Akai GX 620 renovace

Sekce, týkající se magnetofonů všech typů a značek
Pravidla fóra
Do této sekce pište popisy zařízení, vlastnosti, zkušenosti atd. Nepište sem žádosti o radu s opravou a pod. To patří do skce OSTATNÍ - "Obecné technické dotazy, problémy, rady"
Odpovědět
crazy-magič
Příspěvky: 18
Registrován: sob 02. kvě 2020 9:44:39
Bydliště: Olomouc

Re: Akai GX 620 renovace

Příspěvek od crazy-magič » ned 25. črc 2021 11:48:50

Zdravím i ostatní členy
a mám tu opakovaně jeden zcela seriozně myšlený dotaz :
je zde někdo z fóra (nebo kdokoli co to čte) nadán schopností a vybaven měřící př.technikou - k preciznímu nastavení strojů AKAI GX- 636, 646 ? Pátrám po ochotných ,ale schopných amatérech kalibru : bcoufal.
Z důvodů naprosté nedostupnoti kvalitního profi servisu zde na moravě hledám zkušené amatéry ,nadšence kteří jsou scopni mne navštívit i s potřebným vybavením ,nebo ochotni mě pozvat k sobě - kde tento přístroj perfektně seřídí. Tuto ochotu a ztrátu času s mou osobou a přístrojem - (tento heroický počin) budu samosebou honorovat odpovídající platbou v hotovosti. Tím chci jen naznačit ,že i když tu prosím o přátelskou výpomoc nadšence z odvětví HI-FI tak v žádném případě nejde o tzv. "akci Z." Naopak mám v úmyslu za možnost být u procesu nastavení adekvátně připlatit. (Během úkonu nemám v plánu napínat někomu nervy všetečnými dotazy ,případný zcela dobrovolný pokec nebo dotazy bych omezil na před tím , nebo po tom. Pokud se tu tedy najde jedinec ochotný k podobné akci, který by navíc měl některý víkend na toto čas _ nechť se zde ukáže, podronosti o stavu přístroje atd. proberu s případnou dobrou duší později ,uf díky za pozornost. Konec hlášení . :help:

bcoufal
Příspěvky: 62
Registrován: čtv 30. led 2014 12:56:49
Bydliště: Nová Bystřice

Re: Akai GX 620 renovace

Příspěvek od bcoufal » ned 25. črc 2021 12:21:52

Zdravím,
mám tyto tovární DBX150x krabičky. Dokáží zároveň stereo signál komprimovat a dekomprimovat. Takže lze kódovanou nahrávku zároveň nahrávat a poslouchat s jednou krabičkou.
https://www.ebay.co.uk/itm/353468998866
Kupoval jsem na Ebay, ale v Evropě. Občas se zde vyskytují v prodeji.

Sice kdysi vyšly i návody na stavbu v Amatérském rádiu (už nevím, zda type I, nebo II), ale já už bych se tímhle nezabýval. Kdo ví, jak je to s kompatibilitou s těmito profi zařízeními apod.

Vrátím se ke krabičce DBX150x:
- Nejdřív jsem trimry nastavil správnou úroveň. Signál 0dB prochází nepozměněn, tak jsem s přesností +-0,1dB nastavil nezměněnou úroveň signálu přes komprimační i dekomprimační jednotku.
- Kontrolou úrovní v pásmu dejme tomu od -60 do +10 dB jsem v pásmu minimálně 20Hz až 60kHz zkontroloval naprosto rovný průběh signálu. Teprve nad 60kHz dochází k mírnému útlumu (100kHz asi -6dB). Takový rozsah nemá žádný magnetofon, takže perfektní výsledek.
- V návodu je ještě popsána vnitřní kalibrace uvnitř krabičky. Ale to už je dost složité, do toho jsem nezasahoval. Pravděpodobně se tím nastavuje shoda s normou DBX type I.

