autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner - aktuální administrace Petr.116

Tento Blog již není udržován, doporučujeme jeho modernějšího nástupce. Klikněte ZDE

Tesla 4275A Laura

29. července 2010 v 21:21 | Martin |  Televizory - typy
Televizor Tesla 4275A Laura
4275A-1Popis:
Tento televizor se vyráběl v Tesle Orava v letech 1978-1979, konkrétně můj má výrobní číslo 1 728 136, v kterém roce ale byl vyroben, nevím. Televizor vychází z modelu 4274A Olympia, což byl první celotranzistorový čb. televizor, vyroben v roce 1976, a ten vychází z ještě elektronkového modelu 4260A Dukla z roku 1974. Jedná se o pětipásmový televizní přijímač s mezinosným zpracováním zvuku podle normy OIRT (6,5MHz) i CCIR (5,5MHz). Napájení je polouniverzální, kdy řádkový rozklad s tranzistorem SU 160 je přes tyristorový regulátor napájen přímo ze sítě 220V, ostatní obvody jsou napájeny přes síťový transformátor. Příkon udává výrobce 85W. Signálová část televizoru je na boku skříně, rozkladová a napájecí na dně skříně. Obvody obrazové a zvukové mezifrekvence, NF zesilovač zvuku, AVC a snímkový generátor jsou osazeny na samostatných modulech, zasunutých do základních desek pomocí řadových konektorů. Obrazovka má úhlopříčku 61cm. NF zesilovač je osazen IO MBA 810 AS. Přední, spodní a zadní odnímatelná stěna je z plastu, horní stěna a boční stěny jsou z plastu. Rozměry jsem neměřil, hmotnost odhaduji tak na 25kg.
4275-2
Ovládání:
Všechny ovládací prvky televizoru jsou soustředěny na předním panelu, výrobku firmy Videoton z MLR. Ovládání hlasitosti, tónové clony, jasu a kontrastu provádíme pomocí tahových potenciometrů. Přepínání naladěných stanic se provádí pomocí dotykových senzorů. Předvolba je osminásobná. Přepínací obvody jsou z produkce Tesly, teď si ale nevzpomenu typ. Zvolená předvolba je indikována červenou LED, či co to je, jako dnešní LEDka to vůbec nevypadá. Vedle tahových potenciometrů vpravo se nachází síťový vypínač, pod ním tlačítko, jehož stisknutím se otevřou dvířka, za kterými se nachází mechanická předvolba. Můžeme tedy ladit. Ladění se provádí zasunutím a otáčením ladicího klíče do některého knoflíku. Přepínání pásem provádíme stejně, pouze musíme příslušný knoflík nejprve stlačit na doraz, pak vybíráme jednu ze tří poloh (I. a II. pásmo, III. pásmo, IV. a V. pásmo). Vzadu se nachází otočný potenciometr svislé synchronizace, přípojka pro nahrávání zvuku na magnetofon a oddělené vstupy pro VHF a UHF, oba 75Ohm.
4275A-3
Stav:
Televizor jsem získal před 3 lety na jaře, když se u nás konal pravidelný "Sběr velkoobjemových a nebezpečných odpadů" a jedna starší paní se prořekla, že ho zapomněla vyhodit. Odpoledne jsem u ní zvonil a půjčila mi i dvoukolák na přepravu. Televizor je spolehlivý, pouze po zapnutí běhá obraz, ale po 15 sekundách se ustálí. Chybí knoflík potenciometru tónové clony, potenciometr hlasitosti dost chrastí. některé nápisy jsou smyté. Podle původní majitelky má televizor již druhou obrazovku a ta toho má za sebou už taky dost, potenciometr jasu mám už za polovinou dráhy. Před Vánocemi 2009 jsem měl celý televizor rozebraný a vyčistil jsem, co šlo, horší to pak bylo skládat ho dohromady, ale podařilo se to. Moc ho nepoužívám, většinu času tráví tráví přikryt na stolku. Děkuji za přečtení článku a těším se na vaše komentáře.
4275A-4
autorem článku a fotografií je Martin
 


6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Pali Pali | 30. července 2010 v 8:18

Ta indikacia zvolenej predvoby je dutnavkova...Mal som kedysi v ruke ten panylek na volbu predvolieb...

