autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner - aktuální administrace Petr.116

Tento Blog již není udržován, doporučujeme jeho modernějšího nástupce. Klikněte ZDE

Spojka unašečů magnetofonů řady B9

7. února 2007 v 0:57 | Vilém Mitlöhner |  Cívkové magnetofony - články
Spojka unašečů magnetofonů řady B9
Tak jsem si po delší době udělal zase čas na jeden menší článek, který se tentokrát týká typu spojky unašeče na magnetofonech řady B9, tedy Tesla B90 a B93 stereo.
Podle mě tento typ spojky není pšatný, ale přijde mi zbytečeně složitý a občas až moc náročný na údržbu, proto od něj výrobce v řadě B7 upustil a použil typ, který je daleko jednodužší ale o tom až jindy. Takže:
teslaB90/93spojka
Zde na dvoj-obrázku je nákres, který ukazuje komponenty, které tvoří a zároveň i ovládají spojku řady B9.
obrázek A: ztlačeno, unašeč je volný
obrázek B: uvolněno, unašeč je ve funkci "navíjení cívky"
U řad magnetofonů B7 je hřídel (osa) unašečů stejna jak pro levý, tak i pro pravý (hlavní) unašeč. U typu B9 je pravý unašeč osazen delší osou, která zárověň slouží jako osa kompletní spojky.
Na obrázku jsou popsány jednotilivé typy součástek, ale nejhlavnějíš je asi "páka spojky" která je zde bohužel mnou špatně nakreslena, proto je zde ještě obrázek, ze kterého to snad pochopit půjde. (na obrázku je páka spojky v poloze "ztlačeno")
spojkaB90/2
modrá: kompletní spojka
červená: páka spojky
Ta se otáčením na své ose mění na konci (u osy spojky) mění buď to "ztlačené" nebo "uvolněné" polohy. Teoreticky tato spojka funguje jako u automobilu "sešlápnutí" a "uvolnění".
Uvnitř spojky se nachází lamela, která je po svém obvodu opatřena filcem, který je materiálem shodný s tím, který se používá na brzdových páskách u řad B7 (později i B9). Mezi tělem spojky a lamelou jsou dvě podložky s pružinou, která talčí na oba dva díly, lamelu a tělo tak, že je nutí být v "uvolněné" poloze.Není ale silná natolik, aby neumožnila "vůli" pro unašeč kotouče.
Spojka se uvolní pouze tehdy, jeli otočena páka "přehrávání", která mechanicky otočí pákou pro "uvolnění" spojky. Do té doby je spojka "ztalčena" a tím pádem je unašeč volný a je jištěn pouze brzdovým páskem, nebo lankem (podle typu B90, B93). V případě přehrávání pásku a stisknutí tlačítka "pauza" zůstane spojka v poloze "uvolněno" a unašeč je bržděn pouze lankem, nebo brzdovým páskem. Nevýhoda je, že se časem při časté a dlouhé pauze může přítlačný kotouč spojky vyleštit a ta potom prokluzuje... to se odstraní, že se po čase tento kotouč lehce přebrpusí jemným brusným papírem, ale opravdu "jen jemně".
Spojka sama o sobě, aby mohla otáčet unašečem je poháněna ze "středové převodky" vlastním řemínkem, tedy: motor, z něj vede řemínek do převodky, převodka slouží k pohonu kladek pro přetáčení a z ní samotné vede řemínek pro setrvačník a řemínek pro spojku.
Není to nijak špatný způsob, jak převést ideální "sílu" pro pohon unašeče, ale je to až zbytečně složité řešení. Nemohu ale říci ze svých zkušeností, že by s tímto typem byly nějaké problémy.
 


Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 neptun neptun | Web | 7. února 2007 v 1:25

dik

2 Vilda Vilda | E-mail | 7. února 2007 v 17:48

neptun:

Není za co.

3 Jozef Jozef | E-mail | 8. února 2007 v 17:07

Ahoj Vilda,

K tým unašačom v B 70, B 73 su rovnake (rozdiel je iba v dražke potrebnej na pružinku, čo spaja pravý unašač s počitadlom). Potom v B 113 - 116, (B 700 nie som na sto 100% isty), B 730, CM 130 - 160 platí to iste, plus väčšia drsnosť vnutorneho obvodu praveho unašača, aby sa neprešmykovala gumička spojky pri funkcií záznam, alebo snímanie. Pri modeloch B 70, B 73 sa to častejšie prešmykoval a hrozilo namotanie pásky. Dočasne to vyriešili nahnutim kovoveho vystupu bližšie ku chladiču  (B73) a tým dosiahli väčší tlak a znižili prešmykovanie.