Potlačení přeslechů je myslím na stejném principu, jako se potlačuje šum. Zjednodušeně se nízká hlasitost nahrává zesíleně a při přehrávání zase zeslabí. Tím se spolu se šumem zeslabí i přeslech. On tam ten přeslech je, ale z výše uvedeného principu se při přehrávání zeslabuje, podobně jako šum. Sekundárně působí i to, že hlasitosti nad 0dB se nahrávají slaběji a tím se také snižuje přeslech do vedlejší stopy.

Stejně jako jiné systémy vyžaduje i DBX správné seřízení magnetofonu. Správné úrovně pro nahrávání a přehrávání. Nemělo by to být tak citlivé na nastavení jako Dolby, ale proč si zbytečně degradovat nahrávku, že? Takže 0,775V je vždy 0dB na budících a úroveň vstupu = výstupu.

Poslední otázkou je, zda DBX používat nebo ne. Mne to při 15ips moc netrápí, tak mám zatím uvedené krabičky jen na testování. Jak jsem to provedl já, chce to nejdřív důkladně otestovat, zda i audiofilové s netopýřími uši nezaznamenají degradaci signálu a horší zvukovou kvalitu. Často se řeší audio kabely, síťové kabely apod. A tady se vkládá do signálové cesty poměrně složitá elektronika, co přímo upravuje signál. To si musí každý zvážit a rozhodnout sám.

crazy-magič
Příspěvky: 18
Registrován: sob 02. kvě 2020 9:44:39
Bydliště: Olomouc

Re: Akai GX 620 renovace

Příspěvek od crazy-magič » ned 25. črc 2021 13:23:47

Rozumím
Je to opravdu na zvážení ,další krabička další propojování. Pravda je že přeslechy jsou asi poplatné :
1. správnému seřízení hlav.2.rychlosti posuvu3. taky log. tomu jak silnou (záznamově) hlasitou pasáž poslouchám vs. hlasitosti nahrávky z vedleší stopy. Přehulený záznam je asi největší problém ,to už raději určitou míru šumu v tichých pasážích. Vím o tom že dost lidí tyto dolby systémy (obecně nejen DBX)neuznává.
V tomto nemám zatím zcela jasno ,tzn. používal jsem a používám u kazet. přístrojů ale u kotoučových mašin mi chybí možnost jakéhokoli srovnání.

bcoufal
Příspěvky: 62
Registrován: čtv 30. led 2014 12:56:49
Bydliště: Nová Bystřice

Re: Akai GX 620 renovace

Příspěvek od bcoufal » ned 25. črc 2021 16:36:03

To crazy-magič:
Co se týče nastavení elektroniky, tak by to pro mne nebyl problém.
Podmínkou je perfektně fungující magnetofon po mechanické stránce. A mechanicky seřízen. Po zkušenosti s rozborkou a sborkou GX-646 už bych proces mechanického seřízení nechtěl nikdy opakovat. K perfektnímu výsledku jsem se dopracoval po hodně dlouhé době a na to nemám nyní čas. Taktéž by bylo dobrý, kdyby i blok hlav byl víceméně nastaven. Maximálně by se udělaly jen drobné korekce podle kalibračního pásku, jako např. nastavení kolmosti hlav apod. Taky bych si nerad poškodil drahé kalibrační pásky.

U mne doma by to nebyl problém, jen najít vhodný termín - spíše víkend, může to zabrat dost času. Nebo všední den, kdy bych skončil o trochu dřív v práci a např. od 14 hodin bychom se na to vrhli. Komentář co a proč se dělá není problém.

Čas od času jsem poblíž Litomyšle. Tam by to pravděpodobně nešlo, ale kdybych si vzal základní měřící přístroje s sebou, mohl bych zajet i k Olomouci. Problém je, že digitální voltmetry Metra M1T290 jsou velké a ty brát s sebou i kvůli možnému poškození nebudu. Takže zbývá ověřit přesnost 2x BM512 a použít ty. Jeden používám, druhý jsem ještě netestoval (úloženka po koupi na aukro). Generátor a osciloskop není problém vzít. Mohu vzít s sebou i DBX. Tato možnost je asi 2x do roka, kdy tam jsem více dnů. Při běžné víkendové návštěvě na to není čas. Teoreticky to nyní připadá už na příští týden v jeho druhé polovině. Ale bez záruky, závisí to na počasí (sečení, sušení sena a jiné činnosti).