2 Martin Martin | 30. července 2010 v 9:25

Pali:
Aha, no mně se zdály ty součástky divné, ledka takhle nevypadá.

3 Standa Standa | 30. července 2010 v 15:30

Jo jo nostalgická vzpomínka když jsme taky měli čb telku.Myslím,že to byla Tesla Balaton to už nevím,ale byl to nezmar.Ta hrála až do revoluce :D.
Pamatuju se že nám tenkrát spadla z police obrazovkou na křeslo a odrazem od křesla na bok na zem.Všichni už se s ní loučili a telku stačilo zapojit a hrála vesele dál :-D
Vím že po revoluci pak byla nějaká Selena,nebo tak něco. :-?
Ta už byla sice barevná,ale furt se na ní něco sralo :-(
Vemte si jak to všechno letí,spousta lidí si ještě pamatuje první TV přijímače,první vysílání,první barevnou televizi a dneska už tu máme LCD,Plazmy a už i LED.
Analogové vysílání pomalu umírá a všichni budem digitální :-D
Třeba mobily když jsem byl malej ani jsem nepomyslel že něco takovýho bude a dneska mě muj drahej 4 letej synek otravuje abych mu pujčil mobil že si chce zahrát hru.Už je jenom otázka času kdy bude chtít svůj :D
Hergot nějak jsem se rozkecal..... :D  :D

4 Pali Pali | 30. července 2010 v 15:36

Docela zaujimavo su v tej televizi umiestnene trafacky-vyzeraju ako keby ich do tej bedne niekto len tak pohodil :D

5 Martin Martin | 30. července 2010 v 23:03

Pali:
Ty trafa jsou tak už od modelu Dukla až po konec. Zajímalo by mě, co vedlo výrobce k tomu, aby je tak umístil.
Standa:
Selena byla ze SSSR, nedivím se, že se srala. Já tu telku mám taky spíš z nostalgie, běžně ji nepoužívám. Na digitalizaci se možná i těším, páč tu telku napíchnu na set-top box :-D.

6 DKL DKL | 31. července 2010 v 10:57

Šikmé umístění transformátoru na šasi je z důvodu minimalizace rušení obrazu rozptylovým polem. Elektronový paprsek v televizní obrazovce se vychyluje magneticky a tak by mohl obraz kmitat anebo být nějak rušen. To menší vedle šasi je tuším tlumivka, součást zdroje. Televize nejsou až tak moje parketa. :-)

7 Standa Standa | 31. července 2010 v 12:53

Ještě mě ed něco napadlo.
Někde jsem slyšel,že zatím je stále pořád nejlepší klasická elektronková TV obrazovka. :-? Že ještě nebyyla překonána žádnou plazmou,LCD apod.
Nevíte někdo jestli je to fakt?

8 Vilda Vilda | E-mail | Web | 31. července 2010 v 13:17

Standa:
Když jsem ještě pracoval v Datartu a měli jsme tam pozůstatek CRT televizí značek Samsung, Grundig, Panasonic tak měly v porovnání s LCD a Plasmou jasnější obraz a působily ostřejším obrazem, ale to bylo nejspíše vlivem velikosti úhlopříčky obrazovky. Největší jsme tam měli 16:9 Panasonic 82 cm (model si už nepamatuju, ale jednalo se o širokoúhlou televizi CRT. Plasma a LCD mají výhodu v tom, že jsou "placatý" ale kde je psáno, že nová technologie musí být hned lepší? Mě osobně stále mrzí, že jsem se nechal jeden čas ukecat k nákupu LCD monitoru k PC. Měl jsme před tím HP 19 palců CRT monitor a ten byl naprosto super. Mám již skoro dva roky LCD FujitsuSiemens 22 palců a je to něco šíleného. Hlavně jsem neměl kupovat širokoúhlý monitor. Neni tu možnost volby obrazu, takže díky tomuto "skvostu" jsem přestal hrát PC hry, jelikož mám obraz roztažený a nejde s tím nic dělat. Žádná hra co mě bavila (Operace FlashPoint, Czech Racer, GTA, NFS, Postal 2, Transport Tycoon) neměla možnost takového nastavení, aby nebyl rozpláclý obraz. :-(

