autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner - aktuální administrace Petr.116

Tento Blog již není udržován, doporučujeme jeho modernějšího nástupce. Klikněte ZDE

Tesla B73 HiFi - nové hlavy

15. září 2007 v 0:13 | Vilém Mitlöhner |  Cívkové magnetofony - články
Tesla B73 HiFi - nové hlavy
b73-4
Především bych chtěl nejprve poděkovat všem, kteří se podílejí na chodu tohoto blogu, za vaše přízpěvky, rady a cenné informace. :-) Velice si vaší pomoci cením a sem za ni rád. Moc všem děkuji!!!
A teď tedy k operaci "nové hlavy" :-)
Přes www.ame.cz sem si nechal objednat magnetofonové hlavy ANP 935 (poslední kus) kterou si nechám do rezervy, nejspíše pro Teslu B100 a dále po jednom kuse od ANH 200 a ANH 210, které sem dnes 15. 9. 2007 dal to Tesly B73 HiFi.
Zvuk je naprosto perfektní, výšky hrajou "velice" dobře na obou stopách stejně silně (alespoň mi to tak přijde podle sluchu), tedy jak na stopě 1-4 tak i na 3-2. Je jedno zda se jedná o rychlost 9,5 cm/s nebo 19 cm/s, zvuk je prostě parádní a mám z toho oravdu velikou radost. Záznam i reprodukce z pásku (zatím testováno na Maxell UD 35-90) je naprosto nerozeznatelný od původního zdroje nahrávky, což je CD nosič. Prostě krása!!!
Jelikož se tedy v případě ANH 200 a 210 jedná o "tvrzené" hlavy jak se uvádí, tak doufám že vydrží co nejdéle. Původní hlavy ANP 937 a ANP 938 které se zdají být stále ještě v dobré kondici, si nechám do zálohy, kdyby něco...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dále bych měl jen jeden dotaz "pod čarou" a to: Hlava ANH 200 je použitelná jen jako záznamová? a ANH 210 jen jako reprodukční? Neni možné, že bych jednu z nich mohl použít jako "univerzální" ?? Předem děkuji za zodpovězení této otázky pod čarou
 


2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Petr Novák Petr Novák | E-mail | 15. září 2007 v 10:44

Na odpověď pod čarou...

Ano, záznamová hlava je použitelná jen jako záznamová a snímací se dá také použít jen jako snímací...

Důvodem je odlišná konstrukce samostatných hlav :

Záznamová má větší štěrbinu, která není tolik náchylná na nečistotu a má zadní štěrbinu, zabraňující přesycení při záznamu. Snímací hlava tuto zadní štěrbinu nemá, proto by její použití při záznamu vedlo ke zkreslení.

Také bych si dovolil pochybovat o tom, že se Vám podaří využít vyjmutých hlav, protože se Vám už nepodaří "ustavit" použité hlavy do jiné páskové dráhy tak, aby je pásek obepínal stejně, jako v původním magnetofonu.. Důsledkem nové instalace použitých hlav bude nedokonalé přilehnutí pásku nebo, v případě většího opotřebení vyšší otěr nebo dokonce poškozování pásku..

Záleží samozřejmě na stupni opotřebení hlav, na Vaší šikovnosti a dost i na náhodě... Ale, vzhleden k hyperbolickému čelu bude opotřebení hlav vyšší, než u válcového čela hlav.

Stoprocentním řešením problému nového využití hlav by bylo jejich opatrné přebroušení, aby se obnovil původní, hyperbolický povrch čel.

Co na to BalenoGLX ? Má jiné zkušenosti ? Blahopřeji k úspěšné operaci srostlých miminek...

2 Vilda Vilda | 15. září 2007 v 11:32

Petr Novák:

Děkuji za odpověď :-) Mě právě napadlo, že bych třeba možná mohl použít hlavu např. ANH 210 do magnetofonu B100 jako "univerzální", ale jak vidím, je to tedy nesmysl.

K důvodu schování původních hlav ANP 937 a 938 je ten, že nejsou ještě nijak moc "ohrané", nevidím proto důvod je vyhodit.

Ještě bych se chtěl zeptat na jednu věc. Někde sem slyšel (snad i četl) že se magnetofon musí s novými hlavami nějaký čas "zajíždět". Co je na tom pravdy?

A další dotaz, teď když jsou v B73 hlavy ANH 200 a ANH 210, nemusím nějak nastavovat zesilovače nebo tak něco? Stačilo tedy jen vyměnit hlavy za nové? Nemohu magnetofon poškodit? Hlavy sem pouze vyměnil a nic jiného sem nedělal.

