Revox PR99 MKIII

Skupina. kde je možno vznést specializovaný dotaz na potíže s určitým zařízením a získat radu "jak na to" od jiného člena ...
jhradec
Příspěvky: 43
Registrován: úte 23. črc 2019 14:41:17
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od jhradec » pon 05. srp 2019 7:12:48

1) kvalitní násadku jsem viděl i slyšel. Zkoušel jsem vyrobit sám - nepovedlo se mi to nikdy. Machrovi ano. Jinak násadky měly některé magnetofony přímo z výroby- třeba profi SA-JA 102.
2) Doporučuju prostudovat tu NAGRU !!! P.Kudelski produkoval neuvěřitelné stroje. Taky zkrachoval :(.

Uživatelský avatar
Petr.116
Administrátor
Příspěvky: 1629
Registrován: pon 29. črc 2013 14:08:21
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od Petr.116 » pon 05. srp 2019 15:01:12

jhradec:
Já bych na Tvém místě byl s některými "radami" opatrnější. Změna rychlosti posuvu pásku pomocí změny obvodové rychlosti capstanu při jeho stejné úhlové rychlosti je náročná z více hledisek:

1) Jednak musí ta redukce (jak píšeš "násadka") opravdu vysoce přesně (souose) vyrobena, což je pro většinu lidí nedosažitelné.

2) Navíc se tím výrazně změní tvar průchodu pásku dráhou (velké opásání capstanu - pokud se to tam vůbec vejde) a taky by musela v jiném rozsahu chodit přítlačná kladka atd. Povšimni si na fotkách mir47, že Revox toto musel řešit převrtáním úchytu motoru vůči šasi, aby posunul osu motoru dál od přítlačné kladky atd. atd.

3) Ale co je rovněž podstatné, musí to s rezervou zvládnout ten motor. Na výstupní straně musí totiž mít (s rezervou) po změně průměru capstanu 2x takový krouticí moment, než když pohání pásek na hřídeli polovičního průměru ... jinak to bude kolísat i z tohoto důvodu.

Takže běžné úpravy pomocí "násadky" bych spíše nedoporučoval, protože to není "jen" nechat vyrobit přesně souosou trubku, ale překopat spoustu věcí na šasi ... a to celé s rizikem zvýšeného kolísání rychlosti posuvu.

BTW: Tvůj příklad s SJ 102 je trošku z jiné kategorie, protože pokud si to dobře pamatuju, šlo tam o případnou změnu z 38 na 76 cm/s. A to není to samé, jako u podstatně nižších rychlostí.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ - Jan Werich.

jhradec
Příspěvky: 43
Registrován: úte 23. črc 2019 14:41:17
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od jhradec » úte 06. srp 2019 14:43:45

ano, moje SAJA 102 - dvourychlostní 19-38 měla násadku ( kalenou )- je to jiná kategorie. Mimochodem ten pohonm SAJA předpokládal hmotové pásky lepené lepidlem, a né páskou - ta geometrie vychází potom dost jinak. Rychlost 76 měla SAJA 100.
U PR99 - ano, nejde až tak o opásání hřídele, ale o styčnou rovinu hřídele & přítlačné kladky - řešení je posun motoru- to jsem předpokládal, že je jasné. Motor je v podstatě stejně silný - napětí i běhový kondenzátor odpovídají v tomto případě se není čeho bát. Navíc NÁSADKA NEMUSÍ MÍT DVOJNÁSOBNÝ PRŮMĚR - zbytek je vyzkoušen změnou elektroniky(USA). Zhotovení násadky, nebo dokonce nového hřídele je sice obtížné, ale určitě né nemožné. V dnešní době bude problém s cenou- nová hřídel může být srovnatelná s cenou celého motoru- machři se obvykle dneska nestydí říct si o peníze.

přepínání rychlosti pomocí násadky používal kdysi AKAI - ale to je také opravdu úplně jiná kategorie .

Uživatelský avatar
Petr.116
Administrátor
Příspěvky: 1629
Registrován: pon 29. črc 2013 14:08:21
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od Petr.116 » úte 06. srp 2019 18:06:14

To je všecko do jisté míry pravda. Ale já psal ty reakce proto, abys tady nepsal ty poměrně v praxi utopistické čistě teoretické a mnohdy nepoužitelné rady. Ještě se toho nějaký nešťastník chytí a bude průser.
Zdejší uživatelé jsou vesměs pragmatičtí lidé, kteří ctí fyziku a praxi. A taky profesionální vývojáře. Jestli něco Willy Studer léta vyvíjel a moooc dobře, tak mu to přece nebudeme předělávat, ne? Bez všeho toho výzkumu a výrobních možností to bude prasárna. A všichni zdejší majitelé strojů jako B77, PR99 a dalších lahůdek by si raději ruku urazili, než aby si takto amatérsky mršili svého Revoxe popř. jiný poklad.

Cituji jednoho dobrého a zkušeného kamaráda: "V principu si myslím, že pokud nástavec na tónovou hřídel (a tím pádem změnu rychlosti posuvu pásku), pak ano v případě, kdy toto přímo projektoval výrobce magnetofonu, který i náležitě minimalizoval veškeré možné negativní jevy, které můžou daným řešením vzniknout. Jako úprava Revoxu se mi to zdá dost amatérské. Kdyby byl díl vyrobený doopravdy přesně, pak by muselo následovat kompletní měření, co to udělalo s kolísáním ... O novém nastavení magnetofonu na nové rychlosti ani nemluvě." Já bych k tomu dodal ještě testy zátěže motoru v nových podmínkách a vlivu toho všeho na jeho životnost.

Nechci tady takto zbytečnými debatami tapetovat drahocenný prostor.

Informace typu "Zhotovení násadky, nebo dokonce nového hřídele je sice obtížné, ale určitě né nemožné. V dnešní době bude problém s cenou- nová hřídel může být srovnatelná s cenou celého motoru- machři se obvykle dneska nestydí říct si o peníze." nic nepřináší.

Nechci se nikoho dotknout, ale tak to je.

Zamykám toto vlákno, neboť obsah začíná být v rozporu pravidly fóra. Mám na mysli věcnost a smysluplnost příspěvků.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ - Jan Werich.

Zamčeno

Zpět na „Obecné technické dotazy, problémy, rady“