9 Vilda Vilda | E-mail | Web | 31. července 2010 v 13:23

K těm televizím doplním ještě jednu věc. Necelé tři roky zpět se každý rozplýval nad tím, když si přinesl domů LDC televizi s kontrastním poměrem 5000:1 a byl z toho vysmátý jak na Vánoce. Obraz při pohledu ze strany ještě celkem zkresloval. U Plasmy, kde televize žrala "pouhých" 400W při obrazovce 106cm (42 palců) člověk nevěděl, co je šedá a co bílá. Dnes tu máme už 3D televize a jak teď pracuji v AARONu, tak mám dokonce od FujiFilmu 3D foťák. Podle mě by bylo lepší nejprve vychytat nedostatky, než během ani ne jednoho roku vymýšlet další blbinu.

10 balenoGLX balenoGLX | 31. července 2010 v 19:20

Není nad CRT-čkovou NOKII (Finlux)...

11 johny johny | 31. července 2010 v 20:25

Jééj, tak teda Oravan už vo svojej rubrike nie je sám... ale vo svojej kategórii áno (farebné prenosné televízory) A Martin, ďakujem ti, možno si ma fakt nasral, ale asi sem prihodím svojho (už bývalého) Satelita a tú Color-ku, už mám potvrdené od otca, že je to typ 110ST :-D. Len ju musím vyhrabbať, lebo som ju zahádzal...A tak aspoň, kým sa mi ju podarí vyhrabať a nafotiť, tak o nej prihodím takú piskošku, že pôvodne mal ísť do tej nemocnice, kde ma operovali a vtedy pre bežného smrteľníka boli najdostupnejšie Rubíny (taktiež kolega zo Sovietského zväzu :-D), Colorky sa zháňali horzne blbo, preto skoro všetky, čo prichádzali do košického Multiservisu, boli určené pre nemocnicu a keďže otcovi bývalí kolegovia nemali s Rubínom práve najlepšie skúsenosti, tak sa otec vytiahol mužské "zbrane", ukecal predávačku a  tak nám jednu spoľahlivú CS telku odsunula bokom... :-D

Ku klasickým, tzv. CRT obrazovkám môžem povedať to, že asi sú fakt lepšie, aj keď moderné majú vyšší jas, ale nerobí to dobre na oči (aspoň mne) a tak keď pozerám telkáč v obývačke, tak je to vlastne aj za trest.. ale čo mám robiť, keď televízor v kuchyni, ktorý síce CRT obrazovku má, ale poriadne blbne.. takže za trest je vlastne pozeranie televízora v kuchyni...

Jo tie nové veci sú čím ďalej, tým väčšie k...y :-D  :D  :-D  :D  :-D  :D

12 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 1. srpna 2010 v 15:55

[10]: Ale je :-). Rovněž CRT-čkový Loewe Aconda 9381 ZW s vestavěným DVB-T i DVB-S přijímačem, HD rekordérem, čtečkou karet...

13 Vlastik Vlastik | 1. srpna 2010 v 19:00

Ta předvolba není doutnavková,jak píše Pali a asi měl v ruce nějakou jinou předvolbu.Je tam svělovod asi 2cm dlouhý,tedy celkem 8 ks a na koncích těch světlovodů jsou zapíchnuté Ledky LQ100,které byly bodové.Aby to šlo lépe vidět,tak použili tyto světlovody :-)

14 johny johny | 1. srpna 2010 v 20:38

Vlastík [13]: Keďže sa brakovaním starých TV zaoberám, tak mi niekoľko takých svetlovodov prešlo, ale nestretol som sa ani s jedným, čo mal každý svoju LEDku osobitne... mal som šťastie iba na také, čo mali iba jednu jedinú tlejivku (doutnavku) a tá bola spoločná pre všetky svetlovody...

15 Wokouns Wokouns | 2. srpna 2010 v 8:20

Vlastík má pravdu, to sú tie ledky čo majú okolo odbvodu kovový prstenec. Tie čo si videl ty, boli použité napr. v telke Neptún.

16 Vilda Vilda | E-mail | Web | 2. srpna 2010 v 22:39

Wokouns:
Ty LED s kovovým prstencem znám. Jednu takovou mám na tom prototypu magnetofonu, kde ta dioda siganlizuje zapnutí funkce úplného vyplnutí magnetofonu přes kovovou fólii a nejen vypnutí posuvu pásku.