Co se nastavení týče, tak už nevím, jak jsem se vypořádal s "Rec Peaking" - bod 3 z manuálu GX-646. Netuším, zda jsem odpojoval hlavy a vkládal odpor 100R, či jsem to nechal být a věřil továrnímu nastavení. Asi jsem nenastavoval, když i podle manuálu není nutné provádět. Možná jsem měřil jen na hlavě a ověřil nastavení maxima. Fakt už nevím.
Dále mám dojem, že jsem hledal kompromis v nastavení pro rychlosti. I když manuál odkazuje na nastavování při rychlosti 3 3/4 ips, já jsem pak dolaďoval kompromis i s rychlostí 7,5ips, neb tu pomalou prakticky nepoužívám. Zkreslení jsem nekontroloval.

Ono je to elektrické nastavení podstatně jednodušší oproti Revox PR99mkII, jen to chce jet podle manuálu. Akai jsem dělal pouze 2x, to po paměti nedám.

Pokud by šlo o domluvu s nastavením, tak ideálně mailem, sdělím přes soukromou zprávu.

Uživatelský avatar
Petr.116
Administrátor
Příspěvky: 1629
Registrován: pon 29. črc 2013 14:08:21
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Akai GX 620 renovace

Příspěvek od Petr.116 » ned 25. črc 2021 17:12:23

bcoufal píše:
stř 21. črc 2021 17:43:37
V případě 4 stop je zde téměř dokonale potlačen přeslech kánálů - jako bonus k tomu.
Aby nedošlo o omylu - o jakém přeslechu je zde řeč? Pokud o přeslechu mezi kanály L a P (v rámci sterea) - tam problém, o kterém píšu, není.
Zato je veliký problém (částečně ovlivněný konstrukcí té které hlavy) s bočním snímání protistopy (pokud existuje záznam z druhé strany). To žádné DBX ani nic jiného neodstraní.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ - Jan Werich.

bcoufal
Příspěvky: 62
Registrován: čtv 30. led 2014 12:56:49
Bydliště: Nová Bystřice

Re: Akai GX 620 renovace

Příspěvek od bcoufal » ned 25. črc 2021 19:23:39

Už nevím, kde o tom bylo pojednání, ale dle toho zdroje má DBX přeslechy od protiběžné stopy vylepšit. Podrobnosti si už nepamatuji, tak následují moje dedukce:
a) DBX je jedno, jakou podobu má rušivý záznam na pásku, jestli je to podoba klasického šumu, nebo torzo hudby v podobě přeslechu. Prostě vše, co generuje pásek a není součástí nahráky.
b) Na pásce ten šum (či k diskusi přeslech) je v původní podobě, ten nezmizí. Ale vlivem DBX dekomprese dojde na linkovém výstupu DBX jednotky k jeho potlačení.
c) Dle mého k tomu dochází následujícím způsobem
- Vymyslím si např. úroveň šumu pásky -56dB a přeslech -40dB
- Nahrávka pod 0dB je nahrána zesílená na poloviční zápornou hodnotu v dB, to jest -20dB zvuku je nahrán s úrovní -10dB, -40dB zvuk je nahrán s úrovní -20dB a zvuk v nahrávce -56dB je nahrán s úrovní -28dB.
- Zázrak s potlačením šumu a dle mého i přeslechu se děje právě v krabičce DBX při dekompresi - přehrávání. Úrovně nahrávky se vrací do původních hodnot: -10dB na pásce se přehraje jako -20dB, -20dB jako -40dB a -28dB jako -56dB. Nahrávka je v původní podobě. Stejným způsobem se dekóduje i šum pásky, ten je na pásce ale v původních hodnotách úrovně:.šum -56dB se dekóduje s úrovní -112dB - to je princip redukce šumu. A přeslech -40dB se přehraje s úrovní -80dB. Dle mého to nejde jinak.
Vše co vstupuje do DBX jednotky je nahráno v komrimované podobě a po dekomresi se vrací na původní hodnotu. Vše co je součástí artefaktů na pásce, je při dekompresi výrazně potlačeno na uvedeném principu. K potlačení přeslechů ještě přispívá to, že úrovně nad 0dB jsou naopak nahrány tišeji (třeba bubny) a tím se i méně prolínají do protistopy.