3 Petr Novák Petr Novák | E-mail | 15. září 2007 v 16:48

Souhlasím, že pokud skutečně nejsou hlavy příliš opotřebené, tak není důvod je vyhodit. Chtěl jsem jen svým příspěvkem naznačit, že pro maximální požadavky preciznosti opravy u tak kvalitního magnetofonu existují jistá úskalí.

Je samozřejmé, že pokud budu opravovat nějaký monofonní magnetofon, tak tam můžu použít i dost opotřebenou ANP 935, protože se nejedná o tak exponovanou opravu a koneckonců, ty přítlačné polštářky také toho dost zachrání...

K Vašemu dalšímu dotazu :

Ano, skutečně lze naměřit změnu parametrů u magnetofonu, který je už nějakou dobu v provozu oproti úplně novému magnetofonu. Můžu Vás ale ujistit, že změna není příliš veliká.

A k Vašemu poslednímu dotazu :

Samozřejmě byste měl nastavit celý magnetofon znova - tj. mimo geometrického nastavení snímací hlavy měřícím páskem, vzájemné kolmosti záznamové a  snímací hlavy, eventuálně výškové polohy záznamové hlavy (to se dělá tak, že se reprodukuje část měřícího pásku pro nastavení výšky hlav záznamovou hlavou připojenou ke snímacímu zesilovači místo snímací hlavy), vstupní citlivosti, předmagnetizace obou stop a záznamové proudy, eventuálně citlivosti indikátorů. Lze ale říci, že se u Vás nové hlavy za předpokladu správného mechanického nastavení projeví jen v tom, že nebude úplně "sedět" indikace - tedy bude indikátor ukazovat nepatrně jinak, než s původními hlavami. Hlavní je, aby byl záznam spektrálně v pořádku, aby předmagnetizace pro původní hlavy vyhovovala i pro nové hlavy. Je možné, že byla předmagnetizace už snižována, aby vyhovovala opotřebovaným původním hlavám a nyní nestačí pro nové hlavy, které by vyžadovaly předmagnetizaci vyšší. Proto se vám sice zdá, že magnetofon "jde jak z praku", protože nižší předmagnetizace ponechá na pásku nižší demagnetizací více výšek, nicméně, můžete mít problémy s tím, že pásek bude vykazovat více drop-outů. Proto bych doporučoval alespoň nastavit předmagnetizaci záznamem dvojice kmitočtů 1 kHkz a 10 kHz v úrovni - 20 dB oproti plnému vybuzení, aby byla úroveň obou kmitočtů na napěťovém výstupu reprodukčního zesilovače stejná. Protože se jedná o tříhlavový stroj a kmitočty jsou na CD, dá se nastavení provést průběžně a jediná obtíž je ve změření výstupní úrovně, ale k tomu Vám eventuálně můžu zapůjčit přenosný milivoltmetr.

Můžu Vás úplně uklidnit, magnetofonu nehrozí sebemenší nebezpečí, pokud jej budete provozovat tak, jak je.

4 Vilda Vilda | 16. září 2007 v 12:26

Petr Novák:

Oki, dobře :-) Jen bych se ještě chtěl zeptat, vy jste z Prahy nebo ne? Pokud ano, bylo by možné vás požádat o "seřízení" demagnetizace, případně kontroly, zda je vše v pořádku?

5 Vilda Vilda | 16. září 2007 v 15:20

Petr Novák:

Ještě bych jen doplnil, že u té mojí B73 asi k žádným nastavováním nedošlo. Veškerá barva zakápnutá na šroubkách a trimerech je neporušena.

6 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 18. září 2007 v 8:13

Nemam co k tomu dodat, snad len tolko, ze akakolvek vymena hlavy - teda aj nova za novu vyzaduje rekalibraciu magnetofonu - ak sa chce z magnetofonu dostat maximum. Ten doatatok vysok v zazname je sposobeny jednak uz nizsou predmagnetizaciou (aj germaniovy tranzistor v oscilatore sa casom "opotrebovava") a teda s tym vzniknutou nizsou demagnetizaciou na vyssich kmitoctoch, jednak tym, ze magnetofon je nastaveny na pasky PE46(49) a maxell UD ma vdaka lepsie zvladnutej chemii podstatne vyssiu ucinnost, co sa prejavuje prebytkom vyssich kmitoctov - patrne je to hlavne u strojov B113-CM160, kde su pri pouziti japonskych pasov pomerne znacne zdoraznene  vysoke frekvencie.

