Revox PR99 MKIII

Skupina. kde je možno vznést specializovaný dotaz na potíže s určitým zařízením a získat radu "jak na to" od jiného člena ...
Uživatelský avatar
mir47
Příspěvky: 54
Registrován: stř 30. zář 2015 19:31:55
Bydliště: Praha

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od mir47 » sob 01. čer 2019 10:58:32

Ahoj
asi jsme si nerozuměli. Já měl spíše na mysli tvůj stávající stav jaký motor s jakou hřídelí (průměrem) máš v PR99 nyní. To, že se ti točí 9,5-19cm už je méně obvyklé (na panelu máš jiné rychlosti) a jak jsi sám zjistil těch možností jak donutit aby se točil jinou rychlostí je několik a návrat do původního stavu se tím pádem odvíjí od současné úpravy.
Pokud tam máš capstan s hřídelí 9mm tak je skoro vyhráno ale pokud máš motor s tenkou hřídelí typově pro 9,5-19cm tak nevím jak by se dvojnásobná změna v posuvu pásku (frekvence,rychlosti) u tohoto motoru kamarádila např. s parametry WoW - Flutter kolísání.
Co se týče motorů tak těch je také povícero typů jen namátkou třeba tady:
https://nagravox.com/products/revox-stu ... 9-a700-b67
a já mám třeba tyto:
Obrázek

jak je vidět z obrázku tak ten pro PR99 má i jinak vrtané otvory pro uchycení. Pokud jsem chtěl mít "ten správný" chvíli mi trvalo než se mi jej podařílo koupit za cenu obvyklou u standardních kterých je v nabídce opravdu hafo. Tím nechci říci, že nejsou např. na britské Ebay je maník, který je nabízí ale cena je vyšší.
Čili pokud bych byl v tvé situaci asi bych s úvahou začal o toho motoru.
S originálním motorem pro vyšší rychlost je návrat do původna mnohem snažší.
Ona ta snadná modulárnost B77 a PR99 svádí k různým úpravám a né vždy ku prospěchu věci.

Uživatelský avatar
mir47
Příspěvky: 54
Registrován: stř 30. zář 2015 19:31:55
Bydliště: Praha

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od mir47 » sob 01. čer 2019 11:09:15

Zapoměl jsem dodat, že zřejmě ta elektronická úprava popsaná v odkazu co jsi uvedl je OK jen jsem se o WoW - Flutter kolísání tam nedočetl či nevšiml ?

bcoufal
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 30. led 2014 12:56:49
Bydliště: Nová Bystřice

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od bcoufal » pon 03. čer 2019 9:00:58

Tak bohužel, mám tam motor s menší hřídelkou. V textu jsem ty motory nějak popletl, nevím, na co jsem myslel. Co jsem viděl fotky na webu, tak tam některé PR99 s pomalou rychlostí měly na panelu jakoby přelepený štítek s rychlostmi. Domnívám se, že po nějakou dobu měly jeden přední panel s potiskem „7,5 a 15“ a pomalá verze měla na tomto místě přilepený štítek „3,75 a 7,5“. Já mám kousek, kde byl tento štítek nevím proč odstraněn. Nebo si prostě někdo přede mnou magnetofon upravil změnou motoru na pomalou variantu.

Co s tím?
a) Počkat, až se vyskytne ten správný motor za +- tisícovku
b) Jít změnou elektroniky. To by podle mne mělo výhodu, že by to bylo hned (bez čekání na motor). A kdyby se správný motor našel a chtěl bych ho, tak by se jen vyměnilo pár součástek (za ty původní originály v oscilátoru) a frekvence motoru se vrátila zpět. Nastavení magnetofonu by zůstalo stejné, jen by se přesně trimrem doladila rychlost. S kolísáním rychlosti myslím problém nebude. Pokud nové součástky budou kvalitní (např. teplotní stabilita), tak obvod oscilátoru zůstane stejný, i s jeho stabilitou. Možná i lépe - menší hřídel->menší síly->motor běží při vyšších otáčkách stabilněji.

