakú základnú údržbu (preventívne vymenenie dvoch elytov na riadiacej doske ramienka) tak ten gramofón podá poctivú službu. Samozrejme vlastním aj NC450, a tieto 2 gramofóny radím na samotný vrchol produkcie Tesly.

23 audiotechnika - libor audiotechnika - libor | Web | 8. září 2010 v 19:51

[22]: Díky, shodujeme se téměř úplně :-) MC600Q se mi líbí, hlavně v kombinaci s T820 (ale nepopírám, že jej mohli udělat i jinak), rozhodně je hezčí než třeba opěvovaný NC440, který mi příjde dost nehezký :-) Funguje skvěle, a to, že se během obsluhy vůbec nemusí sahat na raménko je podle mne výborné.

Ten samý názor jako Wokouns mám i na NC450, a vzhledově také velice můžu NC470. Díky.

24 Wokouns Wokouns | 8. září 2010 v 21:04

Mal som aj NC470 (ktorú som našiel spolu s MC600Q na zbernom dvore 8-) ) ale veľmi ma neoslovil, samozrejme výzorov je to iná trieda, vyzerá elegantne a má jednoduché ovládanie, ale nepáči sa mi vo východziom stave, plastový sokeľ je príliš ľahký, a náchylný na otrasy, preto ho treba vyplniť napríklad plastelínou, ako tu už bolo popísané. Ešte by som pochválil originálne riešené ramienko. Kto chce moderne vyzerajúci gramofón, s dobrými parametrami, jednoznačne nech volí NC470.

Môj gramofón NC 470 som daroval kamarátovi čo mi dal napr. 820A alebo teslácke tretinooktávové ekvalizéry, ktoré mám v spojení s crossoverom AYZ040, dvojkanálovým desaťpásmovým korektorom tesla, a digitálnym delayom DDL1000, ktoré som mal zas dve, tak som jeden daroval tomu kamarátovi.

25 Vilda Vilda | E-mail | Web | 9. září 2010 v 0:40

[23]:

S názorem na NC440 nemohu souhlasit, ale tak je jasné že ne každému se vše líbí. NC440 působí a je velmi robustní a výborný gramofon. Mě osobně výborně zapadá do audio sestavy.

26 audiotechnika - libor audiotechnika - libor | Web | 9. září 2010 v 6:57

Vildo, souhlasím, že NC440 je robustní a dobrý gramofon, koneckonců, mám jej ve sbírce také :-) Nicméně vzhled mě opravdu moc neoslovil, zejména mi vadí ten plechový čelní panel a ovládací knoflíky. Na druhou stranu, ve své době to byla špička.

27 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 9. září 2010 v 11:13

[26]: Ja více než jisté, že vzhled je subjektivní záležitost, podle mne vypadá NC 440 výborně včetně čelního panelu a ovládacích knoflíků. Je potřeba to brát podle designu přístrojů z jeho doby. NC 450 je určitě hezčí ale NC 440 je lepší.

28 Zdeněk Zdeněk | E-mail | Web | 18. října 2010 v 23:25

Provádím servis gramofonů a mám náhradní díly.(chvějky VM,řemínky,plexi atd.)

29 Tomáš Hlíza - Volta190 Tomáš Hlíza - Volta190 | E-mail | Web | 3. listopadu 2010 v 21:39

Mohu potvrdit bezproblémový obchod zde s panem Zatloukalem. Objednával jsem hroty VM2102 k téhle NC450ce a vše v pořádku dorazilo cca za 4 dny od objednání. Jednu výtku bych přeci jen měl: Když jste zboží odeslal, bylo by dobré o tom příjemce informovat .
Jinak ale díky :-)

Komentáře jsou uzavřeny.