4 Vilda Vilda | E-mail | 8. února 2007 v 18:52

Jozef:

Ne-e liší se to... na tom "mém" obrázku je jen nákres spojky, a na vrchu hřídele by byl teprve unašeč. U těch typů B7 je menší spojka, vlastně jen kladka, která otáčí unašečem z vnitřní strany jeho obvodu.. já sem pak dám i ten nákres pro řadu B7

Typ CM130 a 160 a B113 - 116 jsem v ruce nikdy neměl, tak nevím jak to u nich je, ale přijde mi že je mechanika převzatá z typu B7, alespoň tedy u B113 - 116

5 Jozef Jozef | E-mail | 8. února 2007 v 21:54

Vilda,

Ja neporovnavam B9 radu, tam je rozdiel to viem, také čierne zariadenie zo spodu, videl som to už. Zaujimavo riešena spojka. Ta kladka je potom od B 70 až po CM-ky, akurad je rozdiel v tej drsnosti unašača z vnútornej strany.Prve rady B 70,73 mali vnútro hľadké a serie od B 113 drsne, na vonok to nerozoznáš, iba ked sa toho dotkneš, ucítiš ten rozdiel.

6 Vilda Vilda | E-mail | 8. února 2007 v 22:46

Jozef:

Jo to potom jo.. špatně jsem to pochopil. Na B7 a dalších typech to bylo už podle mě líp a jednodušeji řešeno.

7 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 10. února 2007 v 8:17

Idealne by bolo pouzit aspon 2-motorovy system ako to bolo v kazetaku SM260(1), co by posunulo tieto masiny o triedu vyssie.

8 Jozef Jozef | E-mail | 10. února 2007 v 10:13

balenoGLX:

To máš pravdu,  ale škoda, že nerobili tie posledne CM-ky, už na väčšie kotúče ako 18, potom by museli použiť tri pohonne jednotky.Ale otázkou je koľko by to stálo?? A ako by stúpla hmotnosť?

9 Vilda Vilda | E-mail | Web | 13. února 2007 v 10:00

balenoGLX:

Ale u cívkových magnetofonů byl po celou dobu motor na 220V a u kazetových přístrojů již byly motory na cca. 4,5V Ty podle mě nemají tak velkou sílu. Už když si vezmu hmotnost setrvačníku a nebo jaká je potřeba síla při převíjení cívek.

10 Petr Novák Petr Novák | E-mail | 13. února 2007 v 21:49

Souhlasím s BalenemGLX, že na průměr cívek větší, než 18 cm, je už nutná třímotorová koncepce stroje. Je potom na výrobci, jestli použije pro unášeče robustní asynchonní motory na 230 V zpravidla s pomocnou fází, nebo se dá cestou motorů napájených malým nebo vyšším napětím, které mohou být o něco menší, pokud jsou spojeny s unášeči nebo úplně malé, v případě, že jsou vysokoobrátkové. Pak je nutno použít k náhonu unášeče řemínku. Jako představitele prvního řešení lze uvést REVOX A 77 a všechny odvozené varianty  a jako druhý případ Grundig TS 945, 1000. Řemínky jsem viděl na jednom třímotorovém magnetofonu Philips... Pro napájení motorů nebude použito napájení 4,5 V, protože  pro potřebný výkon motoru by  bylo nutno použít značný proud.

11 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 14. února 2007 v 15:46

Ja osobne by som riesil 3 motory s jednosmernym napatim 24V, pricom motor pohonu zotrvacniku by bol riadeny tachogeneratorom. Zvysne dva motory by sa riadili cez klasicke regulatory motoru s tym, ze by sluzili aj ako brzdiace. Cely system sice vyzera komplikovane, ale v skutocnosti je velmi jednoduchy. Odpadaju tym padom nespolahlive mechanicke casti ako su spojky a brzdy - slabina cievkacov Tesla.

Komentáře jsou uzavřeny.