Este k tej znizenej predmagnetizacii - ako uz spravne napisal pan Novak, moze to viest k castejsiemu vyskytu drop-outov (hluchych miest) a viac sa prejavi aj mierne vytahany pas - hlavne na okrajovych stopach 1 a 4.

7 Vilda Vilda | 18. září 2007 v 10:15

Ještě bych se chtěl zeptat na jednu věc. Dnes to jsou tři dny, kdy je má B73 opatřena hlavami ANH 200 (záznamová) a ANH 210 (reprodukční).

Po mnou provedené kontrole (pouhým zrakem) sem si všiml že na záznamové hlavě je už trošku znatelná dráha "vyjetá" od pásku (pásek sem zatim použil jen BASF DP26 LH/hifi).

Je normální aby po takto krátké době byly už na hlavách nějaké "vyjeté dráhy". Trochu mě to znepokojuje, především když se jedná o "tvrzené hlavy" :-(

8 Lechos Lechos | E-mail | 18. září 2007 v 12:32

Pokud to je jenom vyleštěná ploška na hlavě tak se neděje nic. Pro srovnání: záběh válec-píst v motoru. Agfa, maxell...tedy jakostní polyestry k hlavám max.šetrné. ANH...v B-73 přežijí nás všechny.

9 Vilda Vilda | 18. září 2007 v 16:44

Lechos:

Vyleštěný to je, ale když sem na to svítil baterkou, tak mi přišlo, že tam je slabá "dráha". Ale tak asi je to teda normální. Díky :-)

10 Lechos Lechos | E-mail | 18. září 2007 v 17:26

Ty ANH...hlavy jsou nové ? Tak to zkuste projet měkkým dřívkem nebo silonovou tyčinkou ve směru kolmém na směr posuvu pásku, jestli na hlavě je citelá rýha - drážka. Nepravděpodobné. Já mám přes 20 let starou Tesla B-116A, obyč.hlavy ANP-937,938 původem z B-73 a B-113 a jsou jako zrcadlo. Pásky používal co tenkrát trh dal: emgeton,orwo,stilon (polská lic.Agfa), i ruské jsem měl.

11 Vilda Vilda | 18. září 2007 v 18:57

Lechos:

Ano, jsou nové.Zkusil sem to s tou tyčinkou a ty drážky na hlavách nejsou znatelné. Na jednu stranu si říkám, že by to byla asi blbost aby po třech dnech byly na nových hlavách vyjeté nějaké drážky.

12 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 19. září 2007 v 18:01

Vilda:

Vybrusit drazky na ANH po niekolkych hodinach? To neexistuje. Vacsinou ANH odpracuju 10 000h a az potom putuju do kosa.

13 Vilda Vilda | 19. září 2007 v 22:48

balenoGLX:

Možná mám opravdu jen přehnaný strach a jedná se jen o to "vyleštění" míst kde jezdí pásek. Opravdu nevim.

14 Lechos Lechos | E-mail | 20. září 2007 v 9:06

Vyleštěná ploška na mgf.hlavě v místě kde se pásek dotýká čela musí být přesně obdelníková, lichoběžný a jiný tvar signalizuje nesprávnou fixaci a kolmost nastavení, moc nakloněná dopředu nebo dozadu. Užitečná optická kontrola. To se mi hodilo u nastavení hlavy B-400 (ANP-935), náklon hlavy i když  zvuk  O.K.

15 Vilda Vilda | E-mail | 20. září 2007 v 23:34

Lechos:

Já vyměnil původní hlavy za ty nové a s nastavením kolmosti sem nehýbal, tak uvidím co to udělá. Mám za to že by to takhle mohlo fungovat.

16 Petr Novák Petr Novák | E-mail | 22. září 2007 v 9:37

Panu Vildovi :

Samozřejmě se dohodneme na nastavení B73. Jsem z Prahy 4. Teď mám ale do konce roku velkou zakázku v jednom pražském rádiu na kompletní rekonstrukci, tak nebudu mít čas.. Šlo by to až po Vánocích ? Není to pro Vás pozdě ?

17 Vilda Vilda | E-mail | 22. září 2007 v 19:08

Petr Novák:

Pozdě to určitě není, já sem též z Prahy 4 tak to nebude vůbec komplikované :-)

Tak s Vámi budu po Vánocích počítat ;-)

18 juraj juraj | 16. prosince 2007 v 17:42

zdravím,je tu niekto s košíc???

19 Vilda Vilda | E-mail | 20. prosince 2007 v 12:37

juraj:

Vím, že balenoGLX je ze Slovenska, ale odkud přesně, to nevím.

Komentáře jsou uzavřeny.