17 johny johny | 3. srpna 2010 v 19:00

Takže LEDky boli už vtedy? To je pre mňa prekvapujúce, ja som si myslel,že sa objavili až v druhej polovici 80-tých rokov...

18 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 4. srpna 2010 v 11:38

[17]: Trocha osvety z Wikipedie: Discoveries and early devices
Electroluminescence was discovered in 1907 by the British experimenter H. J. Round of Marconi Labs, using a crystal of silicon carbide and a cat's-whisker detector. Russian Oleg Vladimirovich Losev independently reported on the creation of an LED in 1927. His research was distributed in Russian, German and British scientific journals, but no practical use was made of the discovery for several decades. Rubin Braunstein of the Radio Corporation of America reported on infrared emission from gallium arsenide (GaAs) and other semiconductor alloys in 1955. Braunstein observed infrared emission generated by simple diode structures using gallium antimonide (GaSb), GaAs, indium phosphide (InP), and silicon-germanium (SiGe) alloys at room temperature and at 77 kelvin.
In 1961, American experimenters Robert Biard and Gary Pittman working at Texas Instruments, found that GaAs emitted infrared radiation when electric current was applied and received the patent for the infrared LED.
The first practical visible-spectrum (red) LED was developed in 1962 by Nick Holonyak Jr., while working at General Electric Company. Holonyak is seen as the "father of the light-emitting diode". M. George Craford, a former graduate student of Holonyak, invented the first yellow LED and improved the brightness of red and red-orange LEDs by a factor of ten in 1972. In 1976, T.P. Pearsall created the first high-brightness, high efficiency LEDs for optical fiber telecommunications by inventing new semiconductor materials specifically adapted to optical fiber transmission wavelengths.
Up to 1968 visible and infrared LEDs were extremely costly, on the order of US $200 per unit, and so had little practical application. The Monsanto Company was the first organization to mass-produce visible LEDs, using gallium arsenide phosphide in 1968 to produce red LEDs suitable for indicators. Hewlett Packard (HP) introduced LEDs in 1968, initially using GaAsP supplied by Monsanto. The technology proved to have major applications for alphanumeric displays and was integrated into HP's early handheld calculators. In the 1970s commercially successful LED devices at under five cents each were produced by Fairchild Optoelectronics. These devices employed compound semiconductor chips fabricated with the planar process invented by Dr. Jean Hoerni at Fairchild Semiconductor. The combination of planar processing for chip fabrication and innovative packaging techniques enabled the team at Fairchild led by optoelectronics pioneer Thomas Brandt to achieve the necessary cost reductions. These techniques continue to be used by LED producers.

19 johny johny | 4. srpna 2010 v 17:45

[18]:Lenže ja po anglicky rozumiem máločo... :-D

20 johny johny | 4. srpna 2010 v 17:52

[19]: Tak aby ste na mňa nereptali, tak som použil Google prekladač. (píšem to preto, aby som sa vyhol hláškam typu: "a Google je čo?" atď... :-D

21 Wokouns Wokouns | 4. srpna 2010 v 19:01

Až na to že u nás boli až v druhej polovici 70-tych rokov...

22 S499.1023 S499.1023 | E-mail | 5. srpna 2010 v 11:42

[19]: Tak veľmi dobroprajne ti radím, začni sa učiť toľko cudzích jazykov, koľko len zvládneš a tak rýchlo, ako zvládneš. Bez nich sa voipred diskvalifikuješ na lopatu.

[21]: Čo je ešte stále skôr ako v polovici deväťdesiatych. Pravda, v tej polovici sedemdesiatych to bola jediná červená bodová LQ 100 (tá s tým mosadzným krúžkom) a stála asi 14,- Kčs, ale bola...

23 johny johny | 5. srpna 2010 v 12:53

S499.1023[22]: No, snažím sa... angličtinárka hovorila, že mi to šlo celkom dobre. :-D

24 Majo Majo | 6. srpna 2010 v 20:01

Aj ja väčšinou tieto staré telky už len šrotujem, ale ked som pri jednej vypratávacej akcií z domu získal jedno pekne zachovalé červené Pluto, tak som si ho nechal. Perfektne funguje a mám ho v dielni. Občas si ho aj pustím a pripomeniem si staré čiernobiele časy....

