Optimální nastavení digitalizace MC kazet
Optimální nastavení digitalizace MC kazet
Předem se omlouvám, jestli toto bylo ve fóru již diskutováno, a v tom případě ocením nasměrování na takovou proběhlou diskusi. Vím, že existuje téma "Digitalizace analogových nahrávek", tam jsem ale odpověď na mé otázky nenašel a nevím, zda je vhodné pokračovat v 7 let staré diskusi. Také jsem chtěl napsat PM zprávu Seikovi, ale buď má privátní zprávy zakázané nebo to toto fórum neumožňuje.
Chystám se zdigitalizovat 30 let staré audiokazety s nahrávkami našich dětí a pátrám po tom, jak to udělat dobře, ale za rozumnou cenu. S ohledem na to, že nahrávky nejsou moc kvalitní (nahrávali jsme na obyčejné kazety na obyčejném přenosném kazeťáku bez externího mikrofonu) a mnohá místa jsou docela slabě nahraná, je mi jasné, že ani profesionální studio by z toho neudělalo HiFi nahrávku.
V prvním kroku jsem zkusil tři různé Panasonic přenosné kazeťáky, ale všechny měly dost velký brum. Podařilo se mi na Aukru koupit Denon DRR-F100, což je sice 20 let starý mini tape-deck, ale docela slušné kvality. - Zvukovku do PC bohužel nedám (PC je Intel NUC 10i7), tak jsem zatím zkusil externí USB zvukovku Axagon ADA-17.
Nahrávám v Audacity a první pokusy s výše uvedenou sestavou vypadají slibně, ale stále nevím, jak optimálně pásky nahrát. Jak jsem psal na začátku, hodně nahrávek je relativně slabých a ztrácí se v šumu a hluku. Má v takovém případě význam si hrát s počty bitů na vzorek? Zvukovka Axagon ADA-17 umí vstup vzorkovat jenom na 16 bitů, např. Creative Sound Blaster Play! 3 by uměl 24 bitů (SNR má ale "jen" 93 dB). Ten tape-deck má SNR prý 70 dB, takže je otázka, co je rozumné se signálem dělat. Tedy snažit se nahrát hodně kvalitně (např. 24 bit/96 kHz) a pak si hrát s efekty v Audacity, nebo signál upravovat hardwarově (lepší tape-deck?, HW kompresor apod.) a digitalizovat 16 bit/44,1 kHz.
Máte někdo s tímto zkušenost? Co je vhodná konfigurace HW/SW pro takový typ kazet?
Díky předem za pomoc!
Chystám se zdigitalizovat 30 let staré audiokazety s nahrávkami našich dětí a pátrám po tom, jak to udělat dobře, ale za rozumnou cenu. S ohledem na to, že nahrávky nejsou moc kvalitní (nahrávali jsme na obyčejné kazety na obyčejném přenosném kazeťáku bez externího mikrofonu) a mnohá místa jsou docela slabě nahraná, je mi jasné, že ani profesionální studio by z toho neudělalo HiFi nahrávku.
V prvním kroku jsem zkusil tři různé Panasonic přenosné kazeťáky, ale všechny měly dost velký brum. Podařilo se mi na Aukru koupit Denon DRR-F100, což je sice 20 let starý mini tape-deck, ale docela slušné kvality. - Zvukovku do PC bohužel nedám (PC je Intel NUC 10i7), tak jsem zatím zkusil externí USB zvukovku Axagon ADA-17.
Nahrávám v Audacity a první pokusy s výše uvedenou sestavou vypadají slibně, ale stále nevím, jak optimálně pásky nahrát. Jak jsem psal na začátku, hodně nahrávek je relativně slabých a ztrácí se v šumu a hluku. Má v takovém případě význam si hrát s počty bitů na vzorek? Zvukovka Axagon ADA-17 umí vstup vzorkovat jenom na 16 bitů, např. Creative Sound Blaster Play! 3 by uměl 24 bitů (SNR má ale "jen" 93 dB). Ten tape-deck má SNR prý 70 dB, takže je otázka, co je rozumné se signálem dělat. Tedy snažit se nahrát hodně kvalitně (např. 24 bit/96 kHz) a pak si hrát s efekty v Audacity, nebo signál upravovat hardwarově (lepší tape-deck?, HW kompresor apod.) a digitalizovat 16 bit/44,1 kHz.
Máte někdo s tímto zkušenost? Co je vhodná konfigurace HW/SW pro takový typ kazet?
Díky předem za pomoc!
- Petr.116
- Administrátor
- Příspěvky: 1629
- Registrován: pon 29. črc 2013 14:08:21
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Optimální nastavení digitalizace MC kazet
Nový uživatel má až do určitého počtu aktivit blokované soukromé zprávy. To je běžné nastavení diskusního fóra.
Nicméně se v daném případě (pokud na to moc nespěcháte) s řešením můžete obrátit na mne zde ...