Uživatelský avatar
mir47
Příspěvky: 54
Registrován: stř 30. zář 2015 19:31:55
Bydliště: Praha

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od mir47 » pon 03. čer 2019 16:00:26

add a)
to by ti mohlo vyjít když tomu dáš čas. Přes Ebay se mi jej podařilo sehnat cca po měsíci sledování z Francie Přišel mě na 22Eu + poštovné. Trošku jsem jej "zaúdržboval"
Obrázek
a čeká na použití.
add b)
taky mi přijde, že na odzkoušení je to cesta nejrychlejší a náklady jsou jen ten čas. Aspoň by se ověřilo zda šedá teorie... - menší hřídel->menší síly->motor běží při vyšších otáčkách stabilněji...
je zelená v praxi.
Přijde mi, že hoši od Studeru věděli proč použijí větší průměr hřídelky. Ono se zřejmě musí počítat i s mechanickými vlivy. Menší průměr - menší styčná pocha pro přenos síly.
Já vím může se to zdát jako maličkost ale asi to vliv má. Hm proč? Stalo se mi, že na B77čku která jela na velkých kotoučích naprosto bez problémů, jsem si nasadil z nostagie archivní 13cm pásky z dob mládí (Tesla B42) a pokud se páska dostala ke konci a tahala z malého průměru začaly otáčky kolísat.
Nojo Tesla co bys chtěl.....ale dal jsem ji na Akai se sbírky a OK a to mají jen 1mm větší průměr hřídel capstanu (GX 625,635,747,77) nebo 7mm GX280,370,285 a nebo dokonce 12mm GX 400. Přitom povrch hřídelí může být u Akai lesklý, hladký. Revox má povrch matný, zdrsněný - proč? Hřídele capstanu jsou nabízeny jako náhradní díl když se vyhladí (zaleští posunem pásku) tak se nabízí vyměna. Asi to má důvod já si je pískuji - vyjde to levněji. Samozřejmě i B77 se umoudřila ale chtělo to větší péči.
Jsem jen pozorovatel a ne konstruktér tak jen popisuji co mám doma ověřené.
Každopádně ti přeji a držím palce. :good:

bcoufal
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 30. led 2014 12:56:49
Bydliště: Nová Bystřice

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od bcoufal » pon 03. čer 2019 18:45:52

Jen taková hříšná myšlenka. Jestli jsou hřídelky jako náhradní díl,nešlo by jen koupit novou hřídelku a tu vyměnit za tu s malým průměrem?

Uživatelský avatar
mir47
Příspěvky: 54
Registrován: stř 30. zář 2015 19:31:55
Bydliště: Praha

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od mir47 » úte 04. čer 2019 3:31:55

vůbec není hříšná jde to ALE!
jak je vidět na fotce - předchozí příspěvek - tak motážní otvory motoru jsou u PR99 vyosené o 2,5mm.
Zřejmě kvůli opásání hlavy páskem či mechanizmu přítlačného solenoidu- nevím nezkoumal jsem proč. Hned v úvodu jsem tuto myšlenku opustil byť v té době byla nabízena nová hřídelka cca1350Kč
jedním maníkem na Ebay (shodou okolností pražákem -nemusel bych platit dopravu :-) )
A na netu jsem našel návod jak postupovat při úpravě motoru.
Úprava se provede zaslepením stávajících otvorů nýtem a vyvrtáním nových s vyosením o 2,5mm.
Samozřejmě by to šlo i bez zaslepení, pouhým propilováním otvoru ale to je taková drobná čuňačinka.
To se mi nechtělo dělat když 22Eu za celý motor byla rozumná cena.

bcoufal
Příspěvky: 16
Registrován: čtv 30. led 2014 12:56:49
Bydliště: Nová Bystřice

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od bcoufal » úte 04. čer 2019 11:45:31

Ahoj, tak po rozmyšlení jsem dospěl k závěru, že žádné pokusy s hřídelkou dělat nebudu. Jednak jsem ji nikde nenašel a pak by to stejně vyžadovalo další mechanické úpravy. Dříve jsem přemýšlel, že bych si nechal vysoustružit návlek na hřídelku - redukci průměrů. Vnitřní průměr postupně odleštit tak, aby šel ztuha nasadit na hřídelku a ze shora pojistit kapkou lepidla. Ty malé síly by to mělo udržet. Ale obávám se dodržení excentricity té redukce. Proto tyto mechanické úpravy zavrhuji a budu přemýšlet jen a pouze o novém motoru, nebo elektronické úpravě.