25 Wokouns Wokouns | 6. srpna 2010 v 21:26

Ja som si z teliek nechal iba C428 a Merkur 2, Merkur 2 je podľa mňa špička čb prenosných TV tesla, tak isto by sa mi páčil aj televízor "Urán" ale na ňho už nie je miesto a C428 snáď nemusím komentovať, to ej skvelá telka, len teraz už pri digitalizácií asi nehovorím o televízore, ale iba o monitore :-( , kedže väčšinu funkcií čo mala (teletex,vypnutie po skončení vysielania atď.) už asi nevyužijem. Mal som aj Merkura, aj PMD60.1 ale Merkura som daroval Radovi a PMD60.1 som rozobral. Ale ešte tu mám jednu zaujímavosť a tou je monitor "Didaktik Alfa" ktorý má s merkúrom spoločnú iba krabicu. Je v nej aj zdroj pre počítač, a celkovo chassis je robené priamo v didaktiku, nie v Tesle. Ale zvonku sa podobá na klasický merkúr.

26 Martin Martin | 6. srpna 2010 v 23:24

Já mám dva Merkury "1", z toho jeden je upraven jako monitor k rentgenu, nebo něčemu takovému. Táta mi ho dovezl z nemocnice, kde pracuje. Na boku je obyčekný páčkový přepínač, dvojpólový. V jedné poloze funguje telka jako telka, ve druhé jako monitor. Druhého Merkura mám ze školy. PMD 60.2 jsem si donesl ze školy taky, ale klávesnice se zasekávala, tak jsem ho vyměnil spolu se dvěma psacími stroji za magnetofon B 444 Lux Super. Dobrá výměna :-D.

27 Wokouns Wokouns | 7. srpna 2010 v 12:13

Ty myslíš počítač PMD85, nie? PMD60.1 a PMD60 boli monitory, 60 mal čiernobielu obrazovku a 60.1 mal zelenočiernu. Prvé verzie PMD85 sa vyrábali v Tesle Piešťany a mali veľmi tuhú klávesnicu, vraj bola poskladaná z telefónnych tlačidiel. Ďalšie verzie ako PMD852,2A a 3 sa vyrábali v Tesle Bratislava a mali jemnú membránovú klávesnicu a líšíli sa rozsahom pamäte, programovým vybavením atď. Sám vlastním PMD85-2A, mám k nemu aj pomerne vzácnu tlačiareň Tesla NL2805, ktorú vyrábala Tesla Vráble závod Prievidza, ale mám aj českú, Gamacentrum 02. Chýba mi k nemu zdroj PMD10 a môj sen je aby sa mi podarilo zohnať disketovú mechaniku PMD30 ale to asi ťažko :-( . Ale každopádne bola škoda toho PMD že si ho vymenil, na Aukre sa predávajú tak za 25€ aj viac

28 Martin Martin | 7. srpna 2010 v 16:56

Wokouns:
Jasně, myslel jsem PC PMD 85.2, ten můj byl z Tesly Bratislava. Klávesy moc nechtěly mačkat, vždycky jsem se bál, že větším tlakem se něco zlomí, ale nezlomilo se. V provozu byl jen jednou, to jsme jej zkoušeli s kamarádem na zdroj ze starého PC. Šlo na tom psát, ale další obsluha mi byla nejasná. Tu tiskárnu, jak píšeš, neznám. Ten zdroj na Aukru koupíš, několikrát jsem ho tam viděl. Že to lze prodat za takové peníze jsem tehdy nevěděl, protože rubriku PC jsem na Aukru tehdy nesledoval, ležel v šuplíku, kde mu hrozilo poškození, tak jak přišla nabídka s tím magnetofonem, tak jsem ho sbalil a se dvěma psacími stroji Optima z NDR jsem ho na dvoukoláku zavezl tomu sběrateli, co sbírá motorky a psací stroje a on mi přivezl ten magnetofon a pásky BASF. Těch strojů je mi líto víc, alespoň jeden jsem si mohl nechat.