Nicméně se v daném případě (pokud na to moc nespěcháte) s řešením můžete obrátit na mne zde ...
„Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ - Jan Werich.
Re: Optimální nastavení digitalizace MC kazet
Dík za vysvětlení ohledně soukromých zpráv. Co se týče Vaší nabídky prof. služby, děkuji, ale rád bych se tímto problémem popasoval sám.
- Petr.116
- Administrátor
- Příspěvky: 1629
- Registrován: pon 29. črc 2013 14:08:21
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Optimální nastavení digitalizace MC kazet
V pořádku - je to Vaše volba. Šlo jen o nabídku kvalitní digitalizace na dobrém HW.
Jedna poznámka k Vašemu dotazu:
Nevím přesně, jaký charakter zvuku v nahrávkách dětí převažuje. Zda pouze řeč nebo i hudba, zpěv atd.
Nicméně pokud je poměr signálu k rušivým napětím (brum, šum, případně okolní hluk) značně nepříznivý, nemá smysl se příliš honit za bitovou hloubkou.
Kde nic není. ani Pámbů ...
Spíše jde o to, aby se v první řadě zvuk při digitalizaci přehrál na dobrém audio zařízení, v případě ujeté kolmosti původního záznamu toto vykompenzovat na přehrávacím zařízení. Následně pracovat s digitálním záznamem a pokud to půjde, nežádoucí artefakty potlačit.
Jedna poznámka k Vašemu dotazu:
Nevím přesně, jaký charakter zvuku v nahrávkách dětí převažuje. Zda pouze řeč nebo i hudba, zpěv atd.
Nicméně pokud je poměr signálu k rušivým napětím (brum, šum, případně okolní hluk) značně nepříznivý, nemá smysl se příliš honit za bitovou hloubkou.
Kde nic není. ani Pámbů ...
Spíše jde o to, aby se v první řadě zvuk při digitalizaci přehrál na dobrém audio zařízení, v případě ujeté kolmosti původního záznamu toto vykompenzovat na přehrávacím zařízení. Následně pracovat s digitálním záznamem a pokud to půjde, nežádoucí artefakty potlačit.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ - Jan Werich.
Re: Optimální nastavení digitalizace MC kazet
Díky za rady! Nakonec jsem koupil Creative Sound Blaster Play 3, který nahrává 24 bitů a má mít SNR 93 dB. To by mělo stačit na spolehlivou nahrávku při nastavené max. úrovni -6 až -12 dB. Bez signálu moje sestava ukazuje v Audacity úroveň šumu cca -72 dB, tak by to mělo pro ty naše ne příliš kvalitní nahrávky vyhovět. Denon tape-deck je slušný, po jeho připojení se úroveň šumu nezvedne.
Takže kazety nahraji tímto způsobem a budu si pak hrát s filtry v Audacity.
Poučení je, že pro dobrou nahrávku je nutný externí mikrofon. Když jsme nahrávky dětí pořizovali, byli jsme mladí a nezkušení.
Re: Optimální nastavení digitalizace MC kazet
Už to tady padlo jako dobrá rada. Úplný základ je nastavení hlavy na co nejlepší zvukový dojem z nahrávky. Zde se dá nahnat hodně kvality, která by byla nadobro ztracena.
Pokud nemáte problém s místem na disku, jsem zastáncem nahrávání ve vyšší kvalitě. Komprimovat se to dá kdykoliv později. V tomto případě, i když to nemá valného smyslu, bych volil 96/24. Vyšší kvalitu podle mne nemá cenu řešit, i tato je dost velký overkill.
Dalším krokem by mohlo být vylepšení nahrávky pomocí v Audacity pomocí funkce na redukci šumu. Návodů je celá řada na netu. Stačí do vyhledávače zadat heslo "Jak vyčistit nahrávku od šumu a praskání v Audacity". Třeba na cnews je pěkný návod. To zlepšení může být dost markantní.
Poslední věcí je popis nahrávak a sestříhání na vhodné úseky. A zálohovat a zálohovat. Nechtěl bych tu práci opakovat po havárii harddisku.
Pokud nemáte problém s místem na disku, jsem zastáncem nahrávání ve vyšší kvalitě. Komprimovat se to dá kdykoliv později. V tomto případě, i když to nemá valného smyslu, bych volil 96/24. Vyšší kvalitu podle mne nemá cenu řešit, i tato je dost velký overkill.
Dalším krokem by mohlo být vylepšení nahrávky pomocí v Audacity pomocí funkce na redukci šumu. Návodů je celá řada na netu. Stačí do vyhledávače zadat heslo "Jak vyčistit nahrávku od šumu a praskání v Audacity". Třeba na cnews je pěkný návod. To zlepšení může být dost markantní.
Poslední věcí je popis nahrávak a sestříhání na vhodné úseky. A zálohovat a zálohovat. Nechtěl bych tu práci opakovat po havárii harddisku.