Pročítal jsem podrobněji ten pdf návod a měl bych dotazy:
a) Nevím, proč se v úvodu píše, že úprava bude fungovat jen v severní Americe. Změna frekvence oscilátoru z 800 na 1600Hz by přece měla fungovat všude. To mi uniká… Na konci návodu je zmínka, že to funguje jen pro 60Hz v síti, kde je limit 16ips. Pro naše 50Hz je limit 13,3ips. Limity motoru. Poměr maximálních otáček a průměru osičky? Tím by byla otázka změny rychlosti motoru vyřešena (NEJDE TO) a zbývá do budoucna jen bod c).
b) Změna frekvence spočívá ve výměně kondenzátoru 4700pF za 1600pF. Samozřejmě bez kanibalizace součástek. Jednoduchá úprava s jednoduchým návratem zpět do původního stavu.
c) Zásadnější otázka je, zda měnit typ korekcí magnetofonu. Revox by měl mít EQ NAB (IEC2), lepší by snad měla být CCIR (IEC1). Změna na CCIR je popsána jen pro novou rychlost 38 a to pouze pro přehrávání, na 19 zůstává NAB. Nebylo by lepší upravit i tu rychlost 19 na CCIR? Aby změny měly smysl, musely by se provést pro záznam i přehrávání zároveň, jinak v té úpravě nevidím smysl. Ale nevím jak, úprava je popsána jen na rychlost 38 a pouze pro přehrávání. Profi nahrávky jsou v CCIR, proto mne to zajímá.

Závěr zatím vypadá tak, že budu čekat na nový motor za dobrou cenu. A až bude, přemýšlet, jak magnetofon nastavit. Jinou možnost tady nevidím.

jhradec
Příspěvky: 33
Registrován: úte 23. črc 2019 14:41:17
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od jhradec » pát 02. srp 2019 8:35:30

Ten motor je asynchonní, né synchronní a řídí se přes skluz - IMHO je třeba zvětšit průměr hřídele vhodnou násadkou. Vyrobit to jde, ale rozhodně to nepůjde na koleně. Vhodným materiálem by byl nemagnetický nerez. Kvalitní povrch jde docílit jedině na brusce na kulato a ještě s tím machrem.
Jinak k laickému nastavení Bias podle sluchu ( ničím jiným nehýbat ) jsou vhodné širokospektrální zvuky- typicky dobře nahraný potlesk, nebo i bílý šum. Sínus se používá s přístroji, na ucho je na prd.

jhradec
Příspěvky: 33
Registrován: úte 23. črc 2019 14:41:17
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od jhradec » pát 02. srp 2019 8:38:12

Nastavení elektroniky na jiném přístroji - pouze pro nové hlavy- je možné u přístrojů kde jsou hlavy mechanicky i elektricky v (téměř) nulové toleranci. IMHO u NAGRA IV.

Uživatelský avatar
Petr.116
Administrátor
Příspěvky: 1599
Registrován: pon 29. črc 2013 14:08:21
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Revox PR99 MKIII

Příspěvek od Petr.116 » pát 02. srp 2019 19:37:38

jhradec píše: ... je třeba zvětšit průměr hřídele vhodnou násadkou.
Násadky jakéhokoliv typu bych nikomu nedoporučoval. Je to úžasná cesta, jak si pomoct k neposlouchatelnému kolísání. Nároky na co nejpřesnější souosost jsou vysoké. Ani machr ...
jhradec píše:Nastavení elektroniky na jiném přístroji - pouze pro nové hlavy - je možné u přístrojů, kde jsou hlavy mechanicky i elektricky v (téměř) nulové toleranci.
Finální nastavení elektroniky tímto způsobem je v praxi nedosažitelná chiméra. Ta hlavy se budou vždy trochu lišit. Pokud bychom hovořili jen o vstupním přednastavení - možná. Ale definitivní doladění je nezbytné.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ - Jan Werich.

Zamčeno

Zpět na „Obecné technické dotazy, problémy, rady“