29 johny johny | 7. srpna 2010 v 21:07

Aj ja svoju Color-ku pustím len príležitostne... a pozerám na ňu Toma a Jerryho, čo sme nahravali na videokazetu z Primy, to bolo asi vtedy poslednykrát, čo som videl na Prime klasické časti Toma a Jerryho.. potom tam šli už len tie novšie...

30 Wokouns Wokouns | 7. srpna 2010 v 22:04

Martin: Našťastie som našiel emulátor PMD85, kde je aj taká utilitka, ktorá premení PMD-čkovské dáta, na zvukový signál a preto sa dajú nahrať rôzne programy, čo majú na stránke, všimol som si tam kopec hier ako PAMPUCH, Manic Miner a podobne ale boli tam aj nejaké textové editory, samozrejme bez akéhokoľvek vybavenia sa dá iba ťukať na klávesnicu, ale s programami to môže byť zaujímavé. už som si niečo prehral na kazety, už len zohnať zdroj a vyskúšam ho... Inak viem že tie zdroje tam sú, ale iba na českom Aukre, na slovenskom nie je nič...

31 Martin Martin | 7. srpna 2010 v 23:54

Wokouns:
Jo, to jsem si všiml. Na slovenském Aukru je všeho celkově méně než na tom českém. A z Česka by možná prodávající nechtěl ten zdroj posílat na Slovensko, popř. poštovné by bylo zbytečně velké. To je škoda.

32 Pali Pali | 12. srpna 2010 v 18:27

Ked uz tu spominate PMD-cka,tiez mam doma jedno-85.2 aj so zdrojom a monitorom...A premyslam ci sa ho zbavit...Nutny osobny odber.

33 Wokouns Wokouns | 13. srpna 2010 v 9:39

No ja by som vzal ten zdroj, ale keď už bývaš v Česku tak z toho asi nič nebude.

34 Pali Pali | 13. srpna 2010 v 20:04

[33]: Tie veci mam v BA v skrini :D

35 Pali Pali | 14. srpna 2010 v 7:10

Este dodam ze by som to rad dal prec kompletne...nwch sa mi uvolni miesto v skrini.

36 marostv marostv | 22. srpna 2010 v 18:05

Zdravím.Viem že to s TV nič spoločne, mam CM130 takmer nejazdenú ale nam problem pri nahravani mi to robi značne tremolo remienky su v poriadku kladka tak isto ale aj tak som ju skušal z druheho oska zotrvačnika nevizera byť kriva,riešil už niekto tento proble nevieťe načo by som sa mal zamerať,hlavne to počuť pri vysokych tonoch ako ustna harmonika akusticka gitara.Ďakujem

37 Pali Pali | 23. srpna 2010 v 12:22

[36]:vycistit paskovu drahu,skontrolovat brzdy a ich kolicky.Brzdove pasky je vhodne nakriedovat.

38 juraj juraj | 24. srpna 2010 v 20:53

jj dnes je už predaj CRT preč, v marketoch a elektrodomoch vidno asi už len nejaký brak značky SENCOR alebo luxtronic s tureckým šasi BEKO. blech

pred 7 rokmi sme kupili CRT 72cm televizu zn. LG za za poctivých 20 tisíc a hraje dodnes, raz povysávaná od prachu pretože si na to potrpím, lepšie než ju po rokoch otvoriť a nevedieť čo je trandík a čo kondík. ta LG hraje dodones ale v rodine silno putuje myšlienka nakupu placatej LG s uhlopriečkou viac než 100 cm. nebranim sa dnes je to konečne na takej urovni že ked pozriem na LCD z blizka tak vidim pekný obraz a nie mazaninu.

aj tak z nostalgie vravím že 24 ročna CRT televiza JVC C-2155EE z tuzexu s extrra 55cm uhlopriečkou je proste fajn telka. hraje dodones a spolahlivo, obrazovka macučita už raz regenerovaná a už ide uplne do prdele ale mačkame tu TV do noci ešte na chalupe. zatial ide. nahradna obrazovka je v škatuli . no neviem či sa do vymeny pustim. ale sme radi že hraje, tolko čo sa tato JVCčka nahrala a nasvietila od r. 86 dodnes tolko nepožije žiadna LCD :D. tuzemske tesly sa tým môžu tiež chváliť.

Komentáře jsou uzavřeny.