Uživatelský avatar
Petr.116
Administrátor
Příspěvky: 1629
Registrován: pon 29. črc 2013 14:08:21
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Akai GX 620 renovace

Příspěvek od Petr.116 » ned 25. črc 2021 20:00:27

bcoufal píše:
ned 25. črc 2021 19:23:39
Vše co vstupuje do DBX jednotky je nahráno v komprimované podobě a po dekompresi se vrací na původní hodnotu.
No - podle mého vzhledem k všem možným principům kompresních a dekompresních mechanismů obecně: nikdy se nepodaří udělat 100% inverzní procesy. Tudíž napsat, že se něco vrací na původní hodnoty je dost odvážné :)

Z toho mimo jiné vyplývá moje averze k těmto doplňkům. Příklad trošku jiný, představitelnější:
Pokud se např. editačními programy ručně odstraňují špičky a lupance, člověk vidí, co dělá. Ale spolehnout se např. na programové odstranění špiček nelze na 100%. Takový SW často zlikviduje i značný kus užitečného signálu.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ - Jan Werich.

bcoufal
Příspěvky: 62
Registrován: čtv 30. led 2014 12:56:49
Bydliště: Nová Bystřice

Re: Akai GX 620 renovace

Příspěvek od bcoufal » ned 25. črc 2021 21:10:35

O problému s kompatibilitou a vlastně i totožnému dekódování vím.
Naštěstí doba audiokazet mne zastihla v době, kdy jsem neměl aparaturu a zkušenosti, abych řešil věrnost reprodukce, spíš se mi líbila redukce šumu s dolby B,C a vedli jsme teoretické debaty o dolby S. Kupodivu nejposlouchanější nahrávky byly v dolby "Š", jak jsme mu říkali - se zvýšenou hladinou šumu (po x kopiích).

Na druhou stranu je možná v dnešní době (krom nahrávání živé hudby) debata o mírném ovlivnění nahrávky (při správném nastavení magnetofonu) spíše filozofická. Trh a bazary jsou zaplněné různými remixy původních nahrávek a aktuální jsou více jak často zkaženy fenoménem loudness war, že je otázkou, zda se vůbec zajímat o to, zda je v nahrávce nějaký těžko slyšitelný rozdíl při přepínání tape/source. Přitom při poslechu 3 různých vydání LP a k tomu nějaké CD jsou rozdíly v nahrávce o řády větší.

Proto jsem také provedl ten slepý test, zda a jak je slyšet rozdíl (ale bez možnosti slyšet originál). Vždy je něco za něco a každý si musí rozmyslet, jakou cestou jít. Přiznávám, že pochybnosti mám a proto DBX zatím aktivně nepoužívám. Některé mastery byly např. v Dolby A, tak jsem uvažoval i o něm. Ale utratit 10kKč kvůli 2 nahrávkám? To ne, 15ips to jistí.

Kdyby měl někdo zájem a nespěchal, mohl bych testovací nahrávky znovu nahrát. Zdroj CD/HIRES (aby byl zdrojový signál porovnatelný). Následoval by náhodně vložený PR99 s DBX. A finál by byl nahraný na Akai (4 stopy) nebo PR99 (2 stopy). Ideální test k posouzení, zda jeden krok navíc v kopírování s DBX oproti přímé nahrávce je slyšitelně ovlivněn či není.

bcoufal
Příspěvky: 62
Registrován: čtv 30. led 2014 12:56:49
Bydliště: Nová Bystřice

Re: Akai GX 620 renovace

Příspěvek od bcoufal » stř 28. črc 2021 8:38:47

Ještě doplním pár poznámek k možnému ovlivnění nahrávky. Na mém magnetofonu jsem ji prakticky nepozoroval. Přiznávám, že jsem netestoval na primární hifi aparatuře a nebavil jsem se soustředěným poslechem. Ale i sekundární aparatura v pracovně je docela slušná. Bez soustředěného poslechu jsem žádnou změnu neslyšel. Pro důkladné posouzení by to ale chtělo podrobnější testy. Asi by to chtělo přímo porovnat CD/hires DAC vs. to samé nahrávané na Revox s DBX.

Pro správnou fci DBX je třeba zajistit:
a) Správné úrovně nahrávky (nastavení budíků magnetofonu). 0dB = 0,775V. DBX na to má být méně citlivý jak Dolby, ale pro klid duše... Pokud bych DBX používal, asi bych nahrával na začátku pásku kalibrační tón 1kHz s úrovní 0dB. Pak jdou správně nastavit úrovně i na jiném, špatně seřízeném magnetofonu - zajištění kompatibility.
b) Klíčové je ale mít správně seřízený magnetofon - rovná frekvenční charakteristika. Komu se podaří seřídit rovný průběh v toleranci +-0,5 až 1 dB, nemusí se ovlivnění moc bát. DBX totiž odchylky násobí (v dB na dvojnásobnou číselnou hodnotu). DBX provádí na pásce kompresi 2:1 a při přehrávání dekompresi 1:2. Každá chyba / odchylka pásky se pak při přehrávání násobí:
- Kdo má např. na 3kHz převýšení o 2dB, po přehrání v DBX to již bude +4dB
- A na 15kHz např. útlum 3dB, po přehrání tam bude útlum -6dB.
Při seřízení magnetofonu s přesností +-0,5dB bude s DBX výsledek +-1dB a to je pořád ještě dobrý výsledek, prakticky neslyšitelný.
c) Vliv další elektroniky v signálové cestě. Tu lze otestovat tak, že Výstup z CD/DAC se pustí do DBX, u DBX se propojí výstup kompresoru se vstupem dekompresoru a výstup zapojí do zesilovače. Takto jde ověřit, jak samotné DBX ovlivní zvukový projev nahrávky. A poskytne základní informaci, jestli o DBX vůbec uvažovat.

To je z mé strany už asi vše k DBX problematice.

Uživatelský avatar
Petr.116
Administrátor
Příspěvky: 1629
Registrován: pon 29. črc 2013 14:08:21
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Akai GX 620 renovace

Příspěvek od Petr.116 » stř 28. črc 2021 9:53:55

No - za mě asi takto: já bych nechal magnetofony třídy Revox, Akai a další dobré stroje výhradně bez úprav zpracovávat původní signál tak, jak byl nahrán. Nic extra se s tím stejně udělat nedá a kvalitnější to nebude :yes:
S jednou malou výjimkou: a tou jsou dnes již dostupné třetinooktávové a podrobnější úzkopásmové filtry (mnohopásmové ekvalizéry). Tam lze citlivou rukou (občas) rušivý signál odfiltrovat s tím, že ucho úpravu slyší
a buď se líbí nebo ne. :good:

Je-li potřeba udělat kvalitní digitalizace (bez ztrátové komprese samozřejmě, žádné MP3 !!!) , na to je už dnes skvělá technika - viz třeba rekordér Tascam na mém webu zde ... A pokud si chce někdo s výsledným souborem hrát v ruční editaci, má možnost. Programy na to jsou ...

Ale nějaké systémy DBX a jiné - škoda to spojovat s něčím tak dobrým, jako je bezesporu třída Revox a pod.

Tolik za mne k této problematice :hi:
„Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ - Jan Werich.

Odpovědět

Zpět na „